TISDAGSTEMA - GAMMAL

HA!

Det är tisdag idag och jag kom ihåg det!

Dagens tema är GAMMAL...

Helst hade jag lagt en bild av mig själv för det är så jag känner mig efter en natt med magkramp och feber...

MEN

Jag är inte speciellt representabel så det fick bli något annat istället!

De som känner mig vet att jag gillar böcker - att jag skulle ha hur många som helst bara jag hade pengar OCH plats. Det är inte bara nya böcker i min bokhylla utan även gamla - bland annat har jag ett antal gamla biblar som jag tycker mycket om - dels för att de är så vackra - dels för att jag gillar att fantisera om de som ägde dem DÅ.  

NÅ IALLAFALL

En av mina favoriter hos de gamla böckerna är INTE en bibel i religiös mening men kanske den räknades som en slags bibel för bonden...

Den heter nämligen "Handbok för jordbrukare" och är tryckt 1894!

Utdrag:

"De flesta plogar tillverkas numera nästan helt och hållet av jern, så att endast handtagen äro av trä. Eljest kan ock plogens stomme vara af något starkt träslag men de öfriga delarna, såsom billen, vändskifvan, plogsulan och beslaget m. m. äro alltid förfärdigade af jern."

Som med alla andra gamla böcker finns det spår av användning - bland annat har någon av de tidigare ägarna sparat ett tidningsurklipp mellan sidorna:

"Hitler hade son med fru Göring"

Artikeln är från slutet av 40-talet - jag köpte boken i början av 2000-talet. I över 50 år har alltså denna tidningsbit legat där mellan sidorna och väntat...

Väntat på VAD?

OCH

VARFÖR blev artikeln sparad överhuvudtaget?

Frågor jag förmodligen aldrig kommer att få svar på...

image193

Kommentarer
Postat av: Think Twice

Spännande....gillar mystiken runt boken, för att inte prata om texten och stavningen i det lilla stycket..((öfriga)) så skall det stavas;))
Härligt!
/Kram o krya på dig!

2007-09-25 @ 11:55:24
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: matilda

tycker det är spännande med gamla böcker. särskilt om man hittar sådana "hemlisar" i dem!

2007-09-25 @ 12:42:05
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Annelie

Jag gillar också böcker...
föresten..lite synd att du inte kom iväg på operan/kam

2007-09-25 @ 19:06:45
URL: http://rospinglan.blogg.se
Postat av: crue Annika

hej vännen jag hoppade temat idag men e tbx i blogg världen efter ännu en party helg *L* hoppas allt e bra kram Annika crue

2007-09-25 @ 20:57:20
URL: http://motleycrue.blogg.se
Postat av: Nette

Think Twice:
Inte sant!? De hade mycket roligare stavning förr!
Kram!
matilda:
Jo - man kan säkert hitta en massa spännande livsöden i det som finns i dem....sätter fart på ens fantasi!
Annelie:
Lite synd jo men....det är sånt man får räkna med! :)
Annika:
Jo tack...det börjar kännas lite bättre!

2007-09-26 @ 20:04:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0