NIKOTINMÄNGDER?

Ifall ni undrar hur det går med mitt "sluta röka-påhitt" så kan jag berätta att det går åt fanderns!


Man ska tydligen vara något av ett matematiskt geni för att göra det rätt och DET är definitivt inte jag!


Samma dag som jag skrev mitt inlägg sattes plåstret på. Eftersom jag ansåg mig röka ett paket om dagen köpte jag det starkaste plåstret som fanns att få tag på - ska man lida ska man lida så lite som möjligt...eller hur?


Jäklar vad jag blev dålig!


Det började med malande huvudvärk och illamående - därefter blev min syn konstig - det gick inte att se ordentligt. Så började hela kroppen att värka och efter det slog det till i magen -precis som om funktionerna där inne slutade jobba - "Jaha - här kommer det mat? Äh, låt det ligga - vi tar det SEN".


Som om det inte räckte fick jag feber till på köpet.



Jag var i valet och kvalet - var det här abstinensbesvär eller var det någon influensa?



Jag började räkna efter...


De plåster jag använde innehöll alltså 21 Mg nikotin - hade jag ett sådant på mig såg det till att jag fick i mig tjugoen milligram under ett dygn...det står ju så - då måste det vara så...


Hur mycket får jag då i mig om jag röker?


Sökte fram ett cigarettpaket och kollade - Nikotin 0,5 mg.


VÄNTA NU!


Om EN cigarett innehåller 0,5 mg och ett paket innehåller 20 cigaretter så blir det väl 10 mg per dygn?


DESSUTOM


Röker jag ytterst sällan HELA cigaretter - för det mesta röker jag halva, får sedan nog - det smakar skit och så slänger jag resten...


Vad blir det?


TYP 6 mg per paket?


Hur kan detta stämma?


Enligt lag får en cigarett inte innehålla mer än 1 mg nikotin - SÅ långt är det klart!


MEN


Vetenskapliga studier visar att varje människa som röker får i sig olika mängder med nikotin. En som drar in och håller andan i tre sekunder får (logiskt) i sig mer nikotin än den som bara drar in och blåser ut.


FAST


Om en cigarett innehåller MAX ett milligram nikotin borde man ju inte få i sig mer än ett milligram hur man än suger och håller andan?


ELLER?



Om vi då, helt kallt, räknar med att de ljuger om hur mycket nikotin en av deras cigaretter innehåller - om vi istället för 0,5 mg räknar med att varenda en av dem innehåller dubbelt mer...


Då är vi uppe i att paketet innehåller 20 mg nikotin.


Röker jag DÅ halva paketet (eftersom jag fimpar efter halva) så borde jag få i mig 10 mg per dygn...


Nu jämför vi detta med plåstret - det gav mig 21 mg per dygn...


21 - 10 = 11


ELVA MILLIGRAM MER ÄN OM JAG RÖKER?


NU


Kommer vi till ytterligare en rolig sak:


TROTS att det står att plåstret innehåller 21 mg nikotin så gör det ju inte det!


Läkemedelsverket säger så här:


Nicotinell depotplåster innehåller det verksamma ämnet nikotin. Plåstret finns i tre olika

styrkor:


Nicotinell 7 mg/24 timmar innehåller 17,5 mg nikotin.

Nicotinell 14 mg/24 timmar innehåller 35,0 mg nikotin.

Nicotinell 21 mg/24 timmar innehåller 52,5 mg nikotin.


EH?


HUR kan de innehålla 52,5 mg nikotin om det står 21 mg på paketet?


Jag fattar inte!


Fattar du?


IALLAFALL


Summan av kardemumman (eller hur man nu brukar säga) är att jag högst antagligen använde mig av FEL plåster - jag BORDE ha använt ett av de svagare...


Kanske jag borde köpa ett paket med 14 mg plåster?


De som inte alls innehåller 14 mg utan istället 35!


ELLER


Kanske jag helt enkelt fortsätter att röka för när man försöker sluta får man helt klart i sig betydligt mer nikotin än när man drar i sig för fullt!


Kommentarer
Postat av: Pappa

...du som tycker om att skriva ..ANVÄND EN PENNA så har du vad du behöver mellan fingrarna ..och var diciplinär...KÄMPA FÖR FAN!
Jag träffar människor nästan varje vecka som har KOL...den yngsta är 36 år...RÖKEN FÖRSTÖR DINA LUNGOR../ Kram

2007-09-28 @ 11:02:31
Postat av: Paula

O hjälp detdär låter som ett test på högskoleprovet!
Nä jag blossar nog vidare...kan du inte dela ett plåster? Klippa itu det, så får du bara halva dosen?
Lycka till med kalaset!

2007-09-28 @ 15:26:15
URL: http://paulaz.se
Postat av: Camilliondollar Baby

Oj, vilken matematik! Men jag tror på att du fixar det här... Kram

2007-09-28 @ 20:06:34
URL: http://BlogglosaCamilla.blogg.se
Postat av: Pia

Ärligt talat...gott å höra att man inte är ensam, men visst är livet jäkligt grått och trist när man inte röker ? Får dock lite ångest över min lättja, svågern som rökt i många herrans år har drabbats av KOL, rent för jävligt mår han. Men det är som om man totalt stänger ute varningarna. " alla andra får KOL men inte jag", ska röka ett litet tag till ...sedan ska jag sluta...tror jag.

2007-09-28 @ 21:46:41
URL: http://zanahoria.blogg.se
Postat av: KvinnaFruMamma

Det är inte lätt för mig att säga hur det är lättast att sluta röka eftersom jag inte är rökare. Dock har jag märkt att när bekanta eller familjemedlemmar slutade så minskade de och sedan la av helt. Angående nicotinhjälpmedel så finns det en uppsjö: plåster, tuggummi, inhaler, microtab och nässpray(fast det är receptbelagt).
Något du undrar över så bara fråga fast jag måste tillägga att jag blundade lite när jag såg vilken tillverkare du har köpt plåsterna ifrån*hmmm*;-)
Ha en bra dag!
kramis

2007-10-02 @ 10:49:14
URL: http://kvinnafrumamma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0