RÅD ATT ÄTA?

Det här har jag nojsat om tidigare...

MEN

Vad gör väl det?

För några år sedan, när vi besökte min farmor i Enköping, gick jag omkring med öppen mun i matbutikerna...

HUR i hel*ete hade svenskarna råd att äta?

JÖSSES vilka priser - hur kunde till exempel ett simpelt korvpaket kosta så där otroligt mycket?



Gick vi med i EU - VIPS var det tvärtom:

När pappa hälsade på här gick HAN omkring med öppen mun i matbutikerna "HUR i hel*ete har ni råd att ÄTA"?

Nu påstår jag ju inte att det är EUs fel alltihopa - jag menar - det ÄR ju ändå ett antal år sedan vi gick med i DEN röran och ALLT blir ju ÄNDÅ bara dyrare och dyrare med åren (förutom antika möbler då - jag fattar bara inte hur bland annat gedigna träsoffor från 1800-talet kan vara så billiga som de är)...

FAST

DYRT är det OBEROENDE!

IALLAFALL

Vid årsskiftet sade det KATJONG i butikernas prislappssystem - matpriserna höjdes MARKANT!

Ena dagen kostade ett paket med prickig korv si och så mycket - nästa dag BETYDLIGT mer...

Vad gjorde vi åt det?

Ingenting!

FÖR

Visst klagade vi men skillnaden mellan tanke och handling är väldigt stor.

"Jäklar vad dyrt det blev - nu får man se till att handla lite mindre"

OCH

Så var det bra med det!

IDAG, åtta månader efteråt, framkommer det att matpriserna stigit med cirka tio procent på ett år. Bland annat steg mjölkpriserna med 25%, mjölet med 50% och kossamuukött med 20% - inte UNDRA på att man tycker det har blivit DYRT!

VILKET får mig att fundera över vår matmoms - 17%...

VARFÖR har vi så hög siffra?

Att den nästa år lär sänkas till 12% får mig varken att niga eller buga...

FÖR

Jag är helt säker på att det inte kommer att visa sig någon markant skillnad i min plånbok ändå...



Tack och lov att jag nu har gått upp 20 kilo - då bör det finnas reserver för mig att ta av när pengarna inte räcker till för föda åt hela familjen!

Kommentarer
Postat av: Carina

Du röstar väl på mig på Bloggregistret?!

http://inha.blogg.se/2008/august/bloggregistret.html

2008-08-10 @ 20:27:14
URL: http://inha.blogg.se/
Postat av: Carina

Var med på min bloggfråga!

http://inha.blogg.se/2008/august/bloggfragan-1.html

2008-08-10 @ 21:15:42
URL: http://inha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0