HELSINGFORSARE & MINNESPILLER

Igår dök det upp en kund på jobbet - av dialekten att döma var människan definitivt inte härifrån - det var en från "stan" och då menar jag inte Åbo utan Helsingfors...


FÖR


DET hör man DIREKT - de behöver bara öppna munnen för att bli instoppade i kategorin "Helsingforsare" - en av dem som har stuga någonstans här ute och bara dyker upp lite nu och då...


När jag flyttade hit retade jag upp mig på de inföddas syn på just "Helsingforsare" - det var rasism på hög nivå - ALLA som kom från storstan var ett nödvändigt ont - visst drog de hit pengar men helst skulle de hålla sig borta...


FAST


Med åren har jag börjat inse VARFÖR...


Jag säger nu inte att ALLA från stan beter sig likadant men det finns ju ALLTID en minioritet som ser till att man blir smått irriterad, bitter och inåtvänd - som får en att fundera om det här med respekt och hänsyn överhuvudtaget existerar i storstäder - hur fanken folk ens ids bo på såna ställen - om deras enda lösning på frustrationen är att åka ut på landet och bete sig som om de äger allt och alla?


NÅJA


Det var inte det jag skulle skriva om idag...


UTAN


Personen som dök upp på mitt jobb!


Eftersom jag aldrig sett denna innan var det det vanliga stuket - allmänt prat om än det ena - än det andra - lite jopel för att sedan avrunda med "var det bra så?"


TILLS


Människan säger:


-   Har du slutat med datorer helt och hållet eller är det här bara något du hoppar in och sysslar med lite nu och då så där på skoj?


HALLÅ!


Jag borde tydligen veta vem den här personen är?


OCH


Det är just såna här saker som skapar enorma bekymmer i mitt liv - mest i mitt så kallade arbetsliv!


HUR kan det komma sig att alla andra ALLTID minns personer de träffat och pratat med?


JAG minns inte ens hälften och inte nog med det - NAMN är något som rinner av mig som vatten på en gås!


På jobbet har vi bland annat filmuthyrning - första gången någon hyr en film registreras de i systemet - får en liten lapp med uppgifter så att det i fortsättningen ska gå relativt snabbt och enkelt att hyra ut en film följande gång - bara att dra streckkodsläsaren över koden och PIP så finns alla uppgifter inmatade på skärmen...


MEN


Eftersom vi bor i ett relativt litet samhälle är det sällan de här lapparna tas med när man åker och hyr en film - det förväntas att personalen ska veta vem alla är och kunna deras namn - vem behöver då släpa med sig en liten lapp och bökande söka fram den när det verkligen gäller?


Ingen skillnad om samma personer hyrt film varenda dag i en veckas tid och varje gång berättat vad de heter - DET FASTNAR HELT ENKELT INTE!


Jag minns inte vad de heter - är bara gudaglad om jag faktiskt registrerat att jag sett dem tidigare!


Finns det något piller man kan stoppa i sig som aktiverar minnet för ansikten och namn?


FÖR

Jag behöver verkligen ett sånt!


Kommentarer
Postat av: Pappa

....här har vi en sort som kallas 08:or de kommer...främst på sommaren...och tror de äger allt och alla...
::.....personnummer kan de väl uppge så kan du söka i databasen, eller?

...jag har samma problem...ibland möter man någon person på torget och de hejar och jag får gå omkring och fundera i flera timmar och dagar att vem fan var det.
Ibland ringer en kund och säger att det är XXXX och jag måste fråga "Ledsen men vem är du" för de tror ju att man skall veta--
Jag kanske träffade dem för 4 år sedan och de vet ju vem jag är men jag träffar ju kanske 30 kunder i veckan och det gör ju några på 4 år.
Men sanning är att jag kommer ihåg de flesta.
/Kram på er alla

2007-12-30 @ 19:22:24
Postat av: Pia

Gott nytt ar !

2007-12-30 @ 20:43:04
Postat av: M

Bjöd helsingforsaren ens på joogubbaa*?

Ja höll på å få någå fel i somras när ja prata me en tjej från hesa... De där va allt som fastnade från den diskussionen, främst för att ja fick så förbannat i nerverna. :)

*jordgubbar

Tack o gonatt!

2007-12-30 @ 21:20:31
URL: http://www.google.fi
Postat av: Helena

Jag kommer ihåg hur folk ser ut men däremot inte vad de heter. Det är jobbigt. Jag känner igen folk men vet inte vart jag har sett dem och sen inte vad de heter. När det är viktigt att komma ihåg försöker jag med nån slags hang-up.

GOtt Nytt År!

2007-12-30 @ 23:19:30
URL: http://gutta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0