KNALLRÖD FYLLENÄSA

Jag hade INTE tänkt starta datorn idag. Det var liksom MENINGEN att det skulle bli datorfria dagar med aktivt, hälsosamt uteliv...men...

IBLAND

...skiter det sig! 

Det är ISKALLT ute! Så fort jag sticker ut näsan genom dörren sväller den upp och blir den där röda fyllenäsan som jag ALLTID får när det är kallt!!! Ingen annan går omkring med knallröd fyllenäsa när det är kyligt - ingen utom JAG! Varför just MIN näsa?  

Jag vill inte ha nån fyllenäsa - jag hålls INNE!  

Ungarna följer mitt exempel men hålls uppe på sina rum och påstår att de inte har tid med mig... 

SÅ 

Jag kan med gott samvete ligga på soffan och läsa. Jag ÄLSKAR att läsa! 

Har just läst klart "Dödligt beslut" skriven av Kathy Reichs. Eftersom jag är en inbiten fan av Patricia Cornwell tänkte jag att Reichs böcker kanske kunde vara i min smak. De handlar ju också om en kvinnlig rättsmedicinare som tycker om att lösa finurliga brottsgåtor.  

MEN 

De är inte RIKTIGT i samma klass. Å andra sidan har ju Cornwells böcker om Scarpetta också blivit sämre - i början var de riktigt UTMÄRKT bra men sedan hände något...hon började skriva i "hon-form" istället för "jag-form"?  

VARFÖR? 

Det har jag funderat över många gånger men aldrig SÅ mycket att jag kollat upp det på nätet - där skulle jag säkert hitta svaret - där finns ju ALLT (utom enkla ritningar på snygga hundkojor då). 

I Reichs böcker är det en Tempe Brennan som är huvudpersonen. Hon är rättsmedicinare i KANADA! Jag gillar inte Kanada så där får hon ett STORT minus bara för det.  

På något sätt får jag intrycket av att Reichs helt enkelt läst Cornwells böcker, bestämt sig för att HON minsann kan skriva lika bra och sedan skrivit samma text men plottat in fraser på franska här och där plus mer makabra detaljer. Bland annat får man en flera sidor lång förklaring om hur blodstänk ska tolkas. Franskan däremot är helt ok. Jag gillar franska - det är världens vackraste språk och nu lärde jag mig diverse nya ord. T.ex. att det franska ordet för lik är "cadavre". Rart ordval!  

MEN  

Nej - jag är fortfarande Cornwell-fan. Hon är ännu min favoritförfattare tillsammans med bland annat Dean Koontz, Stieg Larsson, Stephen King, Henning Mankell, Liza Marklund, Åsa Larsson, Carina Rydberg, Dan Brown, Åke Edwardson, John Grisham och Jonathan Kellerman. 

OCH 

Nu undrar jag... 

Vilka författare gillar ni?

Kommentarer
Postat av: JIm

Förr var innehållet alltid viktigare för mig, numera är också formen, hantverket, centralt. Författaren som konstnär tilltalar mig. Jag har alltid gillat boken 1984 av Eric Blair, men numera vet jag inte riktigt, det finns många yngre författare, Kardefors till exempel, som är mycket intressanta.

2007-04-29 @ 15:36:28
URL: http://www.jimweb.se
Postat av: christel Blennerup

Halloj. Fylle näsa..oj inte skojigt det nä.. du får vara inne helt enkelt! *s*
ja vilka författare gillar man(jag)jag läser en del hundböcker om taget och klickers nu..men vet ej vad det är för författare utan att gå och hämta böckerna och tjuvtitta :-)
jag har läst många bra böcker och stephen King e ju kanon måste jag ju säga..har du sett djurkyrkogården ?
den e kuslig...*ryser* !!
och sedan undrar jag hur ni kan ha kallt ute nu??? vi har ju skinande sol i Virshult :-)
//Christel.B.

2007-04-29 @ 16:29:16
URL: http://www.freewebs.com/xaxxa/
Postat av: KvinnaFruMamma

Visst är det så, skönt när andras barn får raserianfall eller beter sig illa. Då är det inte bara ens egna som uppför dåligt då och då.
Då vet jag vad jag har och vänta se närmaste 7 åren.*S*

2007-04-29 @ 17:16:39
URL: http://kvinnafrumamma.blogg.se
Postat av: Nette

Jag VET att jag läst 1984 men har glömt bort vad den handlar om. Måste låna den på nytt och uppdatera minnet.

Vi har också skinande sol (eller hade - den har gått ner nu) men det BLÅSER ISKALLT! Bara att hållas inne (fast min mamma säger att jag bara tar min fyllenäsa som svepskäl :)!

2007-04-29 @ 20:04:59
Postat av: matilda

hejsan! Trevligt att du hittade till min blogg :) Alltid kul att höra att det finns likasinnade människor där ute i etern!

Favoritförfattare? Hm.. Har nog inte hittat någon favoritförfattare så direkt, men jag kan rekomendera The historian (Historikern) av Elisabeth Kostová!! Många sidor men helt suverän!

2007-04-29 @ 21:03:43
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Carina

Grattis du hade rätt svar på min utmaning!
http://inha.blogg.se/1177931912_rtt_svar.html#comment

2007-04-30 @ 13:22:57
URL: http://inha.blogg.se
Postat av: Junitjej

Angående huvud-utmaningen hos Carina:
Kan det verkligen stämma med 10 huvuden? Nu fick jag det till tolv huvuden, men det finns säkert ett huvud till, som jag inte fann denna gång. Men 10 huvuden stämmer iallafall inte! Kolla här:
http://img205.imageshack.us/img205/4866/trdet1177848822la9.gif
Rätta mig om jag har fel.

2007-04-30 @ 14:10:04
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Blogglösa Camilla

Älskar att läsa kriminalromaner...så de författare som du har listat, ser ut som mina favoriter (minus några som jag inte har läst).

2007-05-01 @ 20:07:07
URL: http://blogglosacamilla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0