MORMORSRUTOR

JAHA!

Idag, på jobbet, fick jag ytterligare en av mina brillianta ideer - jag skulle virka mormorsrutor och fixa fina kuddfodral till julen...



När jag gjort mitt - sagt tack och adjö - vi syns på fredag - gick jag till garnbutiken - köpte garn och virknål (som jag förmodligen har ett tiotal av redan NÅGONSTANS i källaren)...

OCH

Åkte sedan glad i hågen hem för att börja virka....

MEN

DÅ uppstod det ett litet problem!

Sist jag virkade mormorsrutor var 1994 när jag släpade på 30 kg extra (väntade dottern) och inte orkade göra så mycket annat än sitta och virka rutor.

JÖSSES vilken varm sommar DET var - varmaste sommaren i mannaminne!

ABSOLUT!

Fast....

Det var ju inte DEN jag skulle skriva om nu...

IALLAFALL

Då virkade jag alltså en jäkla massa rutor och TANKEN var att det skulle bli en filt sen - en filt till babyn...

Rutorna finns fortfarande kvar - LÖSA - nere i källaren någonstans!

Vart var det nu jag ville komma?

JO!

Jag minns inte hur man virkar mormorsrutor!

Hur kan man GLÖMMA något så enkelt som mormorsrutor?

Kommentarer
Postat av: Mamma

Men kära nån, a du glömd at e fins GOOOOOOGLE

http://matochfritid.yle.fi/hobbyartikel.php?id=1371

2007-11-20 @ 17:28:57
Postat av: Pia

I skolan fick man ju lära sig virka en grytlapp, detta med handarbete har aldrig varit min starka sida, dock är jag en jävel på att broddera faktiskt. Det har jag alltid suttit med när jag varit gravid ( låter som jag alltid har varit det...3 gånger )Jo detta med virka och sticka, man tappar ju hela tiden maskor, min grytlapp såg ut som en triangel , mamma grät floder varje gång jag påbörjade med virkning/stickning, hon fick göra klart prylarna varje gång. Jag tycker du är jätteduktig som HAR virkat en gång i tiden ;)

2007-11-20 @ 17:52:42
URL: http://zanahoria.blogg.se
Postat av: Helena

kommer att ha mardrömmar flere nätter av bara tanken på att virka mormorsrutor. De är alldeles för många små delar som har altför många ändar att fästa. För att inte glömma stunden när allt skall sysy ihop.
Kämpa på, kan ju inte neka att de inte är rätt mysigt med kuddar och plädar av mormorsrutor.

2007-11-20 @ 19:09:12
Postat av: Think Twice

Ja det kan man säkert fundera i massor över, borde ju kanske sitta i ryggraden liksom;)
Men som man brukar säga...har du en gång lärt dig cykla så glömmer du det aldrig...*tveksamt om det stämmer på virkning förstås;)
Ja gjorde inte mormorsrutor, utan hade en liten plastgrej som man skulle sno runt garnet på så att det blev små blommor, därefter sydde man ihop det det filt eller vad man nu ville, den ligger också tryggt i ett av mina skåp...utan instruktionspapper..
GISSA om jag minns det idag hur man gjorde;(
/Kram

2007-11-20 @ 22:30:33
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: Cajsa

Men det är ju tretton år sen, tänk så mycket annan info som du har påtvingats genom åren. Något måste ju försvinna. ;-)

2007-11-21 @ 07:48:09
URL: http://newme.blogg.se
Postat av: Nette

Mamma:
Tå int ja fatar va di fösööke säj! :)

Pia:
Handarbete är definitivt inte min starka sida heller...tydligen kommer den bara fram när jag är gravid så om jag ska få mina kuddfodral måste jag bli på smällen....bättre då att köpa nya istället ;)

Helena:
Visst är det mysigt men....det blir nog inga gjorda här inte! :)

Think Twice:
De där blommorna lät intressant....synd att du inte minns hur man gjorde! :)
Kram!

Cajsa:
Mycket måste försvinna - finns så lite kapacitet och lagringsutrymme :D

2007-11-23 @ 11:13:15
URL: http://enkelmenrar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0