BIBELSTUDIE Del 2

Jag gillar gamla böcker...

OCH

När jag köpte bibeln från 1905 på loppis lade jag förstås märke till att det fanns pappersbitar inlagda mellan sidorna...

MEN

Tänkte inte mera på det - "fin gammal bibel" - "in i bokhyllan med den"...

FAST

NU när jag skulle studera vad det egentligen stod i den upptäckte jag vilken skattkammare av gamla minnen den egentligen var...

FÖR

Bland annat hittade jag...



"Spröda, torkade blad och blommor"



"Finska statens brödkort  från 1918"



"Julkort från 30-, och 40-talet"



"Kvitton från Helsingfors stads gasverk"
(Den 26.1 1942 innehöll mätaren sex stycken poletter)



"Ett kvitto från Trafikkontoret a la 1939"



"Gamla tidningsurklipp"

Bland annat dragningslistan av 1935 års obligationslån...

OCH

En artikel från 1921 där "Madame de Thebes" spår vad som kommer att hända 1922.
(När jag hinner ska jag kolla upp vad som verkligen hände det året)...



"En tipskupong från 1941"

OCH

Mycket mycket mer....

Inte undra på att jag totalt glömde bort att undersöka i vilken månad Jesus föddes eller inte!

Kommentarer
Postat av: ullisar

åh va häftigt! kulturskatt, sa bill. skitcoolt, sa bull.

2009-05-15 @ 13:19:10
URL: http://ullrika.se
Postat av: Pappa ( Nettes )

...lämna in dessa tipsrader ( du får väl komplettera med några lyckonummer) Lycka till/Kram

2009-05-15 @ 17:28:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0