P-PILLER & ANNAT SKIT!

Läste idag på Expressen och Aftonbladet om hur farligt användande av p-piller kan vara. 

Om jag ska beskriva preventivmedel så väljer jag ett av Sampes uttryck:: 


DET är ett satans påfund!

 

För det ÄR det ju!

 

Religionsmässigt sett är det en synd att undvika graviditeter - jag börjar sakta men säkert luta åt att alla problem som preventivmedel ställer till med är ett slags STRAFF och om det råkar finnas några som helst tvivel på att Satan skulle vara en karl så borde de förvinna tack vare vetskapen om att det alltid är VI  KVINNOR som drabbas av alla bieffekterna.

 

I mina ungdomsår (i tidernas begynnelse typ) använde jag p-piller. Varje dag skulle man komma ihåg de här jäkla tabletterna annars kunde det gå illa. Tabletterna hade olika färger men varför vet jag däremot inte - antingen var det bara för att de skulle se mer aptitliga ut eller så var det för att underlätta för såna som mig att minnas när man tagit någon sist?

 

Det tog iallafall inte länge innan jag upptäckte att man kan mixtra med dem - man kunde själv bestämma kroppens biologiska perioder och det var ju ganska behändigt! När jag nu pratar med ungdomar som JUST NU äter p-piller så märker jag att DE också sysslar med det - vet man att det är dags för en blodig period en helg som man INTE vill ha den på så kan man knapra lite extra en tid eller sluta tugga dem en vecka i förtid. Det kan knappast vara bra för kroppen!

Efter att jag fött barnen var det dags för någon annan lösning. Eftersom jag ammade ville de inte att jag skulle stoppa i mig allt för starka preparat (som p-piller) och efter en och annan diskussion så kom vi fram till att det här med SPIRAL kanske skulle vara en bra ide´? 

Tid bokades in och hormonspiral beställdes (på den tiden var man tvungen att beställa dem - det fanns inga på lager). När dagen kom gick jag på darrande ben till rådgivningen eftersom jag fått informationen att det eventuellt kunde göra LITE ont att få den på plats men att smärtan snabbt skulle gå om. Visst gjorde det ont men DET skulle jag ha accepterat om det inte varit så att skitet inte fastnade!  

Läkaren vände, vred och bökade men INTE att den blev kvar där inne. Ny tid bokades in och ny spiral beställdes. Följande gång samma sak - vända, vrida och böka men NÄPP - ut kom den igen! Den här gången hade vi däremot GARDERAT oss och beställt TVÅ spiraler så när den första inte fastnade så testades en annan och tro det eller ej - den här gången funkade det!  

Glad i hågen, trots oerhörd ömhet i rumpan, gick jag hem - nu var jag skyddad kvinna med hormonspiral.

Hormonspiraler beter sig lite olika hos olika människor - en del slutar blöda helt och hållet medans andra blöder lite hela tiden. Gissa om jag hörde till FEL kategori??? Dessutom tog det knappt en månad innan den bestämde sig för att komma ut av sig själv. 

Är man glapp så är man! 

NÅ 

Dags för en ny grej då! 

Den här gången var det test med preventivstavar. På den tiden var det fem stycken som stoppades in under huden på armen - nu är det väl bara en eller två. Fem stycken stavar trycktes alltså in under huden och där skulle de stanna i fem år - fem år framöver skulle jag vara SKYDDAD utan att ens behöva fundera på saken! 

Den första tiden efter att jag fått dem gick jag ner i vikt - jag hade ju just fött barn och det FANNS  en del att tappa. Viktminskningen gjorde att stavarna började skava upp huden inifrån och det gav ärr som aldrig kommer att försvinna. Dessutom började stavarna VANDRA - de stannade alltså inte på sin plats utan skavade iväg åt olika håll. Efter en tid började jag gå upp i vikt och allt eftersom vikten ökade minskade lusten.  

Stor vits med preventivmedel när man ändå inte har någon lust! 

Många olustiga år efteråt togs stavarna bort och DET var då ett helsike i sig - eftersom stavarna gnagande grävt sig in i min hud och dessutom vandrat iväg på sina egna stigar tog det LÄNGE innan läkaren fått ut dem. Hon drog, slet och SVOR (jo, hon gjorde faktiskt det - GROVT!) men till slut var de ute - det vill säga alla utom EN som hon missat -  den kommer förmodligen att ge framtida arkeologer något att fundera över men det bjuder jag på. 

När stavarna var borta tog det ETT ÅR innan lusten kom tillbaka.

 

MEN

 

Lust = Preventivmedel!

 

Dags igen alltså!

 

Nu var jag redan GAMMAL (enligt preventivmedeltillverkarnas sätt att se det) och dessutom RÖKARE - nu måste jag verkligen se upp med vad jag stoppade i mig.

 

Det blev minipiller.

 

Såna där pyttesmå tabletter som man tar, i stort sett, på MINUTEN varje dag.

Bara att sätta påminnelse i telefonen - varje dag en viss tid tjöt den till:

- NETTE!!!! TA DIN TABLETT! 

Samma sak med de här - så fort de verkligen började göra effekt ökade vikten och lusten förvann.  

Ännu en gång - stor vits med preventivmedel när man ändå inte har någon lust! 

Tänkte byta till p-ring som påstods vara så himla bra. Undersöktes, fick recept, köpte ut och upptäckte sedan att den har samma effekt som p-piller SOM i sin tur inte rekommenderas för rökare över en viss ålder. Den får verka bäst den vill i mitt medicinskåp istället.  

Lukten av kondomer får mig att må illa. Vad hjälper det att de gör såna som doftar än det ena, än det andra?  

Som en av mina väninnor sade:

Doften av rosor och lukten av fisk passar inte riktigt ihop! 

Coitus interruptus är ju ett alternativ - ett verkligt avslappnande och romatiskt sådant! 

NOT! 

Preventivmedel är alltså ett satans påfund! 

Han borde helt klart vara en kvinna så att KARLARNA skulle få känna på hur det är att testa en massa konstiga saker och bara få en massa bieffekter som tack! 

Jag tackar högre makter för att jag upptäckt mitt FRIGIDA jag och inte längre behöver bry mig om preventivmedel överhuvudtaget! 

Önskar er alla en riktigt bra dag! :)


Kommentarer
Postat av: Carola

Ja, p-piller kan ställa till det.. jag har hört om en tjej som fick någon propp..tror att det är olika " doser" av preparat i dessa p-piller..därför olika färger. Du verkar ha varit med om en hel del. Kram

2007-06-04 @ 11:56:42
URL: http://carolangel.blogg.se
Postat av: Annelie

Jag fick sluta med p-piller pga för högt blodtryck.Det är inte bra med just p-pillerr tycker jag.Ha en fin dag/kram

2007-06-04 @ 12:28:40
URL: http://rospinglan.blogg.se
Postat av: KvinnaFruMamma

Fy vad du har råkat ut för en massa skit=(. Den enda nackdelen jag hade med p-piller var att jag gick upp i vikt och brösten växte mer. Det kommer inga hormoner in i denna kroppen mer.
Är inne på att köpa persona så man kan slappna av lite mer, risk för grav = inget sex. Vi har även pratat om sterilisering men ingen av oss har fått tummen ur. Kondom finns men hur upphetsande är det då??

2007-06-04 @ 14:04:43
URL: http://kvinnafrumamma.blogg.se
Postat av: Åsa.S

Visst är det orättvist! Att det liksom är vår sak att greja det...

2007-06-04 @ 14:09:23
URL: http://glansigyta.blogg.se
Postat av: pappa

...ja allt skit de tillverkar i piller o.s.v. P-piller har ju varit allmänt känt att de höjer risken för blodpropp och det spelar nog ingen roll vilken sort det är...
En annan sak som jag observerade för en tid sedan..en vän till mig var till läkare om "klimakteriesvettningar m.m." hon fick en ask piller och hon läste på pappret som var bipackat.
Risk för biverkningar. Blodpropp ....ja jag kommer inte ihåg vad det stod men det var inalles runt 25-30 olika saker man kunde råka ut för. Hon lade ned den medicinen och skippade hela ide´n.
Fy fan vilken värld..../kram

2007-06-04 @ 19:20:05
Postat av: MoggMaster

Sluta knapra piller. släpp satsen på magen. Haha

2007-06-04 @ 20:08:28
URL: http://moggmaster.blogg.se
Postat av: Vicke

Ja, kondomen är väl det ända som inte ger biverkningar! Sköt nu om dig och ha en fin kväll.
Vicke

2007-06-04 @ 20:34:46
URL: http://www.vicke.be
Postat av: Sampe

Va! har du tagit bort mig? Va? Hahahaha!

2007-06-04 @ 20:35:31
URL: http://sampes.wordpress.com
Postat av: Sampe

...har för övrigt lagt upp en länk till dig från mig extraordinära sida =)

2007-06-04 @ 20:49:34
URL: http://sampes.wordpress.com
Postat av: Helene -ostajlat-

Jävla påfund! Och det är alltid vi tjejer som skall riskera liv och hälsa, aldrig karlarna. *trött*
Hade de uppfunnit ett piller för karlarna, så hade det garanterat, varit utan minsta bieffekt. Sanna mina ord.
Själv blev jag gravid med tredje ungen när jag åt P-piller. Japp, jag tog dem regelbundet, så jag var väl den 0,01% som inte täcker fullt ut i säkerheten med de små rackarna.
Nu är jag så jävla gammal, så nu vill ingen ha mig längre, så nu har jag inga problem med att skydda mig. *hehe*
,-P

2007-06-04 @ 20:57:39
URL: http://ostajlat.blogspot.com
Postat av: Annelie

Ha en fin kväll/kram

2007-06-04 @ 21:00:21
URL: http://rospinglan.blogg.se
Postat av: Blogglösa Camilla

Gud vilka problem du har haft. Själv äter man p-piller och lusten är kvar, har dock ingen att ta ut den på. ;)

2007-06-04 @ 21:12:24
URL: http://blogglosacamilla.blogg.se
Postat av: christel Blennerup

Hello. ja det vimlar av skydd. p-piller och p-sprutor o.s.v. vilket är bäst? det är frågan. kan inte killar pilla i sig något skydd då..p-piller till män*s* ha det gött vännen..och min data funkar igen/C

2007-06-04 @ 22:29:08
URL: http://www.freewebs.com/xaxxa/
Postat av: rektorn

Newsflash till bloggaren... och kanske er andra också.
Om du ammar ordentligt så menstruerar du inte. Alltså finns ingen anledning att över huvud taget ta p-piller då.
Till Christel: Att vi killar skulle börja proppa i oss hormoner? Ja, dom som tar anabola har nog inget problem med att proppa i sig fler hormoner men jag tror jag talar för många när jag säger: aldrig! never! :)
Det var allt från Patriarkatet för denna gång...

2007-06-05 @ 01:20:58
Postat av: Anonym

Till rektorn:
Att man skulle vara skyddad när man ammar finns det ingen som helst sanning i.
;-)

2007-06-05 @ 08:01:26
URL: http://ostajlat.blogspot.com
Postat av: Nette

Carola:
Jo, propp är en av bieffekterna som kan fås av p-piller. Har testat en del och upplevt många av de bieffekter som man kan få - kommit till den slutsatsen att preventivmedel helt enkelt inte passar mig ett dugg! Kram! :)
Annelie:
Just så! Läste annars att du rökt men slutat så där hade det ju inte ställt till bekymmer men det finns ju, som sagt, andra orsaker till att man måste sluta med p-piller. Önskar dig en riktigt fin dag idag - kram!
KvinnaFruMamma:
Håller med dig! Sonen är född med kejsarsnitt - i samband med det bad jag dem sterilisera mig men jag fick inte genomgå det - jag var för ung! :(
Det kommer inga hormoner mer i min kropp heller!
Vad jag förstått är de där testerna ganska bra - man vet ju iallafall ungefär när det är störst risk och kan sedan ta testerna som hjälp.
Åsa.S:
Tycker jag också!!! :(
Pappa:
Hemskt! Vore mycket enklare om människor slutade ha sex helt enkelt! ;) Kram!
MoggMaster:
Nu vet jag ytterligare en sak till om dig och ditt liv! :)
Vicke:
Nå jo...men de STINKER! Ha det bra du också! :)
Sampe:
Jepp - inge mera preventivSampe här inte! :D "Extraordinär"....det tar jag som en komplimang! Absolut! ;)
Helene:
Jag gillar verkligen det sätt du uttrycker dina åsikter på! :) Ord och inga visor!
Det är väl nog det jag menade med att jag upptäckt min frigida sida - enklare att låtsas att man inte vill än att medge att man inte får :D
Blogglösa Camilla:
Stackars dig men nu har du ju iallafall bred snygg säng så det går ju framåt! :)
Christel:
Mer till karlarna - helt klart bästa alternativet! Vad bra att din dator fungerar igen - nu kan jag snoka vidare på din blogg! :)
Rektorn:
Newsflash till dig - FEL FEL FEL som Brasse skulle ha sagt! :) Man KAN bli gravid trots att man ammar. Jepp - sorgligt men sant! Jag ammade när jag blev gravid med barn nummer två och tro mig - jag blev kallad "Fröken Arla" så jag ammade ordentligt! :)
Amningen ger ett visst skydd mot ny graviditet den första tiden men är ingen garanti. Det att karlar skulle ta p-piller är nog en utopi det också - det kanske ser bra ut i tester som de gör men tvivlar att det är många i praktiken som kan tänka sig att ta dem! Svår fråga! :)
Helene:
Du hann före! :)

2007-06-05 @ 09:25:42
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: Bella

Ja du Netto... du har så tusans rätt i allt det du skriver... Bra att sådana som du vågar sticka fram näsan och ryta till...
Gubbarna slipper ju undan lite väl lätt måste man säga, än en gång!
Skulle va kiva om de skulle komma på någon bättre metod.
Den där latinska grejen är kanske inte vad jag sku rekommendera...
Fan va stolt jag är över dig annars, att du hamnade på aftonbladet med denna "juttu"... kiva! ;D

2007-06-05 @ 21:59:22
Postat av: Nette

Bella:
Jag rekommenderar 100% avhållsamhet - fungerar för det mesta utmärkt! ;)
Tack tack - jag är själv imponerad ska du veta! :D

2007-06-05 @ 23:37:51
URL: http://enkelmenrar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0