FATTAR NOLL

När jag börjat blogga försökte jag sätta mig in i hur det här med att blogga och registrering av bloggar går till. Det gick inte hem! Det enda jag förstod mig på var "Bloggportalen". Där lyckades jag faktiskt registrera mig och hitta andra bloggares inlägg.  

Men mera då? 

Det finns ett stort antal sidor där man kan registrera sin blogg som sedan rankas med hjälp av något som heter "knuffpoäng". Jag har försökt förstå vad det här med knuffpoäng egentligen ÄR för nåt men inte heller det har gått hem. Vore väldigt tacksam om någon kunde förklara det för mig eller kanske ge länkar till sidor där jag hittar lättfattlig information - information som jag till och med skulle förstå? 

Många sätter in länkar efter sina inlägg - länkar med nyckelord. Ord som förekommer i ens inlägg. Varför? Hur funkar det?  

Här har jag jobbat med data i flera år och så, mitt i allt, fattar jag NOLL - totalt OUT! Gissa om jag känner mig dum. Att blogga är ju en hel vetenskap om man ska göra det "på rätt sätt"?  

Skugge tyckte (tycker) att alla som inte kan blogga ska lägga ner. 

Jaha, tänkte jag då. 

Jag kan inte blogga. Jag förstår ju inte ens tekniken. Betyder det att jag borde lägga av? Det vill jag ju inte - jag har ÄNTLIGEN hittat ett verktyg som ger mig möjlighet att jopla så mycket jag vill. Istället för att skriva milslånga mail till mina nära och kära kan jag nu samla allt på nätet. OM de vill läsa vad jag skriver så är det bara att gå och läsa - de behöver inte ens känna sig skyldiga att svara, som det lätt blir med mail, utan kan skriva en kort kommentar om de känner för det. 

SÅ 

Jag bestämde mig för att NÄPP - jag lägger INTE ner! Jag fortsätter mitt jopel! Jag skriver på MITT sätt så som jag redan tidigare bestämt mig för att göra och om det är så att någon inte gillar det jag skriver eller HUR jag skriver så är det ju bara att låta bli att läsa. Dessutom är risken att folk skulle hitta min blogg ganska liten eftersom jag var (är) för enkel för att lyckas få den registrerad. 

Igår gick jag till Bloggportalen för att söka efter nya bloggar och på skoj tog jag upp min egen sida för att titta hur många besökare jag haft. Vad får jag se? Jo, senaste veckan hade min blogg haft 65 besökare. SEXTIOFEM!!!! Bara DET fick mig överraskad! Det är faktiskt en häpnadsväckande siffra för mig! Det kunde ju inte stämma?  

Sedan fick jag syn på något som var ÄNNU mer konstigt - det stod: Mycket länkad blog: 

Vaddå "mycket länkad blogg"? 

Något måste ju helt klart ha blivit fel här! Jag kollade igen men texten stod fortfarande kvar och under den hittade jag "Placering: Svenskar boende i utlandet: 26".  

Klickade upp sidan och såg att en bloggare hade länkat till ett av mina inlägg. Mitt inlägg igår som handlade om otursdagen. Jag hade alltså EN länk och detta hade satt mig på en topplista? :)

Idag är jag på två listor över mest länkade - just nu är jag på plats nummer 24 i "Svenskar boende i utlandet" och nummer 46 i kategorin "Humor". Jag har fortfarande EN ENDA länk! Besökarantal är för tillfället ända upp i 74. 

Min absolut första tanke var att HERREGUD - nu kanske folk kommer att hitta min sida och skicka kommentarer som "Lägg ner!" och "Du är EXAKT en av dem som Skugge pratade om - jag skulle skämmas om jag var du - sluta genast!".  

Sedan började jag skratta - jag borde ju vara stolt! Jag finns ju på topplistor utan att jag behövt kämpa mig fram till det! Utan att ens ha förstått hur man egentligen gör!  

Nej, nu ska jag avsluta, ta printscreen på listorna innan jag hinner trilla bort därifrån och sedan gå ut i det vackra vädret! 

:)      

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0