BIBELSTUDIE Del.1

I bokhyllan har jag en del böcker av Dan Brown och nu när de gör reklam för "Änglar och demoner" på tv bestämde jag mig för att läsa boken på nytt...



Det gjorde jag...


OCH


Precis som förra gången reagerade jag på delen där det sägs att Jesus inte alls föddes på julafton som alla tror utan att han skulle ha fötts i mars!?!


Var det så?


Hur kan de veta det?


Dags att forska lite i bibeln tyckte jag och satte igång - istället för att ligga och läsa skönlitteratur varje kväll innan jag somnade lusläste jag istället bibeln - Matteus, Lukas, Johannes - ja, alla de där grabbarnas berättelser...


MEN


Trots att jag med hjälp av olika referensböcker kunde luska ut det ungefärliga året han föddes (vilket inte alls var året 0 om ni trodde det)  - VILKET får mig att undra hur gammal jag EGENTLIGEN är - hittade jag inte den minsta antydan om vilken månad!


Hade jag för ny bibel?


Kanske det stod i en äldre modell?



Jag plockade fram bibeln jag köpte på loppis - den som trycktes 1905 - i DEN kanske det stod något om själva månaden - jag menar - texten i de äldre biblarna är ju betydligt mer beskrivande än i de nya - moderna språket förstör en stor del av innehållet plus att de äldre roar en på ett helt annat sätt när det gäller språkbruk  - "sitt" ser ut som "fitt" och så vidare bortåt...

FAST


Det tog inte länge innan jag glömde bort syftet varför jag från första början plockade fram den...


Fortsättning följer....
(Himla smart det här med följetong - tusen tack för den ide´n!)


Kommentarer
Postat av: Pappa ( Nettes )

...ser förväntansfullt fram emot fortsättningen av denna djupdykning i religionens mörka hemligheter.( Det stämmer nog att han föddes i mars..allt enligt en kille som heter Vardan ( han som brukar reparera min bil..han är från Armenien och de är väldigt mycket kristna ( hur man nu kan vara det))./ kram........

2009-05-13 @ 19:03:16
Postat av: ullisar

jag tror det är så här:



anledningen till att man faktiskt kan veta när Jesus föddes är att skattskrivningen som var orsaken till att den stackars unga familjen (Maria var väl typ fjorton, och Josef inte många år äldre) tvingas sova i det där stallet går att spåra till ganska exakt tidpunkt.



har förresten för mig att han föddes sex år innan år noll, stämmer det?



å så måste jag säga: sicken festlig grej att plöja bibel på kvällarna! kom du in på nåt annat intressant du kan dela med dig av? jag orkar inte läsa själv nämligen men är väldans nyfiken av mig!

2009-05-14 @ 23:02:46
URL: http://ullrika.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0