ÅBOLANDS SKÄRGÅRD

OJ vad det är fint ute nu! Igår hade vi ända upp till 17 grader och när jag stod ute på gården hörde jag måsarna - DÅ vet man att det VERKLIGEN är vår. 

Jag bor i den Åboländska skärgården som finns i sydvästra Finland. När jag flyttade hit -98 var jag för ung (eller dum) för att förstå hur vackert det egentligen är här. Det enda jag reagerade på var att det var så otroligt många berg överallt - jättejobbigt att gå. Allt verkade bara gå uppåt, uppåt, uppåt. Aldrig neråt.  

Efterhand började jag upptäcka allt det fina - naturen är ju helt enkelt fantastisk. Iallafall på våren och sommaren. Hösten är förresten inte så illa den heller. Ingen skillnad var jag bott så har jag däremot aldrig gillat vintern!  

Jag har bott på flera olika ställen och på varje ställe har det funnits något som stannat kvar i mitt hjärta. Nu, när jag tänker efter, är det mest naturen som blivit kvar? 

Halmstad till exempel - de "ljuva" ungdomsåren jag ibland (läs för det mesta) helst vill glömma. Där är det Östra stranden jag minns bäst. Inte det att vi jämt låg och stekte oss till pepparkakor på sommaren utan strandpromenaderna med familjen i höststormarna! Det är ett lyckligt minne. Vilka ljuvliga stormar det var, enorma vågor och maneter överallt. Åskskurarna var ju inte illa de heller - mitt på dagen kunde hela världen bli svart och sedan brakade det loss! Naturligtvis finns även Tylösand kvar i minnet - konstigt vore det ju annars. Man kan inte bo i Halmstad och glömma Tylösand! 


Från mina första år i Enköping minns jag inget - jag var för liten. Istället är det min farmors och farfars torp som för evigt stannat kvar i både hjärta och minne. Sparrsätra! Jag har alltid sagt att jag NÅGONGÅNG ska bo så där som de bodde då. Ett litet rött hus med vita detaljer ute på landet. Grusgångar, otaliga äppelträd,  skog , åkrar vart man än ser och smultron som växer i rabattkanterna. Inte ens det faktum att det bara fanns utedass kunde förstöra idyllen. Om jag hade pengar skulle jag köpa stället meddetsamma!

Österbotten - vad kan jag säga om det? Där finns, enligt min mening, Finlands vackraste å - Esse å! Otroligt vacker! Varje gång jag svänger in till byn jag växte upp i (Kållby) så känner jag mig "som hemma". Mycket har ändrat där sedan jag bodde där sist men känslan finns ännu kvar. Just nu är dock mitt favoritställe där uppe "Fäboda". Hur stressad jag än är när jag kommer dit rinner allt bara av mig. I Österbotten känner jag mig trygg! 

Så har vi Mariehamn och Åland. Den som varit dit och sett naturen som finns där kan inte glömma den! Det är helt enkelt inte möjligt! Jag fullkomligen älskar deras röda vägar - en fröjd att köra på!  

En liten nackdel med att ha bott på så många ställen är att det inte finns någon plats där man riktigt har sina rötter. Personer som bott på ett och samma ställe kan säga att de "aldrig skulle kunna tänka sig att bo någon annanstans" - så är det inte för mig. 

Jag skulle till exempel gärna bo i Karelen - när jag var dit blev det kärlek vid första ögonkastet! Naturen var underbar och dialekten de har där är så MJUK - jag fattade förstås inte hälften av det de sa men kunde ändå sitta och lyssna hur länge som helst. 

En annan plats jag blev överförtjust i är Sandviken. Vi var dit på studiebesök för att se hur datorer användes i skolarbetet. Jag gillade stället men när vi kom till en av skolorna - Kungsgårdens skola,  så var det klippt! DÄR ville jag att mina barn skulle gå! Väl hemma kollade jag upp hela området med hjälp av nätet och hittade till och med ett passande hus som var till salu men hela projektet lades ner av den enkla orsak att där inte fanns jobb.

 

Jaha, det här blev lite av mitt vanliga svammel och jopel. Jag som bara skulle berätta var jag bodde men så flög mina tankar iväg igen en gång.

 

Nu är det dags att avsluta - ska hämta nät till hundgården. Det ringde en igår och sa att hon hade en rulle på 50 meter som jag kunde få bara jag hämtade bort den därifrån.

 

Ytterligare en fördel med den Åboländska skärgården - alla trevliga människor!

 

Som igårkväll när jag fick ett sms där det stod: Eteisessä on iltapalaa tuolilla :P. (översättning ungefär - kvällsmål finns på stol i farstun - smileyn betyder samma). Öppnade dörren och hittade en jättestor bit prinsesstårta och många skivor sockerkaka! 

Jag har snälla grannar!

:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0