TENS & KINAPUFFAR

Vad har det hänt här då?


1.

Jag är nu sjukskriven fram tills dess att jag går på mammaledigt...


VILKET


Jag innerst inne är riktigt glad för eftersom jag helt enkelt inte skulle klara av att vara på jobb. I skrivande stund håller ryggen på att av - iallafall KÄNNS det så...


MEN


Det är ju bara lite på två månader kvar nu - sedan är iallafall DET lidandet över - positivt tänkande - mycket viktigt!


2.

När jag fyllde år fick jag två presenter av min svägerska - en havandeskapsolja som man ska smörja in magen med för att undvika bristningar (vilket dumpe jag inte gjort och därför kommer att se ut som ett skröpligt russin om ett par månader)...

OCH
 
En "vänta barn bok" som hette "På smällen - från A till Bebis".


Bra bok - många fina förklaringar - jag har läst den från pärm till pärm flera gånger...


FAST


Trots att den består av 328 sidor är det bara två saker som fastnat:


Sak 1.

Kinapuffar! De äter KINAPUFFAR i boken! Jag trodde inte det fanns sådana mera? Varje gång jag åker färja snokar jag genom ALLA hyllor ifall att det, mot förmodan, skulle finnas kinapuffar någonstans men NÄ!


JAG VILL OCKSÅ HA KINAPUFFAR!!!!!


Sak 2.

TENS! Gissa om min stora lycka var gjord när jag upptäckte att det dykt upp något NYTT på smärtstillarfronten när det gäller föda barn?!? Tydligen finns det nu något som heter TENS - bara att spänna fast runt magen och vrida på fullt så förflyter värkarbetet som en dans - problemet löst - jag var inte längre orolig - det finns ju TENS!


MEN


När jag idag tog upp saken med rådgivningstanten informerade hon mig om att TNS (som det kallas här) inte används i Finland...


VISST


Det FINNS och man kan använda det vid t.ex. nackbesvär eller andra krämpor men vid förlossningssammanhang så är det alltså inget alternativ?


VADDÅ DUMT?



Just nu begrundar jag mina alternativ - sitta hemma med värkar UTAN smärtlindring...


ELLER


Åka över till Sverige och föda...


ELLER


Se till att jag får tag på en sån där TENS-grej som man kan köra i botten - kosta vad det kosta vill!


3.

När jag ändå sitter och tragglar på om alla möjliga "nu är det ju faktiskt så att jag väntar barn grejer" passar jag på att framföra ett litet budskap:


Håller stenhårt på att "bunkra upp" - köksskåpen gås systematiskt igenom i jakt på "vad som måste införskaffas inför tiden jag sitter här isolerad och inte orkar åka någonstans"...


OCH


Redan nu är frysarna fyllda med matportioner ifall jag hamnar in för tidigt vilket det lär finnas en liten risk för...


Mat måste ju ungarna ha under tiden jag ligger inne, eller hur?


NÄNÄ - jag har inte tänkt lämna dem ensamma hemma vind för våg - blir jag tvungen till DET föder jag i bastun - med eller utan tallsåpa...


MEN


Nu tror jag mig ha löst problemet med "vem tar hand om barn och hushåll under tiden jag är borta" - min lillabror - JAJAMENSAN!


FAST


Han vet faktiskt inte om det ännu - inte läser han min blogg heller...


MEN


Det gör hans flickvän...



Inom ett par dagar kommer nog grabben att höra av sig på ett eller annat sätt - ska bli spännande att se hur han tar det!


Så lämnar jag havandeskapsgrejen - går vidare till kapitel:


4.

JÄKLAR vad jag är trött på mårdhundar! Det fullkomligen KRYLLAR av de där kräken här nu...


MEN


Om de förökat sig mer än vanligt tack vare Whiskas-dieten eller om det beror på mindre hundar i grannskapet - DET vet jag inte!


De fräcka rackarna är inte ett dugg rädda av sig - skumpar på fram och tillbaka över gården precis som om det var de och inte banken som äger den - knappt så att de ens reagerar när man går ut...


OCH


En av dem är då HELT tiltad - igår när jag släppte ut hunden rusade hon runt trappan och började skälla - när jag gick och kollade vad det var stod den tiltade versionen där och väste - BREDVID MIN TRAPPA - MITT PÅ LJUSA EFTERMIDDAGEN - när vi var hemma och grannen jobbade på deras tomt här bredvid?


HALLÅ?


Mårdhundsfällan jag har gör ingen nytta - så fort jag riggat upp den ser Lillan till att den smäller fast - hur hon gör det utan att fastna i den förstår jag inte - sak samma - in i den slipper ingen mårdhund - den är ju aldrig öppen!


5.

Apropå grannen - många har under året som gått frågat mig hur deras husbygge framskrider...


OCH


Nu kan jag äntligen meddela att...


Deras hus levereras på onsdag - klockan 07.00 lär det lyftas på plats!


SJUNOLLNOLL?


Vad är DET för okristlig tid - jag bara undrar?


På tal om okristlig tid...


Klockan börjar bli ganska mycket - dags att gå och lägga sig - får dra resten en annan gång...


PS.

Efter lite googlande upptäckte jag just att TENS visst används här också - det går att hyra - frågan är bara VAR?


DET vill jag ha....


DET och KINAPUFFAR!


Kommentarer
Postat av: sussi

Hejsan!E int så bra på datorer men ska försöka lägga in en kommentar. Sånåo kiva ti läsa din blogg, i dehär regniga och gråa "kakkavädre" så behöver jag någå som piggar upp mej. Blev lite nyfiken på att vad är kinapuffar för något? Synd för oss ärräkunder att du e sjukskriven för det va uppiggande att slapra en stund me dej då man va in. sköt om dej!

2008-09-02 @ 10:21:43
Postat av: JR

Kinapuffar å TNS finns i Sverige, båda två :D



Min moder hyrde en TNS-apparat en gång för länge sen, för att försöka lindra fibromyalgi-värken..men däremot har jag inte hört förut att man kan använda det i en förlossning, men kör hårt! Visste jag vart jag skulle skicka det, skulle jag genast skicka dig en storpack kinapuffar..lovar...jag vet hur det är att få ett sug efter nåt när man är gravid. Själv var jag sugen på sötlakrits ;)

2008-09-02 @ 17:43:57
URL: http://jrmoments.blogspot.com
Postat av: JR

Tillägg: Finsk sötlakrits var jag störtsugen på..den svenska är inte alls lika god! Men det fick jag ingen..



När jag var barn åkte farmor å farfar ofta över till Vaasa för att hälsa på släktingar, och hade alltid med sig finska skorpor (med socker å kanel!), Mariannekarameller och finsk lakrits hem. Och basturökt finsk skinka. Mums!

2008-09-02 @ 17:49:32
URL: http://jrmoments.blogspot.com
Postat av: Helena

Lycka till i jakten på TNS. Det fanns när jag fick barn men jag testade aldrig. Mårdhundarna verkar läskiga.... tur att de itne finns här.

2008-09-02 @ 21:17:53
URL: http://gutta.blogg.se/
Postat av: Anki

Haha, jag framförde din ide till honom. För övrigt kan jag meddela att jag har varit till TYKS idag å kollat var förlossningen å sånt ligger så jag hittar dit sen :)

2008-09-04 @ 15:52:58
Postat av: Nette

Sussi:

Hej - vad roligt att du hörde av dig och TACK för de orden! :) Kinapuffar är puffat ris med choklad runt - otroligt gott och jag kan

äta hur mycket som helst av dem bara jag hade tillgång...men det har jag dessvärre inte haft på länge...många ååååår! :( Trodde de slutat tillverka dem men nu finns det hopp igen! :)



JR:

Tänk - det har jag aldrig tänkt på...att man skulle kunna sakna de sakerna som du saknar...här finns det ju att få hela tiden! :)

Sitter allvarligt och funderar på att anställa dig som min privata Kinapuffleverantör - jag har saknat dem i MÅNGA ÅR! :(



Helena:

Tack! :) De är läskiga - mest på grund av det att de ofta bär på skabb som i sin tur smittar husdjuren....borde skjutas allesammans men jag har inte tillgång till bössa.... :(



Anki:

Vad bra! :) De har någon slags introduktionstur eller guidad tur där vissa dagar - jag ska kolla upp när det är å så ringer jag dig! :)

2008-09-06 @ 17:36:54
Postat av: Nette

Sussi:

Tydligen är det puffat vete med choklad...oberoende - GOTT är det! :D

2008-09-06 @ 18:53:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0