BESIKTAT BILEN!

"Gubben" har en längre tid gett mig små vinkar...


"När är det egentligen din bil ska besiktas?"


MEN


Det har inte gått hem...


FÖR


Jag har faktiskt viktigare saker att tänka på än det...


FAST


När jag plötsligt insåg att biljäkeln var försatt i körförbud var det ganska motvilligt jag tog tag i saken...



Jag ringde tidbokningen:


- Hejsan, min bil är tydligen i körförbud - jag antar att den borde besiktas!

- Ja, det går väl bra. Vill du besikta den i Karis, Hangö eller Ekenäs?

- Eh, jag vill inte till något av de ställena - jag vill till Kimito.

- Jaha, ett ögonblick - då finns det ledigt klockan 13 den femte februari.

- Femte februari?

- Ja

- Hur jä*la många bilar finns det på den här ön om första lediga tiden är då?

- Nå, nu är det ju så att besiktningsstationen där bara har öppet varannan torsdag.

- Just så - det förklarar ju saken - det behöver inte vara så många bilar då inte.

- Ska jag boka in dig då?

- Näpp, jag behöver ju bilen imorgon för då ska jag på rådgivningsbesök (intresseklubben antecknar) - hur är det om jag besiktar i Ekenäs? Får jag då köra bilen dit trots körförbudet?

- Om du har tid bokad så får du köra hit ja!

- Nå, då gör vi så då!

- Idag alltså?

- Eh, ja - imorgon går det ju inte för då ska jag till rådgivningen!

- Då har vi tid klockan blablabla...

- Klockan 16 tar jag!

- Då var det klart - klockan 16.00 här i Ekenäs - välkommen!

- Men HEJ vänta lite - om det nu råkar sig så att den inte går igenom - vad händer DÅ? Får jag bosätta mig på en parkbänk där borta så länge bilen fixas på en verkstad?


Vid det här laget var damen ganska trött på mig så hon lovade dyrt och heligt att "nejnej - du får nog köra hem" - förmodligen ville hon inte ha såna som jag bosatta i hennes närhet överhuvudtaget.


Körningen till Ekenäs tar ungefär 45 minuter så när grabben slutade skolan startade vi - på det viset hade vi en timme och en kvart på oss att komma dit - gott om tid - ingen panik...


MEN


NATURLIGTVIS hamnade vi bakom en långtradare som höll den exakta hastigheten på alla raksträckor medans den gick ner till typ 20 i alla kurvor och uppförsbackar - på såna ställen det var helt omöjligt att komma förbi...


Klockan tickade på...


OCH


Jag väljer här att INTE skriva ner den diskussion jag hade med långtradarföraren i mitt huvud - det får bli censur för hela slanten!


Inte blev det bättre när vi kom fram till Salo-Hangö-Ekenäs korsningen heller - ALLA var ju på väg hem just den tiden...


När jag ÄNTLIGEN kom ut på vägen mot Karis svängde jag ju NATURLIGTVIS i fel vägskäl - irrade runt på en skogsväg ett bra tag eftersom jag "var helt säker på att om jag svänger här och där borde jag komma fram till besiktningen ändå"...


FAST


Till slut fick jag ge mig - ringa "gubben" och fråga var "den där jä*la förbannade skitbesiktningen" fanns egentligen...



Väl framme (15 minuter försenad) fick jag ju vänta en halv evighet vid anmälningen på grund av diverse tröga människor framför - vid det här laget hade jag DUKTIGT i nerverna...


OCH


Tänkte för mig själv att även OM jag trots försenadankomst ändå fick besikta bilen så skulle den ju helt klart inte gå igenom - hur skulle den det?


DUNK - röd stämpel - RITCH - plåtarna bort...


En passande avslutning på den här resan...


MEN


När jag ouppfostrat avbrutit de tröga människorna framför mig ("Ursäkta mig men kan jag bara gå imellan här nu för jag hade tid klockan fyra men först hamnade jag bakom en fruktansvärt trög långtradarförare, sedan fastnade jag i korsningen och så körde jag ju FEL plus att jag har tre väntande ungar i bilen varav en skriker"), betalat avgiften (ÖVER SJUTTIO EURO - HERREGUUUUD ÄNDÅ), kört in bilen till besiktningskarlarna, överlämnat allt till högre makter och spänd som en trimmad gitarrsträng väntat i femton minuter....


DUNK - godkänd stämpel - den gick igenom - tack och hej - vi syns om lite mindre än ett år!


ÅHÅ!


Det firade vi med shoppingrunda på Säästöpörssi (köpte bland annat en jättegullig ROSA vinteroverall i storlek 62 till lillan för bara TOLV EURO), besöka lillbrorsan och sedan äta pizza....


FAST


Nästa år kanske jag borde besikta bilen i tid...


Det kanske sparar lite på ens nerver...


Kommentarer
Postat av: ullrika

sicken underbar historia!! jag skrattade (förlåt, kanske inte vad du vill läsa!) massor!



o så fick du inte finfina overallen också. kan du inte byta den förresten?

2009-01-27 @ 22:54:41
URL: http://akirllu.blogg.se/
Postat av: Pappa

...sjuttio euro!!!??? Så j--la dyrt? /kram

2009-01-28 @ 16:17:17
Postat av: Annelie

Skönt att den gick igenom efter den turen =)

Så dyrt.Här hemma tar dom 300 kr

2009-01-30 @ 15:27:42
URL: http://rospinglan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0