RAPPORT

Är helt slut - hela kroppen värker men jag ska fan inte gnälla för det kunde vara värre - BETYDLIGT värre!

Har just kommit in efter en heldag där jag verkligen fick lära mig vad eld kan göra.

Ungefär 15.10 (finsk tid då) gick mina barn iväg med sin kompis - de skulle ha utfärd i skogen men de hann inte långt förrän dottern ringde mig:

- Eh, vad håller grannen på med? Det ryker ju ur uthuset!

Jag gick ut för att titta och jo - det kom rök under taket? Snabbt tog jag mig över diket och knackade på hos grannen och så ringde hon brandkåren.

Tio minuter senare var hela uthuset på två våningar ett enda eldhav!

Nu kom brandkåren - bil efter bil körde in, ut rusade MASSOR AV KARLAR och satte igång med släckningsarbetet för elden spred sig otroligt snabbt. Eftersom vinden var ganska stark och hela världen snustorr så tog ju allt eld.

Plötsligt ser vi hur det brinner bredvid mitt hus - flammor växer sig bara större uppe på berget. Brandmännen hör inte att vi ropar - de är ju på andra sidan grannens hus och kämpar så en springer dit medans vi andra river tag i hinkar och börjar ösa vatten.

Flera bilar kommer - flera karlar - jäkligt synd att man inte hade tid att fixa upp sig och visa sin bästa sida precis. De tar hand om gräsbränderna på min sida.



Svänger jag mig om för att se hur det går för de andra och ser enorma flammor som bara väller ut genom dörren uppe på grannens balkong. Alla skriker för att få brandmännen att se vad som händer men det var redan försent -övre våningen blev snabbt övertänd.

Jag vet inte hur många bilar det var här eller hur många brandmän som kämpade på samtidigt men en av dem berättade nu på kvällen att de var 35 stycken - en hel massa MÄN och jag hann inte kolla in en enda! Vi rusade istället på som små dårar med vattenslangar och hinkar överallt för att få det lite mindre torrt.

Vid 21-tiden fick vi komma in och titta på förödelsen.

Ja, vad ska jag säga?

Deras hus är förstört!


Hela övre våningen är totalt...eh? Den finns ju inte ens mer! Taket var de tvungna att riva bort för att komma åt elden och ALLT där inne har brunnit upp.

Nedre våningen är vattenskadad - det fina taket bångnar av vatten som rinner ner och annat som tynger, det gamla trägolvet har svullnat upp av samma vatten och väggarna är buckligt dyblöta. Allt luktar rök och källaren har blivit en simbassäng.

Även om man nu tycker att det borde sluta brinna när allt är VÅTT så fick de ta till motorsågen och riva en mellanvägg ännu strax före 23 eftersom det tydligen brann där på nytt och nyss hörde jag hur de satte igång igen.

En av brandmännen visade hur det kunde komma sig - det är bara ytan på allt gammalt sågspån som är vått - inuti är det kruttorrt och pyr.

Det känns tryggt att veta att de finns där och övervakar allt - ända tills klockan nio imorgonbitti kommer de att vara på plats...

MEN

Jag kommer ändå att ha svårt att sova - hur ska man kunna slappna av när man vet att det när som helst kan sätta igång igen och när man sett hur snabbt det sprider sig?

FAST

Jag är tacksam att ingen blev skadad - granngubben ligger förstås på sjukhus för rökskador men får antagligen komma hem imorgon. Grannfrun är chockad med fysiskt ok - jag erbjöd henne att sova här men eftersom hon inte kan ta hundarna med sig (jag är livrädd för den ena) valde hon istället att sova i det gamla huset bredvid det som brann ner. Grannens hundar klarade sig trots att de var inlåsta i nedre våningen för att inte vara i vägen för brandmännen - när huset började brinna fick de först inte hämta ut dem men sedan tog någon tack och lov ut dem till slut. Grannens kattor är borta men om de brann inne eller har gömt sig vet vi inte ännu.

Förlåt att detta är lite osammanhängande - först panik (men blogga måste man ju ändå-idiotiskt) och sedan en massa bärande för att rädda det lilla som var kvar har gjort mig totalt färdig.

Tycker så fruktansvärt synd om mina grannar!

OCH

Hoppas att det inte börjar brinna på nytt!

Lite foton - dålig kvalitet - tagna med telefonen igen - observera mängden av bilar som stod parkerade vid vägkanten - ALLA som inte ringde måste ju se vad som händer!




Nu kom jag plötsligt på att jag är hungrig - har ju inte ätit något idag!
Vad månne det finns i kylskåpet då?


Kommentarer
Postat av: Think Twice

Vilken tur att ingen blev skadad och att det inte spred sig till flera hus!
Jag var på en sådan bradskyddsföreläsning för några månader sedan och fick både se film och själv släcka eld, man insåg verkligen oxå hur snabbt elden tog sig beroende på vilket material som fanns runt omkring..det kunde ju räcka med ca 2 minuter innan allt var övertänt...huu ja så skrämande snabbt!
Hoppas du får sova..trots det du upplevt med dina grannar och allt därtill!
/kramar

2007-07-06 @ 00:53:42
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: Annelie

Stackars människor.Vilken tur att ingen blev skadad.Försök att sova, så håller vi alla tummarna att det inte börjar om igen((kram))

2007-07-06 @ 01:02:13
URL: http://rospinglan.blogg.se
Postat av: Åsa.S

Usch, stackars dina grannar! Skönt dock att ingen kom till värre skada. Oerhört tråkigt att bli av med allt så!

2007-07-06 @ 10:50:40
URL: http://glansigyta.blogg.se
Postat av: KvinnaFruMamma

Vet precis hur du känner det*KRAM* Nu hade vi inte riktigt på samma sätt här hemma när det brann. Elden spred sig inte men grannarnas hus blev totalt utbränt. Hade väldigt svårt att somna på kvällen och var orolig, kollade brandvarnana både en och två ggr innan jag kunde slappna av lite.
Skönt att ingen blev allvarligt skadad. Tror katterna har sprungit och gömt sig i skogen, djur brukar känna på sig saker tidigare än oss.
Angående bilarna så kommer de nog köra förbi mycket de nämsta veckorna. Vi hade oerhört mycket trafik här i början(huset ligger i en återvändsgata).
Var rädd om dig! Kram

2007-07-06 @ 11:15:27
URL: http://kvinnafrumamma.blogg.se
Postat av: Lostnotfound

Nej, jag blir alldeles gråtfärdig av att läsa. Tur att ingen kom till skada. Hoppas att katterna bara är bortsprungna och snart kommer tillbaka.

2007-07-06 @ 12:22:43
URL: http://lostnotfound.wordpress.com/
Postat av: Bella

Tack gode gud att ingen av er blev skadade.
Min andra kompis, som också heter Nette ringde och sa att det hade brunnit i Hulta och bor inte din kaveri Netto där i det där gula huset, sa hon.
Jesses... jag tror mitt hjärta stannade, tänkte jag.
Jag tror det är grannhuset till Nettos, enligt bilden på tidningen, fortsatte hon sedan och jag drog en lättnadens suck, men ändå fanns oron där.
Nu hoppas jag dina grannar får allt fixat och att granngubben blir i skick och att katterna hittas, djur brukar ju rusa in i husen igen fast det brinner.
Tur att Sanna såg att det brann och ringde dig. Man vet ju inga annars vad som sku ha hänt.
Sköt om er alla.
Kram

2007-07-06 @ 12:27:43
Postat av: Nette

Think Twice:
Jo, det var verkligen tur och hur mycket tur det EGENTLIGEN var fattade jag inte förrän efteråt när vi såg alla ställen där det brunnit utan att vi vetat om det och när vi fick reda på hur många som hade kallats in för att släcka. De hade tydligen varit rädda att hela byn skulle kunna brinna upp om de inte hade fått det släckt...
Bra ibland att inte förstå vissa saker! :)
Kram!
Annelie:
Det var det - tur att ingen blev allvarligare skadad alltså! :)
Kram!
Åsa.S:
När man tänker att det när som helst kan hända så blir man ju rädd - verkligen obehagligt! Alla minnen försvann i ett nafs! :(
KvinnaFruMamma:
Nu, så här i efterhand, är jag ju tacksam över att folk är nyfikna - det finns bra saker med det mesta! :)
Kram!
Lostnotfound:
Som du kanske har läst så är katterna hittade - oskadda men chockade var de fast nu börjar de så där sakta bli normala igen i sitt nya hem! :)
Bella:
Jag ska kolla in tidningarna imorgon - de här senaste dagarna är ett enda töcken av allt som hänt att jag inte hunnit läsa någon tidning men nu är jag ganska nyfiken på vad de hade att säga! :)
Kram!!!! :)

2007-07-08 @ 22:36:50
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: Sampe

Åh fan...

2007-07-31 @ 12:43:16
URL: http://sampes.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0