NYTT SOPHANTERINGSSYSTEM

Från det att alla sopor här på ön samlats in via gemensamma sopcontainers  skall de från och med årsskiftet samlas in per enskilda hushåll...


OCH


Anmälan om HUR var och en önskar göra skulle ha lämnats in för någon vecka sedan...


MEN


Jag har ju naturligtvis inte fått det gjort - inte det heller...


FÖR


Det är - rent ut sagt - ett satans rådd alltihopa!


Från början tänkte jag mig ett eget sopkärl - varför krångla till det - har man ett eget vet man vad man har...


FAST


HUR vet jag hur mycket sopor vi fixar fram per person?


Även om vi just nu består av en vuxen och två barn kommer vi (peppar peppar om allt går bra) snart att vara en vuxen och TRE barn varav ena barnets mest använda klädsel ett par år framöver lär vara engångsblöjor - jag saknar ju  tvättgenen -  tro mig - tygblöjor är därför är HELT otänkbart.


SEDAN


Är det ju det här med kompostering. Som det är nu komposterar jag inte - det lönar sig helt enkelt inte - bara en massa extra jobb - dessutom har man ju en hel del kräk man matar matresterna i (det lilla som blir över - finns det mat äter vi - det är ytterst sällan det blir något kvar) MEN ska jag betala per MÄNGD sopor istället för en viss årsavgift blir det andra bullar - då MÅSTE man kompostera eller hur?



Det skulle vara betydligt enklare om sopbolaget slängde  fram "det här är vad du får - klarar du dig inte på det får du banne mig skylla dig själv" - men SÅ enkelt slipper man naturligtvis inte undan - nänä...


Istället får man tusen och en valmöjligheter -  bland annat vilken storlek vill man ha på sitt sopkärl - desto större kärl - desto större månadsavgift samt NATURLIGTVIS desto större tömningsavgift...


OCH


Sedan påstår folk att storleken inte har någon betydelse?



När jag NÄSTAN hade saken på klart - DEN DÄR storleken tar jag - det får bära eller brista - går det inte kan man kanske byta efter något år...


JA


DÅ kommer ju grannarna på ide´n att vi istället för egna borde ha ett gemensamt kärl  - varför ha enskilda när vi istället kan dela på kostnaderna - på det viset få mindre avgifter?


JAHA!


Vilken storlek tar man DÅ då och vad kommer DET att kosta?


När DET nästan var på det klara uppenbarade sig NÄSTA problem - för att komma till oss måste man ta sig fram på en mindre framkomlig väg - på SOMMAREN går den väl an men resten av året är den helt och hållet värdelös. Vår och höst är det  en enda lervälling medans den vintertid förvandlas till en glashal  isgata - dessutom är lutningen när man svänger ner på den från stora vägen rent ut sagt livsfarlig så om VI har problem vad skulle då inte en sopbil ha?


FAST


Om vi inte kan ha vårt gemensamma sopkärl på vår gård - var ställer vi det då?


VISST


Vill man bete sig extremt dumt kan man ju alltid ställa det ute vid stora vägen för där kommer sopbilen åt det. Problemet är då bara att ALLA ANDRA också kommer åt det - alla som desperat kör omkring i hopp om att hitta ett sopkärl där de kan dumpa all skit de inte får plats med i sina egna kärl - de kärl som fylldes upp alldeles för fort - istället för att räcka två veckor var de  proppfulla efter fem dagar...


TYP...



När vi NÄSTAN hade det där på klart...


JA...


DÅ kommer ju ytterligare en granne med ett förslag - kanske kunde ALLA hushåll här omkring gå ihop till ett enda bolag och dela på ett ÄNNU större kärl?


VOI NU JUMALAUTA ÄNDÅ!



Vad lär vi oss av det här?


Fråga inte mig - jag har ingen aning...


MEN


Under tiden jag skrev det här kom "gemensammasopkärlshanteringsgrannen" och knackade på - det blir ett sophanteringsmöte hemma hos dem på lördag - kanske jag vet mer efter DET mötet...


OM


Nu ingen kommer med något NYTT förslag då...


OCH


Allt börjar om från början igen en gång...


Det skulle knappast förvåna mig - inte ett dugg!


Kommentarer
Postat av: Helena

och om Curre som samlade mest röster i valet får som han vill skall valet av Rouskis till sopentreprenör för vår ö omprövas !!!! så vem vet, kanske de ändrar ännu lite...

2008-10-28 @ 19:11:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0