TEKNIKENS UNDERBARN

Det fanns en tid när jag automatiskt förstod mig på tekniska apparater...


Ny tv?


Inga problem!


TJOFF så var nya kanaler inställda och skärpan skarp...


Ny video?


En snabb blick och så visste jag hur den fungerade!


NU


Är jag totalt UTE!


De har börjat med "Heroes" på MTV3 och DEN serien har både jag och ungarna väntat på LÄNGE! Problemet är bara att den visas samtidigt som "Greys Anatomy" kommer på Nelonen!


Varför gör de SÅ?


Det är ELAKT!


Nu tänker ni säkert att jag ska sluta gnälla - det är ju bara att se på den ena och banda den andra eller hur?


VISST...


Så skulle jag göra bara jag visste hur man gjorde...


MEN


Jag får ju inte ens kanalerna inställda i den där jäkla videon!!!!!


Jag hade det tidigare - jag kunde till och med banda men sedan blev det digiboxrumba och härs och tvärs kablar mellan än det ena och än det andra - det är en HÄRVA med sladdar på baksidan av tv-bänken och jag vågar inte ens gå NÄRA den röran - minsta lilla puff får något att lossna och sedan tar det EVIGHETER att få det att funka igen OM jag får det att funka och OM det lyckas så är det bara TUR och jag har inte en aning om vad jag gjorde!



Det var bättre förr!


För ett antal månader sedan när jag var på Anttila och shoppade sålde de videobandspelare för 25 euro. OTROLIGT billigt! Jag var ju helt enkelt TVUNGEN att köpa en! När jag frågade försäljaren VARFÖR de var så billiga påstod han att de kom från ett parti där lastbilen som körde dem hade vält och att de därför var sönder allesammans - söndriga videon kan man slumpa bort utan dåligt samvete....


Såna försäljare gillar jag - det är ROLIGT att handla av folk med humor!



IALLAFALL


Jag köpte videon - tog hem den och upptäckte ett problem....


Det fanns inget behov av en ny video - vi hade ju redan två stycken och ingen av dem kunde jag byta ut just på grund av skräcken att något skulle sluta fungera...



Den slängdes in i förrådet - där kunde den vara tills den behövdes - så billig som den var gjorde det inte så mycket!


Förra helgen städade jag det andra förrådet och hittade då den gamla tv-radion som jag köpte på loppis för något år sedan. Den plockades fram, dammades av och placerades i dotterns rum.


-   Kolla vad jag hittat, nu kan du snart se på tv i ditt eget rum!


Måttligt road över insikten att hon snart skulle ha en ful svartvit tv-radio i sitt rum satte hon sig och tittade på medans jag entusiastiskt kopplade och fixade.


FAST


Jag tappade snabbt nerverna - hur jag än vände och vred på kanalknappen hittades det inga kanaler...


-   Nå vad &#%¤/% är det här nu då? Den funkade ju för %¤&# TIDIGARE! Har den fått något %¤%#&&/¤ fel av att stå i förrådet? #%¤#¤&&¤ skitradio!


Efter tio minuters munterhet påpekade hon försiktigt att i och med att det övergåtts från analogt till digitalt så får man inte in några kanaler utan digibox....


DET hade jag GLÖMT!


Hehe...


FAST


Inga problem - vi hade ju en överlopps video - DEN kopplades snabbt till radion och så var DET problemet löst! Nu kan hon titta på NÅGONTING iallafall...


MEN


DET fick mig att fundera...


Hur gör man NU?


Om man har flera tv-apparater i sitt hus och man vill se tv-kanaler i alla ...


MÅSTE man då ha en digibox kopplad till varenda en?


MÅSTE alla ha en EGEN digibox?


ELLER


Kan man pilla in någon slags omvandlare eller superbox någonstans på vägen så att det räcker med EN ENDA och att man då på något sätt kan samsas om den UTAN att alla på grund av det då måste se på samma kanal som alla andra?


Det BORDE ju gå!


HMMMM....


Är det någon som vet?


Någon som FORTFARANDE är ett teknikens underbarn och FORTFARANDE har koll på allt sånt där?


FÖR


JAG förstår mig VERKLIGEN inte på den där tekniken längre - jag får ju inte ens in kanalerna i videon så att jag kan banda "Heroes"!


Kommentarer
Postat av: Annelie

Jag ber mycket om hjälp när det hjälper teknik....fast jag nog egentligen kan.
Ha en härlig helg,med roligt kalas och allt/kram

2007-10-19 @ 17:21:47
URL: http://rospinglan.blogg.se
Postat av: crue Annika

tack snälla du för kommentaren på min blogg kramar Annika crue önskar dej en underbar helg vännen

2007-10-19 @ 19:07:34
URL: http://motleycrue.blogg.se
Postat av: pappa

....ni måste ha en digitalbox till varje enhet.Alltså skall du se på ett program och spela in ett annat måste du ha två digibox. Skall sedan barnen titta på de kanaler de själva vill välja...då måste de ha varsin digibox...vill de dessutom spela in någo måste de ha ytterligare digiboxar..."Mycke boxar blir det...tänkte inte på det" / Kram

2007-10-19 @ 20:21:11
Postat av: Think Twice

Tror nog att din pappa har helt rätt!
En box till varje tv... men det ska finns dyrare digitalboxar med har jag läst med två mottagare!
Den jag köpte till min mor kostade 395 kr och det är
nog en bland det billigare!
Tips till sladdhärvan bakom TV.....
Ta ett foto...det kan bespara dig mycket jobb den dagen...det ska kopplas om av någon anledning!
Ha en superhelg!
/Kram

2007-10-19 @ 20:37:00
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: Lella

Nå, jag har nog digi-box i min tv med, men den får bara upp de där tråkiga kanalerna, allså, ingen 3a, ingen nelonen, ingen SUB... och därifrån kommer ju ALLA bästa program :)

2007-10-20 @ 11:17:11
Postat av: Cajsa

Hahaha, jag har också "tur" när jag lyckas få saker att fungera. Sen mina gnagare har bitit sönder alla mina sladdar bakom teven så får jag koppla om så fort jag ska byta från dvd till playstation t.ex. Vet inte hur men jag lyckas varje gång.

2007-10-22 @ 08:13:00
URL: http://newme.blogg.se
Postat av: Nette

Annelie:
Jo, det är ofta så - att jag helt enkelt inte ids bry mig om hur det egentligen fungerar. Skulle jag ta mig tid att fundera efter skulle det vara betydligt enklare men nej...jag har ingen lust! Kram! :)

Crue Annika:
Hoppas du också fick en fin helg!

Pappa:
Det var bättre förr....absolut! Då behövdes inte en massa boxar och det kom Lorry på tv...den saknar jag! Kram!

Think Twice:
Du är ju bara hur smart som helst - det ska jag göra!!!! :) Kram!

Lella:
Så du har alltså bara ettan och tvåan då? Usch vad TRÅKIGT - då kan man ju i stort sett lika gärna vara utan tv! :)

Cajsa:
När vi hade innekanin tuggade han också alla sladdar...stora bekymmer varje gång! :)

2007-10-22 @ 08:19:31
URL: http://enkelmenrar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0