KIOSKTANT!

Jag sökte ett jobb...


OCH


Jag fick det - TROTS mina bristfälliga kunskaper i det finska språket!


Bristfälliga på det viset att jag kan läsa, lyssna och förstå finska men när det gäller att prata själv är det något som låser sig - tungan stelnar och vägrar forma sig som den ska och ord, som jag I TANKEN kunde för någon minut sedan, har totalt försvunnit ur mitt huvud - de existerar inte mer...


Jag tror det beror på RÄDSLA - att jag är rädd för att säga fel vilket jag VET att jag gör...



Nu blir jag TVUNGEN att skärpa mig - ta tjuren vid hornen och PRATA...


FÖR


Jag börjar på tisdag!


SOM


Kiosktant på R-kiosken!

(R-kiosken är på ett ungefär den finska motsvarigheten till Pressbyrån)


Ni som känner mig men som inte ännu vetat om detta blir förmodligen förvånade - det har de flesta andra också blivit.


- DU på R-kiosken??!!??


Jag erkänner: jag är lite förvånad själv!


Vad hände med min karriär inom databranschen? Varför har jag valt bort relativt välbetalda jobb som till exempel datalärare mot att ställa mig bakom disken i en kiosk?


Hur blev det så här?


MEN


Det FINNS en tanke bakom även om detta kom lite snabbt på...


De som känner mig vet vad jag anser om IT-jobb. Hur man ALDRIG är ledig...


Även om arbetstiden officiellt är mellan 09.00 och 17.00 så gäller inte den - det finns alltid något som MÅSTE åtgärdas snabbt - något som går att lösas HEMIFRÅN - jo, det räknas som övertid men det kan tas ut en annan dag. Den andra dagen kommer aldrig - då är det något annat som borde lösas. När man, för en gångs skull, är ledig ringer människor om SINA datorproblem - HON jobbar ju med just datorer - HON borde ju kunna hjälpa?


De flesta jag känner som jobbar inom data vill SLUTA!

Göra något ANNAT!

Men VAD?


Det är ett stort steg att ta - lämna datorerna bakom sig och börja med något nytt...det jag gör nu - packar ihop - stänger - försöker med något ALLDELES nytt...


OCH


Även om de flesta förmodligen anser att kiosktant är ett rejält kliv neråt på karriärsstegen är jag, tro det eller ej, SKITRÄDD...just för att det är nytt, obekant och innebär att jag måste prata finska...


Vi får se hur det går!


Nu MÅSTE jag sätta in innerfönstren - hoppas ni har en riktigt skön söndag!


Kommentarer
Postat av: ulla

Kul !! Om man vill ha förändring så är det ju bara man själv som kan ta tag i det , ingen annan fixar det åt en´ . Bra att du vågar prova !!.
Ska komma och handla av dej när vi kommer till Kimito nästa gång ! ( ev. i början av nov. )
Ulla

2007-10-14 @ 12:44:45
Postat av: Pia

Du är modig, jag har själv gått från ett välbetalt arbete till ett mindre välbetalt och dessutom helt nytt för mig. Det finns ju flera orsaker varför man faktiskt vågar bryta sig loss från den karriären man valt. Jag har aldrig ångrat att jag "hoppade" av tåget, mindre stress, gladare mage och framförallt, gladare familj.

2007-10-14 @ 13:47:39
Postat av: Keka

Grattis till jobbet! Menee varmasti hyvin :-) Kram

2007-10-14 @ 15:08:31
Postat av: matilda

Grattulerar :D Hurra hurra hurra för Nette!

2007-10-14 @ 18:28:44
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Helen

Förstår att du är nervös men
ett stort grattis till nya jobbet :)
Klart man ska byta om man känner så, man måste få lite tid för sig själv o familjen.
Ha de gott.

2007-10-14 @ 21:24:26
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Pappa

....kulle köpa lakriss..../Kram

2007-10-14 @ 21:31:32
Postat av: Camilliondollar Baby

Grattis till jobbet (och finskan)!

2007-10-14 @ 22:51:05
URL: http://BlogglosaCamilla.blogg.se
Postat av: Nette

Ulla:
Så är det! Välkomna (om jag finns kvar där då) :)

Pia:
Ibland är det så jo och det är just någon liknande effekt som jag vill åstadkomma med bytet - sån effekt som du fick!

Keka:
Toivottavasti tai jotain! ;)
Kram!

matilda:
Tack - vad du är snäll! :)

Helen:
Tack! Jag hoppas det ger mig mer tid, mindre st´ress och mindre ansvar....tiden får visa! :)

Pappa:
Hehe :) - kram!

Camilliondollar Baby:
Tack ska du ha! :)

2007-10-15 @ 11:42:03
Postat av: Paula

Onneksi olkoon uuden työpaikan johdosta! Det kommer att gå jättebra, men jag förstår vilken vånda du känner inför språket! Jag lärde mig faktiskt inte finska förrän jag började skolan, trots att jag bodde i Hfors så pratade vi bara svenska! Mobbad blev jag när vi flyttade till förorten, jag lovar!
Va bra att du installerat Mozilla så du kan kommentera hos mig. Hade ingen aning om att det var problem, ingen annan har sagt något? Surfar ALLA med Firefox kanske?

2007-10-15 @ 16:19:40
URL: http://paulaz.se
Postat av: Kolocina

Very interesting & professional site. You done great work.

2010-11-11 @ 19:09:02
URL: http://kolocina.blog.ca

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0