IKEA - KOM I MIN FAMN!

Fredag kväll kom ungarnas pappa plötsligt på att de kanske kunde komma till honom - en halvtimme senare var jag ENSAM hemma!

 

 

Ensam och ensam - det var ju förstås jag och alla kräken men ÄNDÅ!

 

Tänk vilket ypperligt tillfälle att FIXA och GREJA - göra allt klart till skolstarten på måndag.

 

Fredagskvällen gick åt till att slåss med avloppet - andra ensamstående mammor passar kanske på att gå ut eller nåt när de är utan barn men JAG - jag kryper omkring på toagolvet och dyker i toastolar. 
 

På lördagen smällde jag upp fönsterlister i barnens rum och målade dem, införskaffade cd-boxar och plockade sedan in alla löst slängda skivor i dem (konstigt hur alla skivfodral alltid är tomma?), sorterade papper in i mappar, tvättade skolkläder, målade klädhängare och hängde upp dem i hallen, OSV.

 

På kvällen ringde en kvittrande glad svägerska - hon skulle till Borgå dagen därpå och ville ha mig med.

 

För det första:

Borgå? Var f*n ligger DET?  

För det andra: 
Som om jag inte hade ANNAT att göra dagen före skolorna börjar och jag för en gångs skull är barnledig? Hur länge sa du att det tar att köra? TRE TIMMAR DIT och TRE TIMMAR TILLBAKA? Jamen HERREGUD!  


För det tredje:

Kasvihuoneilmiö och IKEA?

 

JAHAAAAA!


DET sätter ju situationen i en helt annan dager om man säger så! 

SÅ 

Söndag morgon klockan nio startade vi - två aströtta kärringar garderade med både Battery och godis - det skulle bli en lång dag! 

Trettioåtta kilometer utanför Salo finns ett ställe som heter Nummi - det låter finskt och det ÄR det också... 

MEN

Där finns ett fenomen som heter "Kasvihuoneilmiö" - ett gammalt växthus som ser obetydligt ut utifrån men som får en att tappa andan när man väl kommer in.  

MASSOR av saker som man kan KÖPA! 

Kristallkronor, urgamla skåp, kandelabrar, äkta mattor, serviser, böcker - ja till och med enormt äckliga uppstoppade spindlar (tänkte köpa en ända tills det slog mig att de kanske spökar?). 

Underbart ställe för den som har pengar - det enda jag fick med mig ut var en bok! 

En timme senare susade vi iväg igen - nu var det dags för Borgå. Vi kom, vi såg, vi segrade -svägerskan rattade några varv genom stan och jag måste erkänna att det faktiskt ÄR en fin stad! Många städer smäller upp hus lite här och där utan att ens sätta den minsta lilla tanke på hur det kommer att se ut EFTERÅT med allt virrvarr av design och arkitektur men så har de inte gjort där - det mesta smälter ihop på något sätt - de har till och med fått alla fula hyreshus att se attraktiva ut! Bra jobbat! 

FAST 

Höjdpunkten på resan var ju NATURLIGTVIS... 

IKEA! 

Vilken lycka! 

OCH 

Vilken lycka att svägerskan har stor och lång Volvo som det ryms grejer i... 

FÖR 

Hem släpades det saker vill jag lova! (Jo mamma, jag VET att jag inte BORDE men jag kunde bara inte låta BLI!) 

Bland annat har jag nu såna här bokhyllor i mitt vardagsrum:   

image151

Bokhyllan Grevbäck - kärlek vid första ögonkastet. Kostar, i stort sett, ingenting (allt är relativt), bastanta saker som verkligen hålls där man sätter dem, rymmer hur mycket som helst OCH är skitenkla att skruva ihop!  

Dessutom kom det hem sänglampor, kuddar, lavendeldoftande värmeljus, tidningsställ, cd-lådor, förvaringskorgar i nät - ni vet såna där som man hänger i taket och kan förvara vantar i - det ska iallafall VI ha dem till m.m.  

Hem kom vi nio på kvällen - slutkörda...lyckliga... 

OCH 


Tyvärr även PANKA!


Kommentarer
Postat av: Egoina

hahaha.. najs :P

2007-08-14 @ 09:22:12
URL: http://egoina.blogg.se
Postat av: Camilliondollar Baby

En härlig barnfri helg... och Borgå är en jättemysig stad. Brukar besöka Brunbergs fabriksbutik, http://www.brunberg.fi/se/index.html, när jag är i Finland

2007-08-14 @ 18:01:59
URL: http://blogglosacamilla.blogg.se
Postat av: Carola

Det verkar som om ni hade en bra utflykt. Den bokhyllan är jätte snygg+ bra att din svägerska har en stor bil. Jag vill också åka till IKEA, frågade sambon om han ville hänga med..men har var inte så pigg på det.

2007-08-14 @ 19:35:38
URL: http://caroangel.blogg.se
Postat av: crue Annika

huvudsaken att du hade det bra kram från norrland

2007-08-14 @ 20:10:03
URL: http://motleycrue.blogg.se
Postat av: Helen

Efter att ha kravlat på toagolvet med näsan i stolen fick du ju en morot på sönagen. Vilken tur att du fick åka till det trevliga växthuset som jag förövrigt hade velat hänga med på, älskar gamla kristallkronor :)
Ikea vet vi ju alla att det är roligt att gå på, alltid har man ngt med sig hem, jag vet eftersom ikea ligger ca 10 min med bil från mig!
Kul att du gillar mina recept, håll till godo :) /kram

2007-08-14 @ 22:11:20
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Nette

Egoina:
Tyckte jag också! :)
Camilla:
Det var väldigt frestande att gå dit men vi kunde hålla oss - alltid när svägerskan varit till Borgå har hon haft lådor med godis med sig hem.....det är GOTT! :)
Carola:
Synd att han inte vill men kanske du kan tjata ut honom? ;)
Annika:
Du är rar du! Kram på dig också!!!!! :)
Helen:
Det var ett underbart ställe - väl värt att besöka och OM jag hade en större gård skulle jag hämta all inredning därifrån men....nu har jag ju inte det....och inga pengar heller :(
Kram!

2007-08-15 @ 10:36:18
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: Susann

Hoppas att du gillade "mitt" Borgå, det är en vacker romantisk stad värd att besöka!
Jag kan garantera det då jag är född och uppvuxen där. Surfa in på min blogg och kolla på Borgå....
Susann

Postat av: Shops2006

I really appreciate your website. An interesting website with an interesting design. A lot of interesting info. Thanks.

2010-09-22 @ 09:16:16
URL: http://www.shops2006.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0