VARG ELLER BJÖRN?

NU har jag något att berätta! 

Angående trygg på landet! 

Har för en stund sedan kommit in efter en SKRÄCKUPPLEVELSE ute på gården... 

Ok - kanske bäst jag tar det från början! 

Ligger i sängen och läser när grannarnas hundar börjar skälla. Eftersom grannarna är på kalas tänker jag först att deras hundar är förbannade över att fortfarande är ute trots att det var mörkt men så börjar vår hund gny på nedre våningen och då får det vara nog. Vad *** står de och gapar om där ute - det är ju för ****** mitt i natten! 

På med kläder och snabbt ner för trappan - nu ska jag ha tyst på kräken! När jag kommer ner och ska ta på mig skorna hör jag att något är FEL - det är inte bara skällande för skällandets skull utan mer skällande i panik. 

Öppnar dörren och lyssnar. 


Jag har lärt mig att känna igen deras olika typer av skall. Jag vet skillnaden på om de är glada, om de är arga, om de vaktar och om de leker men det här är något alldeles NYTT - dessutom är där ett annat ljud - ett slags dovt morrande som inte egentligen var ett morrande utan bara DOVT? Det går inte att förklara med ord...

 

Är där en annan hund? De brukar ju aldrig bry sig om andra hundar?

Nej, DET DÄR är ingen hund! Kan det vara en varg? Lo är det iallafall inte - DET förstår jag!  

Jag har aldrig tidigare hört ett sådant ljud och hundarna är totalt tokiga. De skäller, ylar och gnäller om vartannat. Grannarnas hundar är inga knähundar precis - den ena är en belgisk vallhund och den andra en Polski Owczarek Podhalanski så om DE är rädda...ja... då är det något STORT! 

Vad ska jag göra? 

Jag öppnar dörren på vid gavel, SLÅR upp den så att det dånar men det hjälper inte - det dova, morrande ljudet tystnar för en liten stund men så börjar det på nytt och hundarna är ännu i panik. Prövar vissla och ropa men det hjälper inte det heller. 

Går in igen, tänder utebelysningen, tar på mig jackan, en ficklampa i handen och går ut igen. När jag kommer ut på gården kommer My nerrasande från trädet bredvid huset och rusar in i vindfånget - hon vill in. Uppe från två andra trän hör jag rassel och där är grannarnas katter på spänn. Sätter på ficklampan och börjar gå mot grannarnas gård samtidigt som jag ropar högt till hundarna men det dova ljudet bara fortsätter och hundarna är fortfarande TOKIGA.  

Går lite närmare, lyser över skogen och grannarnas gård och DÅ slutar ljudet och försvinner - efter en liten stund slutar också hundarna att skälla.  

Där står jag på vägen mellan våra hus och vågar knappt röra mig men i samma veva kommer grannarna hem. Jag stoppar dem och berättar vad som hänt och tillsammans kollar vi upp deras hundar och katter,  går omkring på gården och lyser med ficklampor för att se om vi ser något spår efter VAD DET NU VAR men ser inget eftersom det är så mörkt. 

SÅ 

Jag går hem, låser dörren, lugnar dottern som nu vaknat och säger ännu en gång god natt till henne.  

Fryser fortfarande så att jag skakar ELLER så är jag halvt i chock.  

Varg eller björn?  

Kan en varg morra på ett så där konstigt sätt? Så där dovt? Så DOVT att luften verkade vibrera? 

Visst vet jag att vi HAR björn i närheten men kan den verkligen hitta HIT? Hem till oss? Till vår trädgård? 

Utelampan är fortfarande på och det får den banne mig vara hela natten!


Kommentarer
Postat av: Blogglösa Camilla

Fy, va läskigt...

2007-05-14 @ 07:10:11
URL: http://blogglosacamilla.blogg.se
Postat av: Mamma

Lilla gumman tur att du inte hann för långt.

2007-05-14 @ 08:14:02
Postat av: NewMe

Usch, obehagligt. Jag är glad att jag bor i stan. =/

2007-05-14 @ 08:43:49
URL: http://newme.blogg.se
Postat av: Åsa.S

Usch vad läskigt!

2007-05-14 @ 09:55:41
URL: http://glansigyta.blogg.se
Postat av: Annelie

Spännande tycker jag. Fast jag förstår ju att du tycker det är otäckt. Ha det fint/kram

2007-05-14 @ 16:28:38
URL: http://rospinglan.blogg.se
Postat av: Nette

Blogglösa Camilla, NewMe och Åsa:
Jo, det var det - speciellt när allt var beckmörkt överallt. Bättre i stan med gatlyktor - här finns inget ljus alls.

Mamma:
Om jag fattat vad det var hade jag nog säkert inte gått ut :D

Annelie:
Jag tycker nog också att det är spännande NU men då var det inte roligt...mörkrädd som jag är! Ha det fint du oxå, kram! :)

2007-05-14 @ 19:34:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0