HUR KAN DET KOMMA SIG?

Jag TROR jag fixat avloppet? 

DET trodde jag ju förstås FÖRRA gången också så den här gången borde jag vara TYST! Inget YES - I DID IT!-utrop, ingen krigsdans runt huset, inga hysteriska skratt medans jag skriker: HA -  JAG KAN SJÄLV!   

FAST 

Det GJORDE jag faktiskt....igårkväll...när det plötsligt fungerade - SEDAN ringde jag runt och berättade den glada nyheten! 

MEN 

Det här får mig att fundera på om det verkligen ska vara så här? Hur gör ANDRA om avloppet strular? Jag bor på landet liksom en hel del andra människor men ALLA verkar vara lika tafatta när det gäller avlopp som JAG?  


HUR kan det komma sig?


Den här gången kunde ju jag spola bara jag hällde i hinkar med vatten men vad gör folk om de har fullständigt stopp i avloppet? Accepterar de verkligen en väntetid på flera veckor och kniper? Undviker de att äta och dricka under tiden? Blir de kanske plötsligt HEMSKT sociala? Besöker släkt och vänner i tid och otid för att ha tillgång till en toalett? 

VA? 

INGEN här, som inte jobbar på större gårdar eller firmor, hade ens hört TALAS om att det finns något som heter rensvajer - att det verkligen FINNS en grej man kan trycka ner och köra genom avloppsrören! Här handlade allt istället, till hundra procent, om KEMIKALIER: " - Har du testat Putkenavaaja eller Niagra-Citrus?". Den senare är annars faktiskt FANTASTISKT rolig att använda - ett pulver man häller ner i avloppet varvat med varmt vatten - tillsammans bränner de bort allt organiskt material och man HÖR hur det fungerar. Nu var det ju förstås så att det INTE fungerade i toan MEN bara för att det var så ROLIGT att LYSSNA tog jag paus och roade mig med att leka med golvsilen ett tag istället.  

Vajer var det ja... 

Jag ringde mängder av firmor - har de sån där vajer som man pular ner i toan och avloppet när det är stopp? Vajer som man rensar avloppet med? Finns det såna? NÄ, något sådant hade de inte! Har de då sugproppar som man kan använda? NÄPP, inga såna heller! 

HALLÅ! 

Till slut hittade jag ett ställe där de faktiskt HADE sugproppar - KABAMM så åkte bildörren fast och det blev ilfart efter en sådan bara för att komma hem och upptäcka att eländet var ALLDELES för liten och TOTALT värdelös i toasammanhang!  

SÅ 

Det verkar verkligen som om ALLA förlitar sig till VVS-grabbarna om något krånglar och DE har, som sagt, fullt upp med en väntetid på flera veckor! 

DÄRFÖR 

Kommer jag, nästa gång rektorn för Arbetarinstitutet eller Medborgarinstitutet frågar om jag har uppslag till kvällskurser, säga att det behövs AVLOPPSFUNKTIONSKURSER för kommunernas invånare. En kurs där man får lära sig HUR toastolar egentligen fungerar och hur man justerar deras inställningar eller vad de nu har (jag har annars, från det ena till det andra, lyckats skruva ihop min igen). En kurs där man får information om VAD man själv kan göra om det blir stopp -där man får vetskap om att det faktiskt FINNS hjälpmedel man kan använda samt VAR man hittar dessa hjälpmedel. 

OCH 

Att man med fem hinkar vatten och en jävla fart på toaborsten får samma effekt som med en sugpropp bara man är tillräckligt FÖRBANNAD och är beredd på att skura både toan och sig själv efteråt! 

Dagens förord: FÖRBANNAD
Jäkligt arg! 


Önskar er en riktigt FIN helg!


Kommentarer
Postat av: Pappa

...hej...kanske vi skulle göra en hemsida där vi upplyser ensamma kvinnor ( ja, andra med ) hur man gör...?/kram

2007-08-11 @ 15:50:58
Postat av: Helen

Hehe stackars dig Nette, kan inte låta bli o småskratta men kan verkligen förstå hur du känner dig. Tror att jag hade slitit loss dasset av ren ilska men inte hade det varit så kul efteråt hehe
Ha en fin lördag o hoppas toan är ok :)

2007-08-11 @ 18:22:15
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: M

På Biltema finns det två verktyg för att rensa avloppsrören. För långa länkar till sidan för att lägga hit dom, och jag vet inte om blogg.se pallar med html i inläggen, knappast. Så läs mailen.

2007-08-11 @ 20:25:27
URL: http://www.google.fi/
Postat av: Bella

Ja..suck.. vilket elände du haft...
Annars så finns det wc renskrafs (vajer) att låna på ön.. men den var bara skräp, inget för "total stopp i wc avloppet". För hos oss då i vintras i -25 graders köld så funktionera den icke. Inte heller fast man hade en j*kla isken gubbe (heller pojkspoling som du kallar honom... ;-) ) som krafsar, för arg var han när allt j*klades mitt i värsta kölden. Nå han for till våran lokala VVS firma och "hyrde" en högtryckstvätt med special munstycke för "fastproppade" avloppsrör. Slangan skulle man mata in i "luftan" röret i wc avloppet. Jag hamna vara ute i den där j*kla kylan och sköta tvätten + att mata slangan (för inget fick frysa och bla bla...)in dit medan den där ilskna gubben var under golvet vid wc avlopps röret och mata in där i sin tur. Men bra funktionera det, munstycket matade in sig, för där var ett otroligt tryck och lösgjorde sk*ten etc... och efter 10 minuter var allt fixat. Och två veckors pina var över... hade använt grannens utedass... brrr... (för de som tömmer brunnarna har ju alltid bråttom som säkert du också märkt och det slutar ju med att avloppen stockar till sig) Nästa gång du behöv "avlopps rensare" ta en sån här högtrycks tvätt...
Ha de bra...ups detta blev lite onödigt långt...

2007-08-11 @ 23:11:35
Postat av: Pialotta

Usch det där måstebara vara något av det eländigaste av elände när man bor som du gör och är kvinnlig representant..
Jag hade aldrig fixat det där, tror jag i alla fall.. använder mig av kemikalier (avloppsrens) i avloppen då det är stopp här, men mannen har någon vajer han påtar ner och så sugisen förståss.. brukar hjälpa för en tid i alla fall.. så på at igen. Men det måste väl finnas någon rörjour som kommer om man är nöden tvingad..Inte ska man behöva bygga ett provisoriskt utedass under tiden..
Ha de fint.. hoppas det inte rör till sig igen så snart du fixat färdigt..
Tjingelong

2007-08-12 @ 18:24:39
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Pialotta

Usch det där måste bara vara något av det eländigaste av elände när man bor som du gör och är kvinnlig representant..
Ja jag skrattade oxså lite här då jag läste det för öjsan vad du får till det.. så kul att läsa mitt i eländet..
Jag hade aldrig fixat det där, tror jag i alla fall.. använder mig av kemikalier (avloppsrens) i avloppen då det är stopp här, men mannen har någon vajer han påtar ner och så sugisen förståss.. brukar hjälpa för en tid i alla fall.. så på at igen. Men det måste väl finnas någon rörjour som kommer om man är nöden tvingad..Inte ska man behöva bygga ett provisoriskt utedass under tiden..
Ha de fint.. hoppas det inte rör till sig igen så snart du fixat färdigt..
Tjingelong

2007-08-12 @ 18:26:29
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Sampe

Utan toalett på landet? Har inte folk skithus på landet? Du vet utedass?
=) =) =)

2007-08-13 @ 14:00:33
URL: http://sampes.wordpress.com
Postat av: Camilliondollar Baby

Ibland är det skönt att bo i hyreslägenhet, då ringer man bara fastighetsskötare...så kommer han springande.

2007-08-13 @ 20:20:36
URL: http://blogglosacamilla.blogg.se
Postat av: Annelie

Jag skulle göra som du...ta till sugproppen..sätta på övriga kranar, ta till rensen (äger faktiskt såna attiraljer=)..skulle jag inte firra det själv skulle jag ringa brorsan.
Ha det gott/kram

2007-08-13 @ 22:27:14
URL: http://rospinglan.blogg.se
Postat av: crue Annika

hej vännen hur e läget jag har en lista på min sida va me om du vill *L* kram

2007-08-13 @ 23:16:48
URL: http://motleycrue.blogg.se
Postat av: Nette

Pappa:
Det tycker jag låter som en jättebra ide!!!!
Helen:
Helst hade jag tagit släggan men jag kunde hålla mig :)
M:
Å det berättade du EFTER allt det här? Tack för länken - du ÄR snäll bara du vill! ;)
KRAM!!!! (Hehe)
Bella:
Oj då - ni hade kul då! :D
Då hade jag egentligen det ganska bra nu iallafall om man tänker på hur det KUNDE ha varit.....som hos er :)
Pialotta:
Ja, det är ett dilemma - man vill så gärna klara av det själv....eller man är ju i stort sett TVUNGEN att klara det själv och sedan när man inte KAN så blir man ju arg för det och känner sig otroligt hjälplös! :)
Sampe:
Jag HAR ett utedass men det är inte rekommenderat att använda DET - du är välkommen att komma och titta i vilket skick det är :)
Camilla:
DET är sant!!!! :)
Annelie:
Jag vill också ha såna grejer men jag skulle nog inte kunna ringa brorsan - han kan inte heller sånt och dessutom skulle han vara måttligt intresserad av arbetet :) - kram!
Annika:
Jag antar den men inte nu - kommer tillbaka efter den senare....kram! :)

2007-08-15 @ 10:42:56
URL: http://enkelmenrar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0