ICKEFUNGERANDE BANKOMAT

Utanför mitt jobb finns den ena av alla två tillgängliga bankomater på ön - nummer två finns i Dalsbruk - cirka 30 kilometer bort.

Tidigare hade vi faktiskt hela tre bankomater på ön - två i byn och en i "Bryke" men efter diverse uträkningar kom någon smartskalle på att det inte behövdes så många och vips så plockades den ena bort.



I dagens läge har vi alltså ett stycke bankomat här hos oss och den finns då introttad i väggen utanför mitt jobb.

Den fungerar sällan som den ska...

OCH

Det är vi infödingar vana med...

MEN

De där stackars stadsborna - de som är vana med sedelspottande bankomater runt varje hörn - DE får panik!

Att det ovanför bankomaten finns en skylt med information går inte hem - telefonnumret som står angivet för felanmälan tycks vara skrivet med osynligt bläck...

FÖR

Direkt som bankomaten spottar ut deras kort river de upp dörren till mitt jobb hojtandes:

- Bankomaten fungerar inte!

Handlar det om korta avbrott kan man leva med det men tyvärr är det så att oftast går ju fanskapet sönder på fredagarna och då blir det ingenting åtgärdat förrän tidigast måndag - ringer man felanmälan sitter de först där i andra ändan och undrar var fan Kimito överhuvudtaget ligger och när de upptäckt DET så sätts det prioritering 1432 för ärendet - "det är ju ute i tjottahejti - de behöver väl inga pengar - förmodligen handlar de fortfarande med ekorrskinn!"



Varje gång någon, under helgen, använder bankomaten och upptäcker att den inte fungerar får vi alltså höra det om och om igen och DET blir ärligt talat lite tjatigt i längden!

MEN

Istället för att skrika tillbaka att "JAG VET!!!!! 768 PERSONER HAR FAKTISKT PÅPEKAT SAKEN FÖRE DIG!" (för så gör man inte om man är en serviceinriktad människa) har jag upptäckt att variationer piggar upp!

De första timmarna går samtalen till ungefär så här:

- Bankomaten fungerar inte!
- Jo, jag vet!
- Tänker ni åtgärda problemet?
- Tyvärr kan jag inte göra något - det är inte vår bankomat!
- Är det inte?
- Nej!
- Var finns närmaste annan bankomat då?
- I Dalsbruk!
- Hur långt är det dit?
- Cirka 30 kilometer.
- Va?
- Jo, jag är rädd för det!
- Nå, fungerar DEN då?
- Det har jag dessvärre inte en aning om!

När man kört den dialogen gång på gång i ett par timmar byter man till:

- Bankomaten fungerar inte!
- Jasså?
- Tänker du åtgärda saken?
- Tyvärr kan jag inte det för vi har inget med den att göra!
- Vem är det som sköter den saken då?
- Ja du, det vet jag inte men det finns en felanmälansnummer på infon där ute dit man ska ringa om bankomaten inte fungerar.
- Vem ska ringa den då?
- Den som upptäcker att det inte fungerar!
- Var finns närmaste annan bankomat då?
- Ja, väntas nu var skulle det vara då? Hmmm....jag tror det är i Dalsbruk!
- Hur långt är det dit då?
- Ja, det är väl en 30 kilometer på ett ungefär!
- Va?
- Det är inte så långt - tar högst en halvtimme beroende av trafiken!
- Fungerar den då?
- Det vet jag tyvärr inte!

Efter ytterligare ett par timmar är det dags för en ny variant:

- Bankomaten fungerar inte!
- Nå nej? Är det sant?
- Jo!
- Vad säger den då?
*Här kommer det en lång ramsa med felmeddelanden*
- Nämen, det var då konstigt! Vad kan det bero på då?
- Kanske sedlarna är slut?
- Ja, det skulle det ju faktiskt mycket väl kunna vara eller så kanske det är någon kabel som inte fungerar som den ska?
- Tänker du åtgärda saken?
- Jag skulle gärna göra det men tyvärr är det inte vi som sköter om den :(
- Vem har hand om det då?
- Ja du, det vet jag faktiskt inte men så fort som den börjar krångla går det automatiskt en signal till servicestället och så skickar de ut ett par grabbar som tar tag i problemet!
- Då borde den kanske börja fungera snart då?
- Nja, nu är det ju så att det är helg och då är jag rädd för att det kan ta tills måndag innan någon kommer och fixar det...

SUCK!

Den som kom på att det inte behövs två bankomater här hos oss är hjärtligt välkommen att ta över mina skift de helger bankomaten strejkar - HJÄRTLIGT välkommen!

Kommentarer
Postat av: Camilliondollar Baby

Förstår att det där blir jobbigt i längden! Fattar däremot inte varför de tror att kiosken har hand om bankomaten. Det är ju bankens ansvar...

2008-04-14 @ 18:16:16
URL: http://BlogglosaCamilla.Blogg.se
Postat av: Carina

Tänd ett ljus för Engla! http://inha.blogg.se/1208196239_tnd_ett_ljus_fr_engla.html

2008-04-14 @ 20:32:40
URL: http://inha.blogg.se
Postat av: matilda

TVÅ bakomater!? Jisses... Men ni kan betala med kort där ute va? Här i "stan" så kan man betala med kort i affären och ta ut pengar samtidigt i cash..

2008-04-14 @ 21:09:32
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Helena

Förstår att det blir något irriterande efter ett tag. Men det har ju ändå ha ett visst underhållningvärde för oss som läser din blogg.

2008-04-15 @ 21:42:10
URL: http://gutta.blogg.se
Postat av: M

Hah hah! Alltid lika roligt att läsa dina texter. :)

Fakta är ju att bankautomaterna försvinner i Finland, av den enkla orsaken att folk betalar med kort.
Cash är gammalmodigt, men inte i sverige, se bara på alla värdetransportrån...

2008-04-16 @ 11:52:07
URL: http://www.google.fi
Postat av: JR

Hahaha, klockrena kommentarer!!! Jag tror jag ska ta och följa ditt exempel - jag jobbar ju i butik jag också och även hos oss är det inga kunder som kan läsa skyltar - och försöka variera förklararingarna så det blir roligare..hehe. Som när kunderna vill låna den icke befintliga kundtoan och inte kan acceptera det..eller när de vill ställa sina privata grejer bakom kassan trots meterhöga skyltar om varför man inte får det, eller....(listan kan göras lång..)

Lustigt det där att vanligen så intelligenta (får man förmoda) människor blir till icke läskunniga idioter så fort de förvandlas till kunder..

Du borde tala in ett meddelande på band och koppla till bankomaten..hahaha. Trist att det finns så några bankomater hos er och att de dessutom går sönder hela tiden.

2008-04-18 @ 08:20:09
URL: http://jrmoments.blogspot.com
Postat av: Annelie

Dom kan väl betala med kortet direkt.
Ha det fint/kram

2008-04-24 @ 10:03:26
URL: http://rospinglan.blogg.se/
Postat av: Helen

Stackars dig förstår att det surrar av olika tankar i din skalle o då sent på dagen inte så snälla sådana hehe. Hoppas du har ledigt i helgen.
Ha de gott.

2008-04-25 @ 09:38:51
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Sanna

Snart en månad sedan du skrev här ju.. ko ko ._O :P

2008-05-06 @ 20:08:07
Postat av: Annelie

Tittar bara in igen. Kanske ekot hade försvunnit. Ha det fint/kram

2008-05-06 @ 22:10:12
URL: http://rospinglan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0