HUR KAN DE VETA?

Usch, jag är en seriefreak!  

Jag delar in veckodagarna enligt vilken serie som visas just den dagen. Den dag jag verkligen MÅSTE titta är onsdag för då kommer Greys Anatomy! 

Jag är förtjust i Greys Anatomy - VÄLDIGT förtjust!  

Just nu är jag RIKTIGT förbannad på Meredith för att hon tydligen tänker börja vara tillsammans med den där tråkiga veterinären istället för att se till att leva resten av sitt liv med McDreamy. Jaja, Derek är gift med Addison men HON skulle ju lika gärna kunna krypa tillbaka till det hål hon kom från eller varför kan inte HON bli ihop med veterinären om hon nu MÅSTE vara kvar? Sen har vi Cristina och Preston - de är ju för rara! Stackars Preston vet nog inte riktigt vad han gett sig in på och STACKARS Callie då som blir mobbad av de andra, det gillar jag inte! Alex...ja...han har ju sin charm trots att man skulle kunna slå ihjäl honom ibland -  varför kan förresten inte HAN bli ihop med Addison så Derek blir ledig? Dannys och Izzies förhållande får mig att sitta och lipa i soffan för jag tycker de är såååå gulliga och sen den där jäkla vetskapen om att kommer han att dö. Jo, jag har luntat på nätet - jag var ju helt enkelt tvungen att gardera mig!  

Vad är det som gör att jag fastnat för den serien? Vad är det som gör att människor blir beroende av serier överhuvudtaget?  


Är det möjligheten att "leva sig in i en annan värld"?

Chansen att få uppleva en annan människas liv?


Det kan det ju inte vara eftersom man vet att allt är påhittat?


Vem är det som kalkylerar fram att just "det" och "det" måste finnas i en serie för att vi ska fastna framför tv´n och inte sluta titta? Hur kan de veta vad som behövs? Funkar alla människor likadant? 

Hur kan de veta hur vi fungerar? 

Det är som Canal Digital. Här var det för en tid sedan en kampanj - lämnade man sitt namn och sina adressuppgifter på deras sajt skickade de hem ett kort som gjorde att man kunde se deras kanaler i 18 dagar - gratis! Naturligtvis gjorde jag det - är det gratis så nappar jag!  

Om kortet hade fungerat i två veckor, d.v.s. 14 dagar, hade vi inte saknat kanalerna överhuvudtaget när de slutade funka för då hade vi inte vant oss med dem ännu. Hur kunde de veta att fyra dagar skulle göra hela skillnaden? Helt otroligt! Sen, till på köpet, så har de fler erbjudanden. Om jag NU beställer Canal Digital i ett år framåt får jag det för halva priset de första sex månaderna. De vet PRECIS alla knep som behövs för att få mig fast men den här gången tänker jag inte nappa på kroken - den här gången tänker jag faktiskt ha karaktär! 


Reklam kan lura en duktigt mycket men det är väl just det som är meningen! En del reklamsnuttar är så dåliga att man kommer ihåg dem bara för det medans en del är fantastiskt bra - en del fastnar i minnet för flera år framåt. En reklamsnutt som jag minns trots att det är MÅNGA år sedan jag såg den gjorde reklam för chips. En stadsbo stod ute på en potatisåker och skulle göra reklam för just chips men han har inte den blekaste aning om vilken del av plantan man egentligen använde sig av utan försökte visa upp blasten. Den gillade jag!

DET är ytterligare en nackdel med att inte se de svenska kanalerna - reklamen. Svensk reklam är ROLIG!  

Min pappa spelade i vintras in humorserier från tv´n och skickade sedan skivorna till oss på posten. Ofta hade han stoppat inspelningen under  pauserna men någon gång emellanåt hade han glömt det. Vi satt som små tända ljus under de reklampauser han glömt att stoppa - ibland skrattade vi till och med lika mycket på reklampauserna som under själva serien!  

Inte illa gjort av reklamproducenterna! 

MEN

Oberoende HUR de räknat ut vad som funkar och vad som inte funkar är jag imponerad, de är duktiga! 

FAST 

Jag önskar fortfarande att Meredith och McDreamy blir tillsammans och lever lyckliga i alla sina dagar!  


Kommentarer
Postat av: Gunvor

Verklighetsflykt är ett ord för serieläsning! Jag ägnar mej åt en-till-två timmars verklighetsflykt varje vardag (TV-serier). Jag tror det behövs! Andra klättrar i berg, hoppar bungy-jump eller skärmflyger. Det finns olika former beroende på grad av verklighetsflykt man söker! Vänta du, Meredith och McDreamy hittar nog varandra såsmåningom men 'författaren' ser nog till att du hålls på sträckbänken så länge som möjligt! Ibland kan själva transportsträckan vara det som suger mest!

2007-04-19 @ 09:54:15
Postat av: christel Blennerup

Hejsan. Jag tror det är så att dom gör serier extra händelserika med massor av surpricer :-) därför knappar ni på era tv-apparater om och om igen..varje vecka för att kolla vad som nu har hänt/händer!Ni kan ju lätt missa nåt! Det är en sorts reklam teknik dom gör
;-) .. olika sorters händleser drar oxå olika sorters folk..därför finns det säkerligen en väldigt utbredd publik..tror jag iallafall :-)
ha det Bäst /christel

2007-04-19 @ 13:59:49
URL: http://www.freewebs.com/xaxxa/
Postat av: Larran


Det bästa är att aldrig titta på tv, då slipper man fastna i serie-träsket. ;)

Har du msn Nette? :)

2007-04-19 @ 20:25:01
URL: http://larran.blogg.se
Postat av: Nette

Jag tycker också att serier behövs (i synnerhet Greys Anatomy då) - blotta tanken att vara utan tv får mig halvt deppad och då är jag ändå en som hellre läser böcker än ser på tv! :)
Larran - jag har msn men använder den aldrig. Slutade chatta för ungefär ett år sedan eftersom jag alltid blev så arg EFTERÅT när jag märkte hur många timmar jag slösat bort framför datorn. Men mail har jag - enkelmenrar(at)hotmail.com :)

2007-04-19 @ 22:03:13
Postat av: Carina

Vad skönt o höra att det är fler som har fastnat i serie-träsket! Att man inte är ensam. Själv har jag fastnat för krminialserierna tex som CSI, Bones, Law & Order, Missing etc. Det är helt otroligt att man kan fastna för en serie.

2007-04-22 @ 16:15:48
URL: http://inha.blogg.se
Postat av: Nette

Jag är också förtjust i kriminalserier - gissa vem som har CSI-boxar hemma? Idag ska jag förhoppningsvis hinna in till köpcentret bredvid skolan och köpa Greys Anatomy säsong 2. OM den finns kvar så vet jag var jag gör de närmaste dagarna :)

2007-04-23 @ 14:19:00
Postat av: paj

haha, jag älskar den reklamen! men minns inte dialogen..:( så jag sökte på google å då fick jag upp din sida. lustigt!

2007-06-19 @ 00:03:03
URL: http://pajy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0