INTEGRITET?

Nätet är en FANTASTISK plats - trots att jag har flera uppslagsverk i bokhyllan får jag halvt panik om nätet inte funkar när jag behöver hitta information. HUR ska jag nu få fram det jag behöver? Jag måste ju ha fram den GENAST! 

Det är ju dessutom inte bara information om saker och ting man hittar utan även människor. 


Ibland, när jag inte har ork eller lust att hitta på något vettigt, sitter jag på nätet och söker efter människor "från förr". Emellanåt är det ganska svårt - t.ex. när man inte kommer ihåg vad han eller hon hette i efternamn eller när  personen ifråga har ett sådant namn att det finns hur många som helst som heter samma sak eller så har de gift sig och bytt namn. Ibland lyckas man hitta någon - ibland inte. Hittar jag någon är det ytterst sällan jag tar kontakt utan nöjer mig med att ha hittat dem men ibland skickar jag ett mail bara på skoj.

För en tid sedan hittade jag Christel som jag umgicks med under det "ljuva" 80-talet. Kollade in Halmstads skolors avgångsklasser på StayFriends, hittade en Christel och ett efternamn jag glömt, gjorde Google-sökning och tadaa - där var hon! Först var jag lite fundersam om det verkligen VAR den Christel jag sökte men när jag fick ögonen på ett fotografi tvekade jag inte mer - närmare 20 år sedan jag träffade henne sist och hon har inte ändrat ett dugg, en del blir tydligen inte gamla :)! Det var verkligen roligt att få kontakt med henne igen och tack vare henne har jag till på köpet fått lite information om andra människor från den gamla goda tiden.  

Sedan finns det ju förstås en del som det är totalt omöjligt att hitta med hjälp av nätet även om man har både för-, och efternamn till hjälp och då är det bara att ge upp. 

MEN...

Jag upptäckte nyligen en häpnadsväckande sak: det finns faktiskt sidor på nätet som listar ALL information om en person bara man är beredd att betala lite för det.  Visst hade jag tidigare läst om sajten Ratsit där man gratis kan få kreditupplysningar om personer men jag trodde det var något nytt och att den sedan stängdes. Tydligen hade jag fel. 

Har man bara namnet på en människa kan olika sajter lista alla personer med det namnet som bor i Sverige - i listan ser man vilket datum personen i fråga är född och på vilken adress han eller hon bor. Väljer man en av dem kan man sedan, mot småsummor, få reda på sista siffrorna i personnumret, civilstånd, inkomst, förmögenhet, eventuella kreditanmärkningar etc. etc. 

Vet inte riktigt om jag tycker om det här! 

Visst, jag gillar att ha KOLL på saker och ting men är inte detta en kränkning av människors integritet?  

Skulle jag vilja att folk, bara på skoj, skulle kunna kolla upp min ekonomi, civilstånd och eventuella kreditanmärkningar? Absolut inte! När jag hittade de här sidorna på nätet matade jag genast in mitt namn och personuppgifter för att se om jag fanns med - det gjorde jag inte. Jag är borttagen på grund av att jag bor utomlands men när jag gjorde en sökning på min pappa så visades allt.  

Hej pappa - ifall du inte kollat upp dig själv kan jag meddela att du är ren  - inga prickar på dig inte!

Jag tycker inte att det ska vara meningen att jag ska kunna snoka i min pappas liv på det här viset - det är omoraliskt och ÄNDÅ gjorde jag det - bara för att jag hade möjligheten! 

Här i Finland finns det, vad jag VET, inga sådana tjänster. Om JAG själv vill veta om det finns en betalningsanmärkning registrerad för mig måste jag SKRIFTLIGEN ta kontakt med Konsumentrådgivningen och tillsammans med det undertecknade brevet skicka in en kopia på ett personbevis, typ körkort. Därefter tar de kontakt med mig via ett brev till min registrerade hemadress. Jag kan definitivt inte kolla upp grannens grejer bara så där på skoj! Iallafall tror jag inte det. Mera information finns på: http://www.asiakastieto.fi/sv 

Om jag vill att människor ska ha en chans att hitta mig så kan jag se till att jag finns på nätet - om jag däremot INTE vill nås så trodde jag att det enda jag behövde göra var att undvika att listas men tydligen är det inte så. Människor har alltså ingen chans att välja själva. 

Visst - en del säger säkert att det endast är de människor som har något att dölja som tycker att den här tjänsten är obehaglig men jag HAR inget att dölja och dessutom finns jag inte ens med och ÄNDÅ är jag emot sådan uthängning av människor! 

Det är fel!  

JAG tycker iallafall att det är fel!


Kommentarer
Postat av: christel Blennerup

Halloj Nette :)
Jag tycker det är hemskt många gånger med nätet..som du säger att folk kan snoka runt på ens privata sidor..och kolla det mesta om en!! Lite anonym vill man ju vara..eller hur :D
jag hoppas du har det mega bra i Finland!! Finland låter så långt, men det är det ju egentligen inte..grannland ju :) //kram christel med hundarna !!

2007-04-09 @ 17:52:38
URL: http://www.freewebs.com/xaxxa/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0