SJUKT!

Här har vi kalasat i dagarna tre - allt ätande av tårta, pajer, kakor, bullar, och glass har gjort oss stinna som högtryckspumpade bollar...


MEN


Vem bryr sig?


Tänk att gullegubben redan är elva - det var ju inte länge sedan han föddes och nu håller han på att bli stor? Hur blev det så här?


Det är förresten SYND om honom!


I present fick han inte mindre än tre datorspel - DET blev han naturligtvis glad över...


FAST


Mindre glad blev han över det faktum att hans dator är för DÅLIG för dessa spel - de går inte att spela och då är datorn inte mer än ett år gammal! För att de ska funka måste vi skaffa mer arbetsminne OCH nytt grafikkort...


IDIOTISKT!


Inte bara idiotiskt - det är dessutom SJUKT!


Jag har många gånger svurit ve och förbannelse över det här med att det måste skaffas nyare och bättre hela tiden (nu pratar jag om datorer - inte hemmabiosystem - DET är en HELT annan sak). Köper man en dator ska man väl kunna använda den i mer än ett år innan det är dags att skaffa ny?


ELLER?


NÄNÄ - nytt ska det vara!


Årets modell, som är så modern att den kunde pryda framsidan på Teknikens underverk, är nästa år rena rama skrotet - redo för återvinning - bara att slänga!


Som jag sa - SJUKT!


Är det då så konstigt att dagens ungar inte lär sig att förstå att man ska vara FÖRSIKTIG med sina saker?


VILKET


Får mig att tänka på något jag hörde häromdagen:


Att man i högstadiet ställer sig uppe i en trappa, lutar sig över räcket och sedan släpper ner sin 200 till 300 euros telefon. När den slår i golvet därnere - exploderar i miljoner delar - skrattar man, rusar ner och försöker plocka ihop den igen - ibland går det - ibland inte.


Misslyckas det går man helt enkelt hem och säger att man I MISSTAG tappat sin telefon - då får man en ny!


HALLÅ!


DET kallar jag MISSLYCKAD UPPFOSTRAN!


Istället för att tjata om hur dåligt det är för barn att sitta framför en dator hit och dit (jä*la nojs om DET hela tiden) skulle man kanske satsa LITE energi på att få barn att inse sakers värde?


Mina ungar har den billigaste möjliga modellen och har ÄNDÅ fått strikta order om att vara försiktiga med dem - går de sönder är de utan - så är det bara...


Har man ett barn som, MED VILJA, slänger sönder en splitterny svindyr telefon borde man kanske börja ta och tänka efter vad man gjort för fel?


Det är vad jag tycker...


MEN


Eftersom de här äckliga nikotinplåstren gör mig både snarstucken OCH illamående kanske det är bäst att jag avslutar för idag innan jag vräker ur mig allt för mycket galla! :)


Kommentarer
Postat av: Pappa

...problemet är ju att man inte Måste ha de där spelen...det skapas ju en spiral som bara går uppåt..Drag i handbromsen..../kram

2007-10-01 @ 20:56:05
Postat av: Helen

Så roligt att jag kunde bidra med lite gott på receptfronten :) Lovar den är god!
Tänk vad åren går o vi med dem som man brukar säga hehe. 11 år stora killen :)
Ja
det där med datorspel o datorer är helt sjukt!!
De gör så på pin kiv för att man ska uppdatera sog osv!!
Men men lugna ner blodtrycket nu hehe
Kramar o en fortsatt trevlig kväll :)

2007-10-01 @ 21:03:59
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Think Twice

Grattis till 11 åringen!
Siken osis med spelen...typiskt alltid ska det vara något;(
Till Mobilerna..
Sånt där är brist på respekt och pengars värde;(
Vilken hobby sen, har man inget bättre för sig????
Ja man kan ju alltid undra, kanske annorlunda när dom själv sen ska tjäna ihop sina pengar, och se hur många mobiler dom får för lönen när allt annat är betalt....blir säkert en chock:)
/Ha det gott
Kram

2007-10-02 @ 20:54:09
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: Camilliondollar Baby

Vem har råd att skaffa ny dator en gång i året? Det är ju helt sjukt. Håller med om att dagens ungdomar är lite för slappa idag och vana att få saker. Sen inte sagt, att alla är det.

2007-10-02 @ 23:19:18
URL: http://BlogglosaCamilla.blogg.se
Postat av: Nette

Pappa:
Vaddå inte måste ha? Det måste man väl? :)
Kram!
Helen:
Ja, ibland blir man att undra om det inte har någon sanning i sig trots allt - det där med att speltillverkare och datortillverkare på något sätt samarbetar och tillsammans lurar oss? :)
Think Twice:
Verkligen synd om dem när de upptäcker hur dyrt allt är!!! HA! Nä, nu var jag dum....det är nog inte deras fel att de får fel uppfattning utan föräldrarnas...
Kram!
Camilliondollar baby:
Nej, alla är inte det och jag märker ju själv hur jag ibland skämmer bort mina istället för att få dem att kämpa för något själva...jag minns ju t.ex. hur glad jag blev när jag var liten och fick en liten chokladstång - nu om man ger någon en likadan så blir det istället "eh, får jag inte mer"? Oj...nu joplade jag igen....:)

2007-10-04 @ 18:52:04
URL: http://enkelmenrar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0