VISPGRÖT

Gissa vad jag ska göra idag?


Ett tips...


Lingon (Vaccinium vitis-idaea)
Lingon trivs bäst i torra skogsmarker, bären växer nära marken i tallskogar, på hyggen eller hedmarker med gles undervegetation. Den bästa tiden för att plocka lingon är från slutet av augusti till slutet av september. Lingon används mest till sylt, gelé, saft och som tillbehör till kötträtter. Fastän lingon är känt för sin syrliga smak, innehåller bären mer socker är t.ex. blåbär som smakar betydligt sötare. Detta beror på att den söta smaken täcks av de olika syror som bäret innehåller. Lingon är rikt på magnesium samt A och C vitaminer.


JEPP


Jag ska plocka lingon!


FÖR


Om det finns något som är GOTT så är det hemgjord VISPGRÖT (eller som man sa när jag var ung - klappagröit)!


Hur gör man sån då?


JO...


Är man lat så gör man som jag - följer receptet på mannagrynspåsen - typ:


7 dl vatten och 3 dl starkt sockrad lingonsaft kokas upp tillsammans (jag använder 6 dl vatten och 4 dl saft). Häll i socker och salt och sedan mannagrynen. Låt det sedan småkoka under omrörning i 5-10 minuter och ta sedan bort kastrullen från plattan - lägg den åt sidan och låt gröten kallna. När den är kall är det dags att vispa och TRO MIG - du kommer att bli förvånad över att konsistensen kan ändra så där drastiskt - på bara ett kick ändras det från en rödaktig, kletig sörja till en rosa fluffig sak (DET står däremot inte i receptet).


Nu är det klart!


Många äter den som den är - påstår besserwisseraktigt att "det är mycket nyttigare så" men jag vill ha den tillsammans med en massa socker och mjölk.


Vill man testa andra varianter kan man t.ex. pröva Marthaförbundets vispgröt:


Vispgröt 8 portioner


Ingredienser
- 1 liter vatten
- 1,5 dl mannagryn
- 1 1/2 dl lingon, svarta vinbär, blåbär eller jordgubbar
- 1 dl socker
- 1 tsk vaniljsocker
- 1 nypa salt

Anvisningar

Koka upp vattnet i en medelstor kastrull, vispa i mannagrynen och en nypa salt. Koka gröten på medelvärme i ca. 10 min. och rör om ibland med en träslev. Mosa bären med en stavmixer. Häll bärmoset och sockret i gröten och rör om, låt den inte koka mera. Lyft kastrullen från spisen och stäng av denna. Låt gröten kallna i ca. 45 minuter. Häll vispgröten i en stor skål och vispa den pösig med en elvisp i 5 minuter.



Det är säkert gott det också!


NEJ


På det här viset blir det inga lingon plockade - nu ska jag snart dra på mig mina knallgula stövlar och bege mig ut i den stora, vida skogen...


Önskar er en riktigt fin dag OCH helg!


Kommentarer
Postat av: Helen

Så trevlig dag du komer att få, med alla myggen! Eller de är borta nu?
Hela vör familj älskar lingon o jag kan ha det till nästan vad som helst.
Klappgröt har jag ätit o det är bara såååå gott.
Visst är det konstigt att det blir så fluffigt.
Mina svärföräldrar kommer från Norrland så därför har jag ätit det i många år.
Det är nämligen inte så vanligt i Skåne.
Ha en bra dag i lingonskogen :)
Kram

2007-09-07 @ 09:45:23
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Think Twice

Det låter hur mysigt som helst att komma ut i skogen och plocka bär, lite nöje är det ju att gå runt och bara leta och till slut hitta sitt eget lilla ställe, vet egentligen inte hur svårt eller hur glest lingonen växer!
Har inte provat gröten men den låter god!
Får prova det någon gång!
Något jag brukar använda lingon till är potisbullar då blandar jag vispad grädde och lingon ihop, tror inte det är så vanligt här i skåne...men min mamma kommer från västergötland, kan tänkas det kommer därifrån!
Lycka till med lingonjakten och hoppas din korg blir full!
/Kram

2007-09-07 @ 11:42:32
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: Annelie

Det har jag aldrig gjort eller ätit. Är saften ren eller utspädd?
Jag måste pröva.Ha en fin kväll /kramar

2007-09-07 @ 17:43:20
URL: http://rospinglan.blogg.se
Postat av: Nette

Helen:
Myggorna finns nog kvar men det är inte de som gör mig vansinnig utan älgflugorna....usch säger jag bara! Lingon är gott men vi äter det sällan - gjorde lingonsylt andra hösten vi bodde här men det finns ännu burkar kvar i källaren som ingen har ätit upp....fast...lingongröt är det annat med - vi kan äta hur mycket av den som helst! :)
Kram!
Think Twice:
Här är det lite krångligt just nu att hitta lingon - i "min" skog (alltså bakom och runt huset) finns inga lingon alls i år men varför vet jag inte? Istället har jag varit tvungen att gå till en annan skog men även där får man knalla runt ett bra tag tills det plötsligt dyker upp MASSOR på en och samma plätt. Problemet DÅ är att sluta plocka - man vill helt enkelt inte lämna något och det har gjort att jag nu har både nackspärr och stela axlar! :)
Kram!
Annelie:
Jag svarade dig med ett inlägg istället - jag TROR man använder ren saft....? :)
Kram till dig!

2007-09-07 @ 20:01:55
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: Camilliondollar Baby

Åh, va gott med vispgröt! Det var jättelänge sen jag åt det, måste be mamma göra åt mig. Har testat själv, men den blir aldrig bra. Självklart äter man den med socker och mjölk!

2007-09-08 @ 12:32:35
URL: http://blogglosacamilla.blogg.se
Postat av: Nette

Camilliondollar baby:
Jag hade testat tidigare men det blev bara soppa av alltihopa men plötsligt lyckades det och efter det har jag gjort det lite nu och då....jättegott är det - hoppas du fick din mamma att göra det! :)

2007-09-09 @ 21:27:54
URL: http://enkelmenrar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0