DET LÖNAR SIG INTE ATT PLANERA!

Idag är jag ledig...



IGÅR, innan jag somnade, låg jag och planerade vad jag skulle göra på min lediga dag...


Bland annat skulle det inhandlas skarv-, och scartsladdar så jag skulle få tv´n bredvid min säng kopplad. Jag skulle hänga upp några tavlor på väggen och fixa någon typ av draperi framför min säng...


MEN


När vi vaknade och jag upptäckte att ungarna var sjuka avbokades snabbt "pysslaensamhemma-dagen"...


OCH


Då gjorde jag snabbt upp en NY plan!


Det enda jag behövde göra var att gå ner, ringa skolorna för att meddela dem att ungarna inte skulle dyka upp idag, och sedan kunde jag gå upp och lägga mig igen...


En härlig sovmorgon mitt i veckan!


Trodde jag ja - väl nere höll jag på att frysa ihjäl. Eftersom jag jobbade längre dag igår blev det inget eldande i kakelugnen och sånt märks direkt...



Nu sitter jag här med min kaffemugg bredvid mig medans jag med jämna mellanrum lassar in mer ved i ugnen.


Datorn har en massa konstiga ljud för sig och ger snart upp. Jag har planerat att ta säkerhetskopior på allt jag har i den men de planerna har inte blivit satta i verklighet...


Jag har ALLTID planerat och funderat...


När jag var liten drev jag min mamma till vansinne med mina planeringslistor som jag skrev och sedan GLÖMDE överallt.


Speciellt störde hon sig på mina julklappslistor - det var inte bara de julklappar JAG skulle ge som jag plitade ner i mina listor - nej nej - ALLAS julklappar togs upp..."Av mamma får pappa en klocka" - "Nonno tänker ge lillabror en bil"...


OCH


Sedan, när jag i vanlig ordning (eller oordning) lämnade listorna framme, var det bara för var och en att läsa vad tomten skulle ge dem det här året - inga överraskningar där inte!


Varför blev hon så irriterad?


De där julklappslistorna gör jag förresten fortfarande men NU har jag iallafall lärt mig att gömma dem och efteråt - när julen är slut - så inser jag varje gång att SÅ DÄR blev det ju inte det här året heller?


När dottern var drygt ett år frågade min svärmor mig om vi hade planerat skaffa ett barn till inom den närmaste tiden?


Kaxigt svarade jag henne med ett leende:


-   "Nej du, SÅ dumma är vi inte. Vi tänker vänta med barn nummer två tills dottern är ÅTMINSTONE tre år så att hon sedan kan klä sig själv och så vidare bortåt..."


DET fick jag ju naturligtvis äta upp...


FÖR


Inom en vecka efter det självsäkra svaret blev lillgrabben till!


När ungarnas pappa och jag köpte hus tillsammans hade vi stora planer:


NU hade vi hittat stället vi skulle bo på i resten av våra liv - NU var det slutflyttat - HÄR skulle vi stanna och leva lyckliga i alla våra dagar!



HAN är duktigare på att hålla sig till sina planer än vad jag är för han bor ju ännu kvar medans jag flyttat två gånger sedan dess och KNAPPAST har jag växt fast här heller...


När jag 1998 bytte yrke - skippade sjölivet och började intensivstudera IT trodde jag att jag hittat mitt kall. Jag fullkomligen ÄLSKADE allt som hade med datorer att göra - ville lära mig mer och mer...


Hade någon DÅ sagt åt mig att jag, nio år senare, skulle koppla bort alla mina datakunskaper från mitt huvud och istället ställa mig bakom disken i en R-kiosk och till på köpet TRIVAS med det...


JA


DÅ hade han eller hon fått en saftig smäll...


FÖR


Något SÅDANT fanns ju definitivt inte i mina PLANER!


Jag börjar så där sakta att undra när jag LÄR mig?


NÄR kommer det att GÅ HEM?


Det lönar sig inte att planera!


Kommentarer
Postat av: Mamma

Ja du gumma jag skulle inte heller köpa ett hus, men man är inte sämre kvinna än att man kan ändra sig, och det JAG lärt mig under 60 år, är att man aldrig vet, aldrig kan allt, och aldrig är säker på hur saker blir. PUK

2007-11-15 @ 18:28:25
Postat av: Paula

Ja du tjejen, har du läst under rubriken "om mig" på min sida? där står mina milstolpar, oj va många dom blvit, o va kul jag haft! Livet är upp o ner, och det tackar jag för! Jag är glad att jag inte suttit fast på rumpan på samma ställe hela livet! Så det så, hihi

2007-11-15 @ 19:07:14
URL: http://paulaz.se
Postat av: Nette

Mamma:
Nej, jag minns det att du sade att du inte skulle ha hus men ...nu var det ju MENINGEN att du skulle hitta det här - ÖDET! :)
PUK!

Paula:
Jag är nog det jag också - har hunnit uppleva mycket mer än de flesta i min ålder och det har inte bara varit dåliga saker! :)

2007-11-16 @ 21:39:57
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: Jenskaia

You have done a great job with everything on this site. I Love your site

2009-09-23 @ 12:07:22
URL: http://jenskaia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0