ALKOHOL ELÄNDET

Förbundet för fostran och familjerådgivning har gjort en undersökning om barns inställning till berusade vuxna: 

Majoriteten av barnen förhåller sig negativt till berusade människor, redan en liten alkoholkonsumtion kan vara problematisk för barn. Nittio procent av barnen som intervjuades i en undersökning uppgav att de uppfattar alkohol och berusning som något negativt. 

Varför utsätter man överhuvudtaget barn för situationer där de blir tvungna att umgås med berusade personer? Varför måste man dricka alls när barn är med? 


De flesta som dricker BLIR ju, på ett eller annat sätt, annorlunda. De är inte samma människor som när de är nyktra. Eventuellt märker de inte själva skillnaden - de kanske till och med tror att ingen ser att de börjar bli "lite runda under fötterna" och om det övriga sällskapet också är lite halvfulla så går det säkert igenom.

MEN tro mig när jag säger: 

De som är nyktra lägger märke till skillnaden och vilka är det då som ALLTID är nyktra? 

Jo, BARNEN! 

Det är barnen som får se alla de förändringar som sker - hur deras mamma, pappa eller någon annan vuxen plötsligt blir någon annan.  

Jag kan inte säga att jag är absolutist för det vore en liten överdrift, men jag ÄR på ett sätt EMOT alkohol. Jag har sett vad spriten kan göra - hur en person som fastnat i drickandet blir någon helt annan än den han eller hon egentligen är. Om det är skrämmande för mig som är vuxen - hur ska det då inte vara för ett barn? 

Jag tycker verkligen synd om alla barn som måste uppleva det eländet!  


Kommentarer
Postat av: Kanf keato

mm, håller med dig

Har, tyvärr alltför många, vänner och bekant som dött pga. alkohol och droger.

2007-04-14 @ 22:42:45
URL: http://keato.blogg.se/
Postat av: Larran

Håller verkligen med, det stämmer så bra.

Jag är faktiskt väldigt glad att mina föräldrar är absolutister.
Och jag tycker att folk som är föräldrar bör tänka sig för flera gånger, innan deras barn ser dom onyktra.

Jag är alltid nykter, och jag går därutav alltid ut nykter.. Jag kan dock tycka att det är kul att träffa folk onyktra, det kan oftast bli väldigt "lättsamt" att umgås med onyktra människor.
Men samtidigt så ser man hur dom förändras, hur dom blir någon annan än vem dom verkligen är.

2007-04-15 @ 03:20:02
URL: http://larran.blogg.se
Postat av: Narsjericho

Very informative...God Bless

2007-12-27 @ 21:19:44
URL: http://narsjericho.blogspot.com
Postat av: Marktilda

Advice about How To Lose Weight Effectively and Safely-Different Weight Loss Diets-Choose the Diet that Suits You.

2009-10-02 @ 10:56:54
URL: http://marktilda.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0