VÄXTBOK FÖR DUMMIES

VILKA är det egentligen som planerar böcker om växter? 

HUR tror de att ENKLA människor tänker? 

Om jag hittat en blomma och jag vill veta vad den är - har jag då lust att undersöka om bladen är enkla eller sammansatt eller om de är naggade, helbräddade eller dubbelsågade? 

NÄ! 

Vet jag I FÖRVÄG om blomman är en orkidee, nejlikeväxt, ranunkelväxt eller näveväxt? 

NÄ! 

Finns det inga växtböcker för såna som JAG?

Växtbok för dummies?

Där alla blommor är indelade enligt färg? 

Tänk vad mycket enklare det skulle vara - blå blomma i handen - blåa kapitlet i boken! 

Vet man inte hur kvinnor tänker? 

-  Vad har du för bil?
- En RÖD! 

SUCK! 

Nåja, efter en snabb inventering i trädgården har jag nu hittat bland annat: 

Stor blåklocka (finns hur många som helst - de verkar ta över lupinernas område), Lupiner (mycket färre än förra året), Prästkragar, Gullviva (det var DEN jag menade mamma när jag beskrev en växt som gul och klockaktig), Kirskål (massor), Johanneört (naturligtvis den fyrkantiga sorten och inte den äkta - typiskt) och Strätta ( Angelica sylvestris) -  kan inte tro det är något annat - ingen annan sort passar in men hur har DEN fått för sig att växa här? 

Ja, det FINNS en hel del fler växter där ute men jag har ingen aning om VAD de är och eftersom växtböckerna är så TÖNTIGT uppdelade så orkar jag inte söka efter dem.  

Fattar inte varför man inte kan dela in dem enligt färg!  

DUMT! 

Nu ska jag vispa ihop en tårtbotten - det blir gräddtårta med jordgubbar till efterrätt idag!

Kommentarer
Postat av: Sanna

Oj vad kul med tårta :D Det e gott :) Och vi har ju jordgubbar så det räcker till glass sen oxå xD

2007-06-22 @ 11:56:44
Postat av: Mamma

Jaha det borde jag ju förstått men den växer ju inte här, så den kommer jag bara ihåg från Enköping. Ha en riktigt bra midsommar med tårtan, och glassen Sanna .-) Nu åker vi resten av familjen till Fäboda, Jasan fick komma hem idag så ALLA är med på Muurikka måltiden "Nonno" också. KRAM

2007-06-22 @ 13:10:56
Postat av: Pappa

....har inte dina" favoriter" kommit upp? Vi har ingen tårta...bara jordgubbar och grädde./kram

2007-06-22 @ 15:51:47
Postat av: Carola

Ja, det är verkligen som du säger. Det är därför jag låter bli och läsa växtböcker. Skulle försöka hjälpa min vännina som har köpt hus, men vi fick lära ner boken och gå till en trädgårdsmäster istället. Trevlig midsommar. Kramar.

2007-06-22 @ 16:13:23
URL: http://carolangel.blogg.se
Postat av: Nette

Sanna:
Mor och dotter kommunicerar via bloggen - hehe så det kan bli! Tårta blir det strax och ikväll tar vi resten av gubbarna tillsammans med glassen! Puss!
Mamma:
Vad bra att Jasan kommit hem! Hoppas ni har jättetrevligt - vi skulle gärna ha varit där hos er! PUK! :)
Pappa:
Vilka är mina favoriter? De växlar från år till år...ahhh...NU fattar jag - vågade inte sätta dem eftersom det PÅSTÅS att de är olagliga! LÖJLIGT! Om jag vill ha såna i min trädgård borde jag väl få ha det? Jäkla EU eller vad det nu är som stoppar allt nöje :(
Puss och kram på er! :)
Carola:
Kanske jag skulle göra en själv? En växtbok anpassad för kvinnor? DET tål att tänkas på! Hoppas du har det fint - Kram! :)

2007-06-22 @ 16:28:52
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: Helen

Det är ju inte det lättaste o hitta i böckerna när man inte vet vad växten heter, det där me4d färg låter bra. Hoppas tårtan var gpd iaf :)

2007-06-23 @ 09:25:57
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Gunvor

En sån blombok som du önskar finns! Den heter bara 'Blommor' (bestämningsbok för ca 400 arter)bara vilda växter och avsnitt med enbart blå blommor = blå markering i marginalen, avsnitt med röda blommor, gula, vita och gröna osv. Författare Wolfgang Lippert, Dieter Podlech och Örjan Nilsson, Bonniers förlag. Jag vet inte vad den kostar - har vunnit den på lotteri. Den är i pocketformat och med plast om så den går lätt att stoppa i en ficka.

2007-06-23 @ 16:46:40
Postat av: Nette

Helen:
Den var jättegod - vi åt MASSOR! :)
Gunvor:
Wow - tack ska du ha för tipset. DEN ska jag skaffa! :)

2007-06-23 @ 22:48:52
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: Paula

Ha, just en sån bok har jag, som går efter färgerna! Pocket, inplastad, lätt att ta med (fast det glömmer jag bort) Men när jag på promenader ser någon växt jag inte känner igen så plockar jag med den hem för att sedan försöka hitta den.
Nio gånger av tio lyckas jag, den tionde vete sjutton!
Så varje sommar lär jag mig några nya växter som jag sedan glömt lagom till nästa sommar...

2007-06-25 @ 11:10:50
URL: http://paulaz.se
Postat av: Georgyvonne

Great work,webmaster,nice design!

2008-10-29 @ 12:51:10
URL: http://georgyvonne.20six.nl

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0