FREDAGEN DEN 13:DE

Skrämmer det er?

Det att det faktiskt är fredagen den trettonde idag?

Jag är vidskeplig innerst inne. Tidigare var det till och med ett slags tvångssyndrom - jag levde mitt liv efter vissa specifika regler.

Om det gick ett svart katt över vägen var jag tvungen att spotta tre gånger. Stegar var farliga - gick jag, utan att jag lade märke till det FÖRE, under en stege var jag orolig flera dagar efteråt. Jag lade aldrig nycklarna på bordet och om någon annan gjorde det plockade jag bort dem meddetsamma.

Väskan fick inte ställas på golvet för då skulle jag bli fattig (det stämmer - se bara på mig nu efter att jag BÖRJAT ställa den på golvet), skor fick inte placeras på bordet och speglar var ju den absoluta skräcken - hade jag sönder en sådan så visste jag ju att mitt liv skulle vara förstört sju långa år framåt.

Min farmor gav mig en tuss med fårull - den skulle jag ha i plånboken för att skydda mig från att plånboken blev tom. Jag har fortfarande tussen kvar men jag tror den håller på att bli gammal och utnött för den verkar inte funka ...

Jag tog aldrig livet av en spindel (trots att jag hatar dem) men det gör jag å andra sidan inte nu heller. Ser vi en spindel är det glaset som gäller. Först placeras glaset över spindeln, sedan skjuter man försiktigt in ett kuvert mellan glaset och det föremål spindeln var på och så bärs spindeln ut.

Alla gökar var potentiell fara eftersom jag aldrig kunde hålla koll på åt vilket håll de olika vädersträcken var. Tappade jag något i golvet var jag helt säker på att jag skulle få otur ända tills jag lärde mig ett annat talesätt där skärvor betyder lycka.

Fredagen den trettonde var det knappt att jag ens vågade stiga upp på morgonen.

Tack och lov har de värsta tvångstankarna gett med sig för det BLEV väldigt jobbigt i längden att leva enligt allt det här. Ändå så sitter de kvar där någonstans i bakhuvudet och bidar sin tid - alltid redo att hoppa fram.

Som idag...

PS.
För att lugna mina nära och kära - OM någon läste mitt förra inlägg och (mot förmodan) bestämde sig för att stjäla mitt biosystem så kan jag informera att det är flera år sedan jag köpte skräpet. Det är värt betydligt mindre än vad det kostar i bränslekostnader att ta sig hit.

:)

Kommentarer
Postat av: christel Blennerup

Hej Nette.
jag är också skrockfull, jag har förvisso varit med om en trauma upplevelse fredag den 13!! min vanliga tur..hmm!! jag går ej under stegar, spottar gör jag när svarta katter korsar vägen.o.s.v. ja tänk så "ítuttad" man är med skrock..vem har lärt oss detta?? *s* //kramis

2007-04-13 @ 18:29:29
URL: http://www.freewebs.com/xaxxa/
Postat av: Nette

Kanske vi helt enkelt föddes med all denna kunskap? Naturbegåvningar? :)

2007-04-13 @ 19:28:24
Postat av: Gunvor

Haha, jaså du har också en ulltuss! Ja, jag fick också en! Men hos mej fungerar den som så att jag har hitintills inte haft helt tomt i plånboken, jag ser till att jag åtminstone har några ören kvar. Gammalt skrock sa att om man hade tomt i plånboken så pinkade hundarna på en! Jag vill inte gå omvägar när jag ser en hund! ;-)

2007-04-13 @ 20:36:39
Postat av: Nette

Haha, jag måste erkänna att den nog funkar hos mig också - jag har ju alltid plånboken full av kvitton iallafall! :)

Det där med att hundar pinkar på en om man har plånboken tom har jag lite svårt att tro på men nu fick jag iallafall svar på Christels fråga - det är SLÄKTEN som tutar i oss allt skrock :D

2007-04-13 @ 21:18:06
Postat av: Goranirene

Excellent site, added to favorites!! Wonderful and informative web site. I have found much useful information.

2009-02-18 @ 14:56:03
URL: http://goranirene.myblog.es

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0