GRANNSÄMJA

(Nu är jag tydligen i en "skrivalångainläggperiod"...)

Jag är så tacksam för mina grannar!

Vi bor på landet men det betyder inte att vi inte har grannar - tvärtom! På landet tycks man ha fler grannar än när man bor i lägenhet i stan eftersom man i stan inte KÄNNER de som bor bredvid en.

När jag köpte det här huset var det flera som reagerade på att närmaste grannens hus ligger precis bredvid - det är inte många meter man behöver gå från vår dörr till deras. Om man nu ska bo på landet så borde man ju bo avskilt?

Mörkrädd som jag är tyckte inte jag det - dessutom kände jag redan de som bodde i huset brevid - jag jobbade med frun i huset och min flicka var bästa vän med deras dotter. En perfekt granne!

Tyvärr tog det inte mycket längre än drygt ett halvår innan de flyttade. Mannen, som var från Sverige, gick i pension - han längtade hem till allt hemtamt och all familj han hade kvar så de bestämde de sig för att "åka hem". Huset sattes till försäljning - det skulle bli nya grannar.

Jag kan inte säga att jag var glad precis - för det första försvann dotterns enda kompis och för det andra - hade vi otur skulle huset köpas av riktiga rötägg som gjorde våra liv till ett helvete.

Vi hade TUR!

Det par som köpte huset har tyvärr inga barn (vilket är lite synd), men de är snälla och de är lite annorlunda - annorlunda på det viset att de helt enkelt inte är som alla andra. DET tycker jag är JÄTTEBRA eftersom även jag är lite annorlunda och inte känner något som helst behov av att bli just "vanlig".

I början var det lite osäkert - hur skulle man bete sig - det gick snabbt om!

Jag och grannfrun kom ganska fort på att vi egentligen är otroligt lika i vissa avseenden - saker som jag tänkte, tyckte och trodde på - saker som jag trott jag var ensam om - de tänkte, tyckte och trodde hon också!

Vi var bland annat överrens om följande:

Även om begreppen HÄNSYN och VÄNLIGHET är väldigt viktiga när det gäller grannsämjan ska inte detta styra ens liv. Vill jag spela musik lite högre så ska det vara ok. Om jag inte orkar hålla trädgård och tomt i topptrim så ska jag inte behöva stressa med det bara för att jag oroar mig för vad grannen ska tänka. Vill jag gå omkring hemma med håret på ända, ha oborstade tänder iklädd slafsiga kläder ska jag få gå så - dyker grannen upp ska jag inte behöva städa upp mig bara för deras skull utan kunna möta dem som jag är. Jag ska inte heller känna mig tvungen att smila upp mig och vinka varje gång jag ser min granne - jag ska kunna vända bort huvudet och hålla på med mitt ifred utan att de börjar undra varför jag är sur och om de gjort något fel.

Vi lever alltså vårt liv och de lever sitt.

MEN

Vi lever ändå i ett slags symbios!

Även om vi lever våra egna liv vet jag att de finns där om jag behöver dem och tvärtom. Trots att vi bara är grannar så är vi ändå som en slags familj. Vi tar hand om varandra. Vi ser efter varandra. Vi hjälper och har nytta av varandra.

När jag köpte det här huset fanns det en vedeldad bastu i källaren men den hade inte blivit använd på många, många år. De som bodde här tidigare hade bytt ut alla vatten-, och avloppsrör i huset och i den vevan rivit bort två av bastuväggarna. Golvet var gammalt betonggolv med massor av ojämnheter och det fanns bland annat varken bänkar eller riktig bastupanel. Den enda användning jag hade av den var egentligen som förvaringsplats för min tvättmaskin.

I höstas knackade grannarna på dörren och sade sig ha ett förslag.

Om de skaffade allt material som behövdes och vi tillsammans renoverade och byggde upp bastun - fick de då låna den tills de fick en egen?

Vad tror ni jag svarade? :)

Nu har vi en jättefin bastu där nere - väggarna är isolerade och täckta med ny panel, alla rör är utbytta till nya, golvet är jämt och fint - bara att kakla (vilket ska ske i sommar) och bastubänkarna är nya OCH figurformade. Med jämna mellanrum använder vi den och känslan efteråt är helt otrolig - det ÄR faktiskt stor skillnad på en eluppvärmd och en vedeldad bastu.

Vi delar bland annat på verktyg och bilar. Gör den ena något han eller hon behöver hjälp med kommer den andra och hjälper till. Ibland äter vi hos varandra, är det kalas är grannarna alltid bjudna - kan de inte komma sparas det en bit kaka så att de får smaka ändå och varje nyår träffas vi ute på gården och skjuter raketer tillsammans. Är någon av oss ledsen och behöver någon att prata med är det bara att gå ett par meter och lätta sitt hjärta - behöver man någon att dela sin glädje med så är det samma sak.

Igår hjälptes vi åt att plocka ihop en sån där jättestor studsmatta de hade köpt och efteråt hoppade vi alla i timmar. Nu planerar vi dessutom att köpa en pool tillsammans så att vi sedan hela sommaren kan pompa studsmatta och svalka oss med ett svalt bad mellan varven.

Jag är så tacksam för mina grannar!

Jag är VERKLIGEN tacksam för dem!


TILLÄGG EFTERÅT:

Min kära far har tydligen läst dagens inlägg för jag fick just denna bild av honom på mailen:


image41

Hahaha!

Kommentarer
Postat av: Pappa

...jag kan ju bara säga: Jag älskar dig!

2007-05-16 @ 10:12:17
Postat av: Nette

Gullepappa:
Jag älskar ju dig också! :)
(Shit - nu ryker min coooola image)

2007-05-16 @ 10:36:58
Postat av: Annelie

Grannar är både på gott och ont tycker jag. Ibland kan det ju bli mycket.
Ha en fin dag/kram

2007-05-16 @ 13:37:18
URL: http://rospinglan.blogg.se
Postat av: Annika

skål för bra grannar,vilken toppen far du verkar ha ! önskar dej en fin dag /crue Annika

2007-05-16 @ 14:12:58
URL: http://motleycrue.blogg.se
Postat av: Carola

Jag har några snälla grannar och dessa som är tokiga.. som röker i trappan, festar och stökar till varje natt. Vi har sagt till honom flera gånger, men han gör det ännu jobbigare. Elak gubbe är han. Vilken tur att ni trivs med det här paret.När jag bodde i Spanien så var alla kompisar med alla.. och vi åt middag och fixade till saker tillsammans. Det var jätte kul.

2007-05-16 @ 15:31:28
URL: http://carolangel.blogg.se
Postat av: MoggMaster

grannar kanske kan vara bra att ha.

2007-05-16 @ 16:11:33
URL: http://moggmaster.blogg.se
Postat av: Blogglösa Camilla

Serien = *asgarvar*

Håller med, det ÄR skillnad på eluppvärmd och vedeldad bastu.

Jag bor ju i lägenhet och känner inte mina grannar. Men bor man som du, så tycker jag det är självklart att man tar hand om varandra.

2007-05-16 @ 19:00:24
URL: http://blogglosacamilla.blogg.se
Postat av: Christina W

Om du skulle vilja flytta så får du gärna bli min granne.

2007-05-16 @ 19:11:41
URL: http://godmat.webblogg.se
Postat av: Helene [ostajlat]

Jäkla bra grannar du har "fått tag i". Grannar skall man ofatst hålla kort, iaf om man bor i hyreshus, men det blir ju helt klart skillnad när man bor på landet.
Då behöver man ha bra relation till dem, finns ju skräckexempel på grannosämja på landet och det är ingen höjdare.

2007-05-16 @ 19:52:32
URL: http://ostajlat.blogspot.com
Postat av: Nette

Annelie:
Jo, håller med...ibland kan det bli för mycket...har upplevt det tidigare. :)
Kram till dig oxå (yes, jag börjar bli ganska duktig på det nu....)

Annika:
Jo, han är bra! ;) Hoppas din dag var bra också. Ska just gå och hälsa på dig....

Carola:
Såna grannar vill man ju inte ha :(
Att bo i Spanien låter riktigt trevligt! :)

MoggMaster:
Jodå, ibland - bara man har tur!

Camilla:
Serien var bra! Satt och skrattade så tårarna rann när jag fick den! :)

Christina W:
Tack! Just nu trivs jag men snart får jag säkert den där känslan av rastlöshet igen och då kanske jag dyker upp! :)

Helene:
Jo, det var det jag var rädd för när det skulle komma nya. Att det var någon som var på helt annan linje än mig och det skulle bli en massa strul...HU!

2007-05-16 @ 21:18:11
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: Annelie

Måste ju bara skicka dig denna då du talar om bastun;-)

Kannibalerna hade tillfångatagit en finne och lät koka i stora festgrytan. Efter tre timmar gläntade de på locket, varpå finnen reste sig och sa: "Härligt grabbar, är det någon som har en handduk?"

Tycker den är störtskön=)
Kram hoppas du har det fint på åland

2007-05-17 @ 16:11:29
URL: http://rospinglan.blogg.se
Postat av: Kogosamo

Fabulous site. Keep it up ,best regards and shalom to all of you

2009-12-15 @ 14:35:48
URL: http://kogosamo.blog.ca

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0