SAKNAR MINA ELEVER

Även om jag känner att jag är för trött för att dra kurser NU, att jag inte skulle orka, så saknar jag "mina" elever! Det är DE som gör det hela riktigt roligt!

 

Naturligtvis tycker jag det är roligt att lära människor hur datorn fungerar och hur man ska göra för att använda diverse program utan att behöva tappa nerverna, riva håret av sig och bli galen av frustration men det är själva DELTAGARNA som förgyller det hela!

 

Jag saknar dem!


Om DE saknar MIG vet jag däremot inte.

Mina kurser är kanske inte riktigt som andras.

 

Hur skulle de kunna vara det när jag ÄR som jag ÄR?


Jag PRATAR - inte bara om ettor och nollor, startknappar och printerproblem. NÄNÄ, jag  har alltid en massa annat att berätta! När jag inte pratar improviserar jag. Om jag en dag har en kurs om Internet och JUST den dagen fått dille på att jag MÅSTE ha nya skor så är dagens ämne shopping på nätet - då lär vi oss förmodligen att tryna genom Ellos, Josefssons, H&M och Anttilas sortiment på deras sidor. Om deltagarnas ork och motivation en dag inte är på topp så tar vi TIME OUT - istället för att skapa tråkiga Excel-diagram kan vi kanske sätta några timmar på att spela spel.   

Sist jag drog kvällskurser var det med två grupper av pensionärer. Man skulle kunna tro att datakurser med pensionärer har en tendens att bli tråkiga men tro mig, då har man FEL! 


Det här var två HELT olika grupper. Grupp ett fick mig att le efteråt (väldigt gulligt och rart gäng) medans grupp två fick mig att SKRATTA...

 

FÖR


De var helt otroliga!
 

Bland annat informerade de mig att kakao främjar sexlusten - om jag vill ha större sexlust ska jag äta 90 gram mörk choklad varje dag! Jag påpekade att om jag, som ensamstående UTAN tillgång till karl,  äter 90 gram kakao om dagen så blir det bara problem! Gissa vad jag fick som avslutningsblomma! Jo - en kaktus bestående av tre delar - en avlång och två mindre runda - och orden att "NU borde du kunna äta kakao utan problem bara du är försiktig med taggarna"! Om någon av er läser det här - kaktusen lever ännu och den har alla taggar kvar - jag har ännu inte påbörjat kakao-dieten! :)

Av dem fick jag också lära mig att det inte alls är en DÅLIG sak att ens man sitter "på nätet" och tittar på flickor utan att det snarare berikar ens liv - det ska man bara dra NYTTA AV! När man går och lägger sig på kvällarna märker man direkt om karln varit på nätet under dagen och lärt sig nya trix och det är ju BARA BRA! 

Det är konstigt hur fenomenet sex funkar även när det handlar om DATORER! 

Jag har tidigare dragit datakörkortskurser (ECDL) för arbetslösa. Ni vet, såna där kurser som körs igång mest för att statistiken över antalet arbetslösa ska visa bättre resultat. De flesta deltagare VILLE lära sig hur allt fungerade men en del av hade blivit "tvingade" på utbildning. Om man som arbetslös inte följer vissa direktiv blir man satt på karens - beroende på graden av olydnad blir man utan pengar ett visst antal veckor.

Jag behöver knappast berätta att DE TVINGADES motivation inte alltid var på topp.  

Om det på en kurs finns deltagare vars motivation att lära sig något helt enkelt inte existerar måste man som lärare locka, pocka och snoka fram någon slags motivation. Lyckas man inte saktar den omotiverade deltagaren ner farten för hela undervisningen och i slutändan blir kanske alla sura och griniga. Det gäller alltså att hitta just DET som gör det hela INTRESSANT!

En av "de omotiverade" jag minns bäst var en karl som INTE tänkte lära sig hur datorer fungerade! Han hade minsann klarat sig UTAN den i alla dessa år och skulle ABSOLUT INTE använda skräpet! Det må vara så att han blivit tvingad på kurs men då skulle han minsann bara sitta där dag ut och dag in tills eländet var slut.

 

Jag erkänner - jag lyckades inte motivera honom och jag förstod hans brist av intresse. Inte nog med att han blivit arbetslös efter många års arbete på samma ställe - hans fru hade dessutom stuckit med en annan. Jag menar - hur motiverad är man då?  

 

TILLS


Vi, en dag, började med Internet och mail. Först gick vi teoretiskt igenom alla funktioner. Hur fungerar mailprogrammet? Hur fungerar e-postadresser?  

Så var det dags att skicka mail till varandra. Jag sände ett mail till herr "jag bryr mig inte ett skvatt". I mailet fanns inget förutom en enda länk. Länken gick till en halvt snuskig sida på nätet.  

Det var en vild chansning - karln KUNDE ha blivit förbannad och stormat ut... 

MEN DET GICK HEM!  

Det tog inte många timmar innan han var en hejdare både på Internet och mail och tack vare det började han sedan intressera sig för de övriga delarna. Av en slump råkade jag på honom flera år efteråt - han jobbar nu på ett ställe där i stort sett allt sköts med datorn. 


JA

 

Jag saknar "mina" elever!

 

Till och med SÅ MYCKET att jag nu lovat att från hösten börja dra kurser igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0