VAD ÄR DET VI ÄTER EGENTLIGEN?

Igår skulle jag köpa smältost - sån där ost som miljövänligt nog är packad i plast per skiva...

MEN

Väl där vid ostdisken blev det problem - det fanns ju hur många olika tillverkare av de här skivorna som helst - vilken skulle jag ta...


OCH


Som vanligt blev det ett noggrant granskande av prislapparna - vilket paket var det billigaste och vilken sort hade det förmånligaste kilopriset...


SEDAN


Övergick jag på skoj till att se VAR den var tillverkad...


FÖR


Även om en vara har en finsk förpackning är det ju knappast en garanti att den faktiskt är tillverkad här eller hur?



Jag kan inte säga att jag blev särskilt förvånad när innehållet i den allra billigaste förpackningen tillverkades i Österrike - att den näst förmånligaste förpackningen OCKSÅ gjordes i samma land var inte heller en större chock...

FAST


När jag sedan tog upp en tredje förpackning och då upptäckte att även DEN gjordes i Österrike blev jag lite konfunderad...


Ostskivorna påstods tillverkas för olika firmor fast i samma land - prismässigt var de totalt olika MEN både innehållet och den omgivande plasten såg exakt likadana ut - förutom den näst billigaste då - den var snäppet gulare än de andra  - vad berodde DET på?



Jag övergick istället till att granska vad ostskivorna egentligen innehåller...


OCH


Alla bestod av i stort sett samma ingredienser...


MEN


Inte var det mest OST inte - NEJ NEJ - långt därifrån - det var bokstavskombinationer hit och sifferkoder dit...


DÄRFÖR


Blev jag inte ett dugg förvånad när jag NU läste Aftonbladets artikel om "Bluffmaten" som finns att köpa i butiken...


Vad är det vi äter EGENTLIGEN...

OCH

Ärligt talat - vill vi verkligen veta det?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0