TILLIT TILL VETENSKAPEN

Ibland blir jag att fundera över om den här nya tekniken och vetenskapen som vi lärt oss med åren verkligen är så BRA för oss? 

Det är som min mamma brukar säga - människans hjärna har inte utvecklats i samma takt som vår omvärld. Om vi har samma typ av hjärna idag som för 100 år sedan - är det då så konstigt att vi går i väggen, behöver terapi, mediciner och allt möjligt annat för att lätta på trycket? 

Det är helt enkelt för mycket - vi tror vi behärskar ALLT.
Vi har fått för oss att vi MÅSTE behärska allt. 

SOM 

Kloning. Det är ju en enkel procedur EGENTLIGEN - ta en äggcell, skrapa bort arvsmassan, ta en annan cell, pilla ut arvsmassan ur den och sedan påta in den i äggcellen. Tadaa - så har vi skapat en klon.  

MEN 

Är det verkligen MENINGEN att vi ska hålla på med det? Vi kanske har lärt oss att GÖRA det men inser vi vidden av det hela?  

När jag har duktigt i nerverna på karlar så står jag bakom kloning till 100% - JÄTTEBRA grej! Så fort vi har DET under kontroll kan vi sakta men säkert avveckla hela manssläktet - vi behöver ju dem helt enkelt inte mer! Vi kan strukturera om hela samhället och bygga upp det med KVINNLIG logik.  

Nu sitter säkert ni karlar och tänker mörka tankar men det FINNS ju en risk för att det KUNDE gå så om vi fortsätter att leka skapare. Tänk om någon bitter, inåtvänd och grinig subba någonstans får tillgång till så mycket makt att hon kan göra vad hon vill och vi har det här med kloning på koll?

UPS! 

Vi kanske har kunskapen och vetskapen om hur något skall göras men är vi tillräckligt smarta att kontrollera och begränsa användningen? 

Om vi tar något enklare då...

Jag är väldigt GLAD över att det nu finns trådlösa nätverk - verkligen behändigt att inte vara tvungen att dra fula kablar överallt. Om jag VILL kan jag fast ta UT min dator och sitta i trädgårdsgungan och surfa. Vi har ingen fast telefon här hemma - det enda vi använder oss av är mobiltelefoner. 

Redan nu börjar det dyka upp oroväckande rapporter på hur mycket strålning telefonerna avger. Trådlösa nätverk? Ja, det vet ingen säkert ännu men jag skulle knappast tro att det är bra för oss det heller. 

På sjukhus och hälsovårdscentraler övergår vi till att föra över all patientinformation till digital form. Bort med mappar och labbpapper - allt in i datorn bara. Visst ÄR det behändigt att allt finns där - bara att trycka på en knapp så kommer det fram MEN så fort det blir ett litet strömavbrott så ligger allt nere. Ingen möjlighet att se historia bakåt eller eventuell livsviktig information om huruvida den medvetslösa patienten är dödligt allergisk till antibiotika eller inte. 

Samma sak i butiken. När vi står där vid kassan och det kommer ett strömavbrott så är det STOPP! Vi kan inte betala för våra varor för kassan fungerar inte - vi kommer inte ens UT därifrån eftersom de elektriska dörrarna slutat fungera. Det behöver inte ens vara strömavbrott - det kan lika gärna vara så att butikens kommunikationslinje ligger nere - "tyvärr fungerar inte det och det kortet eftersom linjen ligger nere".  

Kontanter är något som nästan försvunnit - vi förlitar oss på bankkort och diverse kreditkort. Bankkorten viftar vi med utav bara farten. Något man absolut inte skulle köpa om man var tvungen att betala med kontanter hamnar i kassen som man tar hem bara för att det är så enkelt att betala med bankkort. 

Vi har, i många år nu, satt vår tillit till det här med olja. Kallt ute - so what - beställ mer olja. Jag tror inte oljan räcker länge till och VAD gör vi då? Å andra sidan fungerar oljebrännare och pump  med el så om det blir strömavbrott är det ändå ingen ide´. Många kör direkt elvärme som uppvärmningssystem. Mitt i vintern blir det storm, träd faller över ledningar, personal på diverse elbolag har blivit indragen av EKONOMISKA skäl och så är man utan el i flera dagar. Det är då inte BARA värmen man blir utan - möjligheten till att laga mat, få vatten och TILL OCH MED  spola på toan försvinner. 

NEJ 

Jag är ingen domedagsprofet men jag tycker vi litar för mycket på det som vetenskapen har gett oss. Vi inbillar oss att vi bara klarar oss tack vare den NÄR den när som helst kan slå ner oss utan att vi ens fattat vad som var på gång. 

Jag köpte det här huset för att jag blev förälskad i det - trägolv, gamla fönster, ljust och fint.  

MEN 

Det som VERKLIGEN avgjorde hela saken var det faktum att här finns två kakelugnar, vedspis i köket och vedeldad bastuspis. När vi i vintras fick strömavbrott uppstod ingen panik - med eld i kakelugnarna och ljusen tända i takkronorna tackade jag högre makter för att jag köpte just DET HÄR huset.  

Jag KUNDE ha köpt ett hus med direkt elvärme. 


Jag KUNDE ha satt min tillit till vetenskapen!


Kommentarer
Postat av: Terjeveronika

Very interesting site --- quite informative

2009-03-12 @ 13:13:26
URL: http://terjeveronika.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0