TEKNISKA UNDERVERK!

Idag köpte jag barnvagn...


På LOPPIS!


FÖR


Jag fattar inte varför folk sätter ut oerhörda summor på nya vagnar när det finns skapliga begagnade för en BETYDLIGT mindre slant?


OCH


Mina två andra ungar klagade då aldrig över SINA vagnar - de trivdes ypperligt i sina bättre begagnade - hur nöjda som helst även om JAG gärna hade struttat omkring med designvagn a´ la 1994 och 1996...


MEN


Man kan ju inte få allt eller hur?


IALLAFALL


Dagens inköp var ett impulsköp...


EGENTLIGEN åkte vi in till stan för att köpa kläder till ungarna (slutrea - asbilligt) och åker man in till stan MÅSTE man gå på loppis - en stadsresa utan loppis är som att sitta på toaletten och upptäcka att allt toapapper är slut...



Vi gick alltså på loppis...


OCH


Där snubblade jag över en vagn - en sån här:




(Bilden är snodd från http://www.nettimarkina.com/ eftersom jag är för lat för att ta en egen)


Vad den kostade?


Sextio euro!


Ganska billigt eller hur?


Det tyckte iallafall jag så hastigt och lustigt bestämdes det att DEN skulle hem till oss...


OCH


Allt gick YPPERLIGT ända tills den var betald, utkörd och skulle in i bilen!


SA*ANS TEKNISKA UNDERVEK!


För dessa 60 euro ingick det ingen handbok och TRO MIG - den skulle minsann ha behövts!


FÖR


Jag är helt hundra på att det är enklare att vika ihop en BMW än en av dagens kombivagnar!


JÖSSES vad där finns finesser!


"Trycker man HÄR flyttas handtaget 10 centimeter åt vänster, trycker man DÄR böjs det lite bakåt, drar man i två fästen samtidigt är det bara att svänga hela handtaget så att vagnen hux flux går åt andra hållet, drar man i det här fästet HÖJS vagnen några centimeter, drar man i det där fästet SÄNKS den några centimeter..."


Jäklar vad vi höll på!


Efter 20 minuters gapskrattande vridande, vändande, tryckande, knäppande och lirkande ute på den fullbelagda parkeringen var det YTTERST nära att den, fastbunden i dragkroken,  hade fått RULLA efter bilen hem...


MEN


När dottern till slut lyckades pilla bort hjulen och hon sedan drog inifrån samtidigt som jag knuffade på utifrån fick den plötsligt plats i baksätet och vi kunde ÄNTLIGEN åka hem med nyförvärvet (efter en tio minuters vilopaus - vi var totalt slut av allt skrattande).


Väl hemma sökte jag upp tillverkarens hemsida...


FÖR


Det MÅSTE ju gå att vika ihop åbäket - annars skulle jag bli tvungen att köpa en släpkärra OCKSÅ för att kuska den fram och tillbaka...


OCH


Tydligen GÅR det eftersom säljaren av denna vagn har lyckats bunta ihop SIN så där snyggt:




MEN


Tillverkarens manual, som för övrigt består av FJORTON A4 SIDOR, är helt och hållet på TYSKA...


FAST


Vad gör det?


Dottern börjar ju läsa just det språket i höst - tack vare mitt impulsköp har hon nu något att öva sig på!


Tänk vad bra!


Vad glad hon ska bli! :)

Kommentarer
Postat av: Helena

Bra köp. Mina barn sov också i begagnade vagnar. Vad bryr sig de om? Det är ju vi vuxna som tycker att vi måste ha det senaste.... Ett fynd enligt mig. Det löser sig säkert med ihopfällandet...

2008-07-15 @ 23:02:31
URL: http://gutta.blogg.se/
Postat av: Pia

De två äldsta sov i begagnade vagnar, det var på den tiden man skulle ha frotei vagnen men mina hade vit galon. De klagade heller aldrig, däremot när lilleman väntades för 17 år sedan gjorde jag mig till och köpte en sprillans ny vagn i blått ( att jag vågade....) dock dock inte årets modell, fick den ganska billigt har jag för mig. Tycker det var ett kanonkap du gjorde , har inte förstått varför man köper dessa moderna vagnar för flera tusen som dessutom ungarna inte kan ligga i utan sittligger.

2008-07-16 @ 14:02:03
URL: http://zanahoria.blogg.se/
Postat av: Sofie

En fördel med att köpa NY vagn e att dom visar HUR man får den ihop och in i bilen... De vet jag... Hihii :D

2008-07-17 @ 19:56:43
Postat av: Sofie

En fördel med att köpa NY vagn e att dom visar HUR man får den ihop och in i bilen... De vet jag... Hihii :D

2008-07-17 @ 19:57:18
Postat av: Matilda

Som hittat! :D Och den ser ju väldigt ny ut också! Så förhoppningsvis slipper du de där barnvagns-fascisterna som smyger runt på stan och haffar en och säger "du, du har inte köpt en ny barnvagn, fyyyyyyyyyyyy" (om de nu skulle funnits...)



:)

2008-07-18 @ 11:48:06
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: JR

Hahahahahahahaha, jag kan se det framför mig hur ni baxar och grejar...:D



Typiskt det där med knepiga konstruktioner och 14 sidor bruksanvisning på allt utom svenska (eller det språk man nu behöver). Min dotter åkte åxå begagnat och klagade aldrig. Mycket bra vagn var det..men jag hade samma problem som du med att fälla ihop och ut och allt det där. Var ett elände när man skulle åka bil och vagnen skulle med. Lyckades aldrig lära mig detta puh Men det är klart..jag har ännu inte vid 44 års ålder lyckats lära mig hur ett jävla säkerhetsbälte funkar! Får alltid mackla med det och man är halvvägs framme innan jag äntligen får i bältet!



Ps...det märks ju att det är karlar som konstruerat barnvagnarna..så komplicerat som möjligt ska det tydligen vara...

2008-07-18 @ 20:45:33
URL: http://jrmoments.blogspot.com
Postat av: Sanna

He he, bäst i klassen är jag sen. ;)

Men jag tycker den var fin. Svårkörd, men... :P

2008-07-20 @ 11:20:48
Postat av: Nette

Helena:

Tack - jo, jag är nöjd - har den för tillfället i sovrummet så jag kan titta på den lite nu och då - kanske jag kommer på hur den fungerar utan manual till slut? :)



Pia:

Tack - som sagt är jag jättenöjd! De här nya moderna är verkligen jättekonstiga - vissa är ju som upprätta ...ja...jag vet inte vad? Kan de verkligen vara bra?



Sofie:

Vänta du bara - snart vet nog jag också! :D



Matilda:

Jepp, tänk vilken tur - jag var verkligen orolig ett tag att jag skulle tvingas strida med dem men ....kanske de inte märker att jag köpt begagnad nu? :)



JR:

Helt klart karlar som konstruerat ALLT krångligt!!!!! :)



Sanna:

Du vänjer dig nog! Hehe.... :)

2008-07-20 @ 21:04:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0