SLUTA RÖKA...

Framför mig har jag ett paket med Nicotinell nikotinplåster.


En fin ask - blå med vit text...


Synd bara att innehållet representerar ett rent helvete!


Jag har rökt sedan jag var femton. Från att, i smyg, dra några bloss Blå Blend bakom bussterminalen i Halmstad utvecklade det sig snabbt till skapligt beroende - jag blev hastigt och lustigt en hängiven slav och det har jag varit sedan dess!


Det var ren dumhet som fick mig att börja - har man klent förstånd så har man. Jag började för att det var TUFFT - DÅ fattade jag inte att det skulle ha varit många gånger tuffare att låta bli men det är ju ofta så (iallafall för mig) - att insikten kommer EFTERÅT.



Jag är inte SÅ dum att jag inte fattar att det inte är bra - jag har alltid vetat att jag BORDE sluta...


MEN


Det har alltid funnits något bättre eller sämre svepskäl till att jag INTE gjort det.


Under de år jag jobbade på båtar var det av ekonomiska skäl - om jag kunde köpa cigaretter för noll och ingenting (eftersom personalen får köpa billigt) - varför skulle jag då sluta? Det kostade mig inget att röka? NÄSTAN inget iallafall och folk har ju värre vanor eller hur?


När jag väntade dottern höll jag upp någon månad men började sedan på nytt. Varför minns jag inte men förmodligen hade jag något VÄLDIGT viktigt svepskäl för det också? Tanten på rådgivningen hotade mig med att mitt barn skulle födas både undernärt och litet om jag inte GENAST slutade med de där dumheterna men när flickan föddes var hon 53 centimeter lång och 4210 gram så jag tackade istället gudarna för att jag fortsatt röka - ungen skulle ju aldrig ha kunnat komma ut om jag slutat - JÖSSES vilken klimp hon skulle ha varit DÅ!


När jag något år efteråt började vänta sonen hade jag en annan läkare som sa att babyn egentligen mådde bättre av en mamma som rökte än en mamma som var ihjälstressad av abstinensbesvär. Trevlig farbror!



Jag fortsatte gladeligen att röka och när grabben kom till världen var han i samma storleksklass som dottern - 51 centimeter lång och 3995 gram. Ännu en gång blev det bevisat att statistiken inte stämmer - att röka under graviditeten betyder inte automatiskt små bebisar!


När lillgrabben var ett och ett halvt år försökte jag för första gången sluta på allvar. Med hjälp av plåster och tuggummin höll jag upp i tre månader. Under dessa tre EVIGHETSLÅNGA månader gick jag upp 14 kilo - jag åt ALLT jag såg - jag hade till och med myslipaket som godis. Det var dödsdömt - jag gav upp!


Sedan dess har jag haft mina svaga ögonblick när jag inbillat mig att jag KAN sluta.


Jag har testat plåster (som gett mig blåsor), nikotintuggumin (som gett mig rytmstörningar) samt inhalator (som var helt och hållet värdelös OCH löjlig) men NÄPP - NADA!


För ett år sedan fick jag recept på en medicin som heter Zyban. Bara man åt medicinen dagligen skulle den ta bort nikotinsuget under en månad eller så. Glad i hågen traskade jag till apoteket för att hämta ut underverket - NU var problemen slut - snart skulle jag vara ickerökare...


MEN


När apoteksdamen berättade att en dos kostade 150 euro fick det vara.


VISST


Det kostar nästan lika mycket att röka men då är summan uppdelad på ett visst antal dagar - att hosta upp med 150 euro på en gång för något man inte vet om det fungerar är en ganska stor sak. Ska jag ut med såna summor vill jag ha garantier, så det så!


FAST


NU känns det annorlunda - det är något som inte är som förut? Jag har ingen lust att röka mer? På något sätt är det som om det räcker nu - jag börjar få nog...


Så HÄR har det inte känts förut?


Ja, jag sitter alltså här - glor på mitt plåsterpaket...ska jag eller ska jag inte?


Är jag beredd på helvetet som väntar om jag öppnar det där paketet? Är jag beredd på att gå upp ännu mer i vikt? Orkar jag med sömnlösa nätter på grund av att plåstren inte har någon större skillnad på dygn utan pumpar i en nikotin även på natten? Står jag ut med att dricka mitt morgonkaffe utan möjlighet att röka?


Ska jag verkligen?  


JO


Jag SKA!


Kommentarer
Postat av: Anonym

"Jag SKA!"
Har man den inställningen så finns ju alla förutsättningar att lyckas !!!!! Håller tummarna för dej !!!!!!
Hälsar Ulla
P.S. lägg pengar i en burk VARJE dag, motsvarande värdet av vad du rökt/dag, och sen efter ett ½ år tex , reser du nån stans eller köper nån kul grej du längtat efter. Alltid roligare med "morot än piska" !

2007-09-23 @ 17:24:08
Postat av: pappa

....Hurra....äntligen, det kommer att gå hur bra som helst för dig att sluta.....du är ju motiverad och vill inte röka. Jag håller tummarna även fast det inte behövs/kram

2007-09-23 @ 18:27:52
Postat av: M

Fint, du lyckas nog, jag _vet_ det. :)

2007-09-23 @ 21:26:04
URL: http://www.google.fi
Postat av: Helene -ostajlat-

Tjabba, här är en till som skall börja sluta blossa. Blogga har jag redan lagt av med. =)
Kanske tar upp bloggandet igen men blossandet skall fan bort. Har rökt sedan jag var 12-13 år och blir snart 47, så det är alldeles för många år jag har slängt pengarna i sjön.
Nu har jag några cigg kvar i paketet och tänker inte köpa något nytt. Kör inte med plåster och grejer heller, för här skall sparas pengar.
Lycka till med oss!
*hehe*
När skall du fimpa förresten?

2007-09-23 @ 22:14:37
URL: http://ostajlat.blogspot.com
Postat av: MoggMaster

Använd inga substitut till rökningen utan bryt vanan istället, kaffe+ cigarett sluta med kaffet oxå osv. Kolla igenom vilka vanor du har med cigg sen bryter du dom, då kommer du att må som en prinsessa om fyra veckor, tredje och fjärde veckan e värst. Jag har slutat snusa det e as svårt men jag har bara tagit en snus sen 27 juli och det va i mitte på augusti. Kram.

2007-09-23 @ 22:30:32
URL: http://moggmaster.blogg.se
Postat av: Pappa

...håller med om att använd inte SUBSTITUT som plåster o.d. de fortsätter ju att ge dig nikotin.../kram

2007-09-24 @ 06:44:31
Postat av: pappa

....jag har hittat den perfekta morgongympan till dig för att hålla vikten nere..
http://www.youtube.com/watch?v=BrjcMJdEZIQ

2007-09-24 @ 06:50:11
Postat av: Nette

Ulla:
Spara pengar? Hur gör man det? :)
Pappa:
Det behövs...tro mig...det behövs! Kram! :D
M:
Hur_vet_du_det? Du om någon borde ju känna mig! :)
Helene:
Du är betydligt starkare än jag - blotta tanken att sluta UTAN hjälpmedel får mig att svettas! Jag tog paus igår...bättre att säga paus...ger mig inte så mycket ångest! ;)
Moggmaster:
Eh...så jag skulle alltså klara mig utan både kaffe och cigg? DET skulle vara ett helvete om något! Tror jag håller mig med plåster åtminstone den här första veckan...sen får jag se hur det känns då....det är ju nog vanan att röka som är värst så kanske jag borde göra som du säger - bryta dem rakt av! :( Kram!
Pappa:
MEN jag GILLAR nikotin! :D
Tack för tipset på morgongymnastik - det där är ju ett inspirerande program som jag säkert har lust att göra varje morgon med MITT humör! :)

2007-09-24 @ 08:45:52
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: Paula

Jag är nog glad att vi umgås "bara" i cybern,,,,du kommer inte att bli lätt att tas med! Men håll ut, har en kompis som hållit upp i 8 månader nu, men visst är hon fortfarande röksugen ibland o visst har hon gått upp i vikt...men det är det väl värt!
Jag rökte under graviditeten också o fick höra att barnet blir litet, att det får en massa allergier osv osv. men inget stämde, tack o lov.
Själv väntar jag fortfarande på inspiration o motivation, trots det höga priset...vilket dumsnut jag är
Lycka till !

2007-09-24 @ 14:01:17
URL: http://paulaz.se
Postat av: Camilliondollar Baby

Lycka till!

2007-09-25 @ 12:51:33
URL: http://blogglosacamilla.blogg.se
Postat av: Annelie

Jag tillhör den kategorin som efter flera gånger nu stolt kan säga att jag slutade röka i februari förra året..med HJÄLP av just inhalator. Stod inte ut annars. Dessutom tillät jag mig att för första gången tillåta mig att tycka mig kunna unna mig ett tjuvbloss,om så skulle behövas förstås. Det behövs inte...därimot så tjuvar jag några när jag druckit då och då, bara för att konstatera att det är så äckligt.
Du kommer klara det här galant.
Ha det fint/kram

2007-09-25 @ 19:04:59
URL: http://rospinglan.blogg.se
Postat av: Nette

Paula:
Det är ett helsike - man tycker man är motiverad tills den riktiga pärsen börjar...sedan är man inte lika motiverad mera...men...vi får se hur det går...kanske jag lyckas?
Camilliondollar Baby:
Tack - tro mig...det behövs!
Annelie:
Kanske jag borde ge inhalatorn en ny chans? Den här gången sket det sig med plåster - upptäckte ju att jag får i mig MER nikotin med plåster än om jag röker...liten miss där - blev väldigt sjuk! :D
Kram!

2007-09-26 @ 21:32:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0