ÄLGFLUGOR

Det var bättre förr!


SÅ...


Säger många äldre människor och det säger jag nu också...


FÖR


FÖRR var MYGGORNA skogens värsta gissel men smorde man in sig i myggolja eller smetade på någon salva så hölls de borta...


MEN


INGET biter ju på de asiga ÄLGFLUGORNA!


Älgflugan som är en lusfluga (konstigt ord förresten - fluuuuga - låter inte alls vettigt) heter väl på riktigt hjortlusfluga (Lipoptena cervi) MEN eftersom de ofta krälar på i älgarnas päls så kallas de alltså i folkmun för just ÄLGFLUGOR.


Oberoende VAD man kallar dem är de ÄCKLIGA!


Man hör ett surrande ljud och SPLATT så sätter den sig någonstans men man vet inte VAR? Eftersom de är så lätta kan de sätta sig på ens kind utan att man vet om det men blotta VETSKAPEN att "JAG HAR EN PÅÅÅÅÅ MIG" får en att skrika!


När de väl landat tappar de vingarna och blir vinglösa äckliga as som påminner om spindlar...


DET hjälper inte ett dugg!


PLATTA är de ju också - det är näst intill omöjligt att få tag i en om man inte har långa naglar och OM man får tag i en av dem så är det ett helsike att få DÖD på den! Man KNIPER och PULAR och TRYCKER och PRESSAR men när man särar på fingrarna kryper fanskapet fram - lite yrvaken, lite tilltufsad men fortfarande vid liv.


Känslan när en älgfluga pulat sig in under tröjkanten och ålar uppför ryggen mot håret är obeskrivlig - endast någon som upplevt det vet hur det känns. Man svänger och vrider sig - försöker desperat få tag på jäkeln men även om man tycker att man kniper till på rätt ställe får man inget riktigt grepp...


OCH


De som lyckats ta sig till RÖLLI-rufset trivs som fisken i vattnet - HÄR var det mycket päls - HÄR trivs vi och HÄR är vi trygga - hon kommer inte åt oss här inte.


DESSUTOM


BITS de ju också!


När de biter MIG sticker det "bara" till och kliar efteråt men många av mina bekanta får stora bölder av deras bett - RIKTIGA BÖLDER - hur äckligt är inte det?


USCH!


Jag HATAR dem (älgflugorna alltså - inte mina bekanta) - varför ska de överhuvudtaget få existera?


Kan ingen komma på ett botemedel för så här kan man ju inte ha det!


MEN HALLÅ!

FRÅN DET ENA TILL DET TREDJE


Jag tänkte sätta in bilder på den omtalade älgflugan - stjäla dem från nätet - visa er hur ÄCKLIG den ÄR...


FAST


När jag gjorde en bildsökning på Google med sökordet "älgflugor" - VAD får jag då SE?


JO


Två fotografier från min blogg - det ena föreställande mina fönsterlister i vardagsrummet och det andra mitt HUS!


Vad har DE med älgflugor att göra?


(Klicka för att förstora)


Kommentarer
Postat av: Annelie

Har inte dom problemen här hemma=)

2007-09-07 @ 20:02:50
URL: http://rospinglan.blogg.se
Postat av: Pappa

...päls som päls../Kram

2007-09-08 @ 09:58:44
Postat av: Camilliondollar Baby

Ja man kan få upp de mest konstiga saker, när man googlar. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig vad gäller älgflugor, har aldrig hört talas om dem. Lider med dig! Kram

2007-09-08 @ 12:30:56
URL: http://blogglosacamilla.blogg.se
Postat av: Nette

Annelie:
Då har ni tur för de är hemska - för bara några år sedan fanns de inte här heller men pötsligt dök de upp och de blir bara fler och fler :(
Pappa:
Precis! :)
Camilliondollar baby:
Har inte ni dem heller? Jag trodde de fanns överallt men...kanske inte i städerna...förstås! :)
Tack för ditt medlidande - det behövs! :)
Kram!

2007-09-09 @ 21:32:31
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: Paula

Jag vet inte hur många inlägg jag skrev i fjol om älgflugorna. Dom förstörde hela min bär- och svampsäsong! Jag provade all skyddsutrustning, insektsmedel och kläder jag hittade, gick omkring i grönt myggnät framför ögonen så att jag inte längre hittade lingonen, men när jag kom hem...vad hittade jag om inte älgflugor i huvudet! Likaså hjälpte inte duschen, efter en stund kröp de likafullt omkring i håret...TVI TVI O TVI!!! Vidriga gynnare! Återstår att se om dom även finns här nära nya bostaden...

2007-09-10 @ 16:51:05
URL: http://paulaz.se
Postat av: Nette

Paula:
Ja det är helt otroligt hur de lyckas ta sig förbi allt man hittar på - hoppas de inte finns där vid er nya bostad - ibland kan det ju krylla av dem på ett ställe men på ett annat bara en bit därifrån finns det sedan inte en enda. Jag håller tummarna!

2007-09-12 @ 09:48:44
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: Elin

Jag sökte på Lipoptena cervi + botemedel, det enda som kom upp var din blogg. Tyvärr var det inget som hjälpte mig, men känner mig lite bättre när jag vet att vi inte är dom enda som är drabbade av dessa äckliga små monster.
Men finns det verkligen inget sätt att motverka dom? Hästen får spel snart om jag måste plocka ännu en flugjävel ur hans stackars rygg.

2007-10-23 @ 10:41:10
URL: http://elinsointressanta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0