OGRÄS I RABATTEN

IBLAND är jag lite VÄL nitisk! 

Det finns en rabatt framför huset - när vi flyttade hit var den TOM - det TRODDE jag iallafall! 

Eftersom vi flyttade in i augusti och de första veckorna var en enda röra missade jag det blommande  innehållet i rabatten - när jag, i början av september, fick upp ögonen för den såg jag bara en igenvuxen djungel.  

RITCH så revs det mesta bort - det skulle banne mig inte växa gräs i MIN rabatt inte! 

Följande sommar vaktade jag rabatten som en hök -  skoningslöst rev jag bort allt som kom upp - jäkla ogräs!  

Jag hade (har) inga gröna fingrar och NOLL  koll på vad som egentligen var ogräs eller inte men jag silade efter min intuition - det jag TYCKTE såg ut som ogräs blev automatiskt klassat som just ogräs och slets därför upp! 

Resultatet blev att det helt enkelt inte växte något i min rabatt!!!!!

Stor vits med en TOM rabatt? 

SÅ 

I år ändrade jag strategi! Den här gången gav jag rabatten en chans - hellre lite ogräs än inget alls. 

-   OJ, sa min svägerska förtjust, du har MOSIPPOR i din rabatt! 

JUST SÅ! 

Ett av ogräsen jag så nitiskt rivit bort var alltså mosippor! 

Det här gav mig tålamod att vänta ut DE ANDRA ogräsen. Visst har jag rivit bort en hel del nu också men den här gången har jag SPARAT en del för att se VAD jag egentligen rivit bort. 

För en liten stund sedan upptäckte jag en ny sort:

Fingerborgsblommor - Digitalis purpurea!  

Himla fina! 

Här har jag hela tiden gått och längtat efter en riktig häxträdgård men samtidigt tagit död på mina blommor i tron att allt varit ogräs? 

DUMPE JAG!    

Imorgon ska jag utforska resten av min trädgård - om jag har Digitalis i min rabatt - vem vet vad det finns i de undangömda delarna? Kanske jag till och med hittar Belladonna, Spikklubba eller varför inte Stormhatt? Tänk vad roligt det skulle vara - då kunde jag ju göra egna likörer och ge bort i dem julklapp tillsammans med mina hjärnkalendrar!

Kommentarer
Postat av: Kanf keato

Tack, hade en bättre dag idag

2007-06-22 @ 01:06:09
URL: http://keato.blogg.se/
Postat av: Annika

KRAM Och glad midsommar vännen /Annika

2007-06-22 @ 09:26:07
URL: http://motleycrue.blogg.se
Postat av: Helen

Ibland blir det bara så, jag har inte heller så stor koll på blommor :( Men fint blir det till slut. Ha en trevlig midsommar :)

2007-06-22 @ 10:49:28
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Camilliondollar Baby

Skulle nog också ha tagit bort allt, kan ingenting om blommor.
Du får ha en riktigt trevlig midsommar!

2007-06-22 @ 11:21:10
URL: http://blogglosacamilla.blogg.se
Postat av: Nette

Önskar er alla en RIKTIGT fin midsommar!
Kram! :)

2007-06-22 @ 11:44:17
URL: http://enkelmenrar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0