SIMS OCH H&M

Plötsligt rusar dottern nedför trappan med andan i halsen. 

- Det kommer NYA grejer till Sims - det kommer KLÄDER från H&M! 
 

OCH 

Inte nog med det - det finns en TÄVLING också - om man skapar något snyggt har man chansen att vinna och då få det man designat med i H&M´s kollektion!  

H&M´s presschef påstår att 60% av alla The Sims-spelare är mellan 18 och 34 år. (Läs om det HÄR!) 

I procent räknat är jag 100% SKEPTISK! 

Tror de faktiskt på det själva? 

Visst anger speltillverkaren Sims åldersgräns till 12+ men ALLVARLIGT talat - hur många håller den? 

Jag har då aldrig hört talas om någon i min ålder som skulle sitta och bygga upp en egen tillvaro i Sims?

MEN


Jag KAN ju förstås ha fel - igen en gång!

Vad jag DÄREMOT vet är att min dotter spelar Sims - hon är tolv. Hennes kompisar spelar Sims - de är mellan tio och fjorton. Min lillasyster spelar Sims - hon är åtta - HAHAHA - jag SKOJAR bara - jag vet nog att du är elva kära syster! :) 

Det här med att retas med småsyskon går tydligen aldrig om - alltid lika skoj hur gammal man än blir! 

NÅ 

Iallafall - min lillasysters kompisar spelar också Sims och de är knappast mellan 18 och 34 de heller. 

Svindyrt är ju det här spelet också men det tänker jag inte gnälla över i det här inlägget. Att jag svär ve och förbannelse över alla tilläggspaket som de envisas med att ge ut lite nu och då och som MÅSTE köpas GENAST eftersom ALLA kompisar har det och spelet är VÄRDELÖST utan det - det tänker jag vara tyst om.  

FÖR 

Nu var det ju spelarnas ÅLDER vi skulle diskutera!

De flesta spelare är INTE mellan 18 och 34 - det kanske H&M väljer att tro men så är det ju faktiskt inte alls! 

När barnen får sina Sims-spel kan de registrera sig till Sims sida på nätet. Tack vare registreringen får de sedan tillgång till communitys och kontakt med andra spelare osv. De kan bland annat diskutera eventuella buggar i programmet, få tips om hur man ska få än det ena, än det andra att fungera och ladda ner tilläggsgrejer till spelet. 

Kort sagt - ROLIGA och NÖDVÄNDIGA saker! 

MEN 

När de registrerar sig måste de ange sin ålder. Är de under en viss ålder (detta är landsberoende - i Sverige är det tydligen 16 år) så godkänns inte registreringen utan följande text visas: 

Den här registreringen är tyvärr inte avsedd för din åldersgrupp. Du behöver dina föräldrars eller målsmans tillstånd för att skapa ett EA-konto. Tack för att du är intresserad av TheSims.se!  

För att barn UNDER 16 år ska kunna registreras måste alltså barnets förälder först skicka in ett skriftligt tillstånd. 

Hur många av dagens barn godtar det här? 

Jag bara undrar? 

Visst FINNS det såna som faktiskt gör det - de som ber sina föräldrar skicka in ett skriftligt tillstånd så att de sedan kan registrera sig...

FAST 

De flesta testar förmodligen bara med olika årtal ända tills de BLIR godkända.  

De är ju inte dumma! 

SÅ 

Dagens barn är inte dumma men det är tydligen H&M? 

TROR de faktiskt på allvar att 60% av spelarna är mellan 18 och 34 och att endast 21% är UNDER 18?  Om de VERKLIGEN tror på den här statistiken borde de kanske undersöka vad Sims egentligen handlar om - t.ex. hur länge en sim faktiskt är ett barn innan det växer upp och HUR den här åldersstatistiken har samlats in.  

Visst - det kanske är så att H&M (på grund av statistiken) har den lagliga rätten på sin sida men vad händer när Sara vinner designtävlingen? Sara som vid registreringen angav att hon var 18,  men när hon ska hämta ut sitt pris visar sig vara 12? 

VA? 

Tänk på det ni H&M!

Vad händer då?


Kommentarer
Postat av: Annelie

JA du har helt rätt.Klart ungarna fattar att dom måste ändra sina födelseår.Jag vet heller ingen som sitter med The Sims...jo en, men det är bara för att hjälpa sin lilla dotter när hon inte kan:)
Ha en toppendag/kram

2007-06-18 @ 13:21:30
URL: http://rospinglan.blogg.se
Postat av: Pialotta

Sims har jag ingen som helst erfarenhet av, tyvärr.. men det är säkert rätt som du skriver här:-)
Ha de gott denna lite mer varmare dag utan regntunga skyar:-)
Kram

2007-06-18 @ 13:33:56
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Helen

haha ja visst har de helt fel på HM, det finns väl en o annan som är mellan 17-20 som spelar men troligtvis ingen äldre. Helt klart ändrar ungarna sin ålder när de registrerar sig, de är ju upvuxna med datorn eller hur? Ha en fin dag/Kram.

2007-06-18 @ 13:38:52
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Annika

hej ! jag vet inte vaför jag var elektrisk ??? ja jag var 8 el 9 då jag skrev de :) ja jag var rätt djup kan hålla med om det ,är nog de idag oxå men visar det inte ..kram ha en fin dag

2007-06-18 @ 14:24:10
URL: http://motleycrue.blogg.se
Postat av: christel Blennerup

Halloj Nette. Nu har jag kommit hem från hund SM:et. Man är trött och det har varit en del stress!! Vi är nöjda med vovvarna ..dom var göö duktiga :-)
jag hoppas du har det bra i Finland...hälsningar c.

2007-06-18 @ 14:59:27
URL: http://www.freewebs.com/xaxxa/
Postat av: Junitjej

Nette: Vad kul att du är så förtjust i min design! Det är roligt att ändra design då och då.

2007-06-18 @ 17:50:24
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Pappa

...Hej igen...bra..du har avslöjat vad Stefan (Ägaren) på HM gör om dagarna. Han har kollat sina anställda och vad gör de? Jo de spelar SIMS och alla är mellan 18 och 34. Kram/ pappa

2007-06-18 @ 19:14:59
URL: http://hstad.blogg.se
Postat av: Think Twice

Jag har då aldrig spelat Sims (förmodligen fel ådersgrupp med:)
Men allting går med mördanade reklam, dessutom är dom skickliga på och vända alla fördelar just för deras egen vinning skull!
Ps! Kanske är det föräldrarnas reg som tas in i den statestiken, bara en tanke:)
/Kram

2007-06-18 @ 19:16:56
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: Vicke

Ett sett för dom att kringå regelvärket, men jag tror att det slår tillbaka på dom! Sköt nu om dig och ha en fin kväll!
Vicke
http://www.vicke.be/min_blogg.htm

2007-06-18 @ 21:04:42
URL: http://www.vicke.be
Postat av: Nette

Annelie:
Sant! Jag måste erkänna att jag inte har den minsta koll på hur Sims fungerar praktiskt - har sett när dottern spelar det men när det blir problem är jag helt OUT! Om åldersstatistiken stämmer borde jag ju vara överförtjust och strida med henne om att få spela? :)
Kram!
Pialotta:
Du är rolig du! :)
Helen:
Jo, de är fiffiga de små liven! Min dotter satt och testade många olika åldrar innan hon slapp in :)
Kram!
Annika:
Jag blev bara så imponerad över att en åtta-åring kan skriva en sådan lista! :)
Kram!
Christel:
Ni är jätteduktiga - jag är stolt över er!!!!! :)
Junitjej:
Den är jättefin och ännu en gång GRATTIS till placeringen på listan över populäraste bloggar! :)
Pappa:
Så han försöker köra smygreklam till sina egna anställda? Klurigt! :)
Kram!
Think Twice:
Jo, så är det säkert - alltså att de registrerande föräldrarna räknas in i den lilla procenten! Det vore ganska roligt att skaffa egen statistik på i vilka åldrar alla spelare är....ska undersöka om det kunde gå på något vis :)
Kram!
Vicke:
Det tror jag också! Hoppas du också fick en fin kväll! :)

2007-06-18 @ 23:49:27
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: Julia

haha, jätte kul din skojjiga syrra, det är jag din ELVA åriga syrra, bra att du erkände att jag var elva år istället för åtta!!!!!! :)

2007-06-20 @ 18:43:02
Postat av: Nette

Julia:
Hehe visst har du en skojig storasyster? En sån där som ALDRIG retas eller bråkar...trevligt med såna! Minns nog att du är elva och att du är född den 15 maj! Eller? Hahaha! Puss på dig!

2007-06-22 @ 16:40:17
URL: http://enkelmenrar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0