NU SER JAG DIG!

När jag möblerade om i vardagsrummet åkte datorn ut därifrån - den fick inte plats. Nja, plats är väl fel ordval - den passade inte om vi säger så. 

Istället rullade jag mitt lilla söta datorbord ut i matrummet och placerade det framför fönstret som vetter ut mot vägen. 

Tidigare, om jag lyfte blicken från tangentbordet - jo jag MÅSTE se på tangenterna när jag skriver - satt jag och stirrade in i en vägg men nu har utsikten snabbt ändrats till äppel-, och plommonträd samt alla bilar och cyklister som susar förbi bakom dem.  

Det är ganska intressant - mest gillar jag de cyklister som inte riktigt orkar trampa uppför backen - de som seeeeegar sig fram i snigelfart och kämpar med att hålla balansen!  

IALLAFALL 

Häromdagen slog det mig dessvärre att om JAG kan glo på DEM - då kan ju DE glo på MIG! 

Är det mörkt ute när jag sitter här inne och knappar kan vem som helst stå där ute och glo utan att jag har en aning om det! 

NEJ 

Det är inte bara jag som är paranoid! 

FÖR 

När jag köpte det här huset frågade en del av mig varför? Kunde jag verkligen tänka mig att bo så här nära vägen? Det är ingen liten väg - det är vägen som leder in till Åbo - WROOOM säger bilarna när folket från landet susar förbi in till storstan för att shoppa. Ljudet skulle väl driva mig till vansinne? 

Det gör det inte - för det första dämpar träden mellan huset och vägen en hel del ljud, sedan stoppar väggar och fönster upp en del och dessutom vänjer man sig - för det mesta hör jag dem inte alls.  

MEN 

Eftersom alla rum på nedre våningen har två fönster (vilket var en stor orsak till att jag förälskade mig i huset - ljust och fint) har man bra INSYN från vägen - GÅRDEN är dessutom till allmän beskådning - DET tänkte JAG inte på men det gjorde (gör) däremot de som hade vägarna förbi! 

Hur jag kom till insikt? 

JO 

TILL EXEMPEL 

1.
Jag var uppe i byn och handlade när en man plötsligt (flinande) kom fram till mig och sade: 

Du är tydligen en nattmänniska du? Jag körde förbi ditt vid tolvtiden en natt och då satt du i soffan i  vardagsrummet och såg på tv - du hade bara en handduk på dig! Man ska SOVA på nätterna!

Före det hade jag inga gardiner i mina fönster - jag ville släppa in så mycket ljus som det bara var möjligt men tro mig, nu åkte de upp med en hiskelig fart! 

2.
En kvinna sade: 

Varje gång jag kör förbi ditt saktar jag in - det är alltid lika intressant att se om det har hänt något nytt hemma hos er. Min dotter skäms alltid när jag saktar in men då jag är så nyfiken! 

OOOUUUKEEEEIIII! 

3.
Första gången ambulanspojkarna var här på kaffe med ambulansen startklar på gården ringde inte mindre än tre personer till min granne under tiden och frågade om HON visste vad som hänt hos oss. Två flög på henne i butiken följande dag och frågade samma sak medans endast tre stycken frågade MIG  när jag var och handlade. 

Efter den gången lugnade det ner sig - de vande sig med att se ambulansen på gården!

SÅ 

DE ser mig vare sig jag vill det eller inte! 

I början var det ganska obehagligt men jag vande mig snabbt - Big Brother-konceptet är inte nytt - här har det funnits ett bra tag UTAN den där sexbiten då för på den fronten är det ju totalt dött. 

FAST 

Tydligen är jag på min vakt innerst inne utan att jag vet om det? 

FÖR 

Igårkväll ringde jag min mamma - jag ville höra hur det hade gått på kvällens teaterföreställning.  

Om ni har vägarna förbi så gå på "Den svåra vägen hem" - spelas av Pedersöre teater i Purmo!  

Hon frågade i sin tur vad jag gjort under dagen.  

Svarade att jag inte gjort så mycket förutom satt ut ett foto på bloggen då och DET är en sensationell nyhet i sig - jag HATAR att fotograferas - i familjealbumet finns nog bilder på mig från när jag var liten men på flera av dem antingen stortjuter jag för att jag var tvungen att vara med eller så är jag allmänt grinig. 

Sedan pratade vi om ditt och datt en stund tills mamma plötsligt utropar: 

NU ser jag dig!
 

Snacka om panik!  

Där sitter jag på stolen och stirrar runt mig!  


VAR är hon? HUR kan hon SE mig? Är hon där ute någonstans?


Att hon, OM jag tänker efter, inte KAN se mig - detta för att hon befinner sig närmare 500 kilometer härifrån kopplar inte. 

Min mamma SER mig! 

JAG ser ju inte HENNE! 

Det här tycker ju min mamma naturligtvis är SKITKUL och det gör ju jag med när jag så där sakta  inser att det är bilden på bloggen hon menar - hon står inte på vägen och iakttar mig - någon annan kan mycket väl göra det men HON gör det inte! 

Kanske borde jag flytta datorn? 

Bort från fönstret - tillbaka till ett hörn någonstans? 

MEN 

Då ser jag ju inte alla cyklister - de cyklister som inte riktigt orkar trampa uppför backen - de som seeeeegar sig fram i snigelfart och kämpar med att hålla balansen!  

Önskar er alla en underbar dag! :)

Kommentarer
Postat av: Annelie

Hemskt om du ska börja fundera över vad folk ser... och inte ser tänkte jag säga.Visst finns det nyfikna människor, och ibland kan man ju önska att dom viker undan. Stå på dig du och ha din dator så du ser cyklisterna..tittar dom så vinka överdrivet.Då vänder dom nog på huvudet=) Ha en fin dag/kram

2007-07-05 @ 12:02:23
URL: http://rospinglan.blogg.se
Postat av: Larran

Jag måste erkänna att jag diggar dina funderingar om saker o ting, haha.
Din blogg får en alltid att skratta. :)
Kan tänka mig att han som såg dig i bara handduk trivdes med synen. ;)

2007-07-05 @ 12:02:45
URL: http://larran.blogg.se
Postat av: Think Twice

Lite oorienterad på din Stad/bys storlek där du bor!
Men är det en
mindre håla...så har folk mycket mer koll på en, än vad man tror:)
På gott o ont! Har själv oxå bott i en by med 2 mjölkabord:)) och känt av det klimatet!
Men är det inget som stör dig...kan du ju lugnt surfa vidare på bästa parkett:))
Ha det gott!
/Kram

2007-07-05 @ 12:31:41
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: christel Blennerup

Halloj. Ja en annan har Hallands leden precis utanför huset..bara några meter!! du kan ju tänka dig vad jag har att glo på..och att DOM har mycket att nyfikna sig över! Lite liv i luckan runt sitt hus kan vara mysigt ibland ändå tycker jag.
men du..vad gör ambulansen utanför ditt hus då och då ??? ;-)
kramis

2007-07-05 @ 12:41:07
URL: http://www.freewebs.com/xaxxa/
Postat av: Blogg-Erik

Vitt brus vänjer man sig vid, själv är jag uppvuxen på ett berg ovanför E4:an..........kanske hade varit annorlunda om jag hade bott på motorvägen.
Fast grannar kan man vara utan egentligen, man vågar ju knappt andas till slut

2007-07-05 @ 12:47:12
Postat av: Paula

Haha, att välja mellan att bli betittad/titta själv eller att gömma sig i garderoben!
Jag tänker inte ens tanken att någon skulle vara nyfiken o kika in här...visserligen har vi inga grannar så det närmaste vore väl att älgen spanade in.
Men lite oroväckande tycker jag allt det är, att dom t.om se vad du har på dig/eller INTE har på dig!
Nu när vi flyttar till lägenhet kan jag konstatera att med två förnster i sovrummet på bottenvåningen så kan alla hugade kika in hos oss medan vi sover sött. Stigen till garagen går nämligen utanför...ochjag som alltid dansar omkring näck hemma. Ojoj tror du jag blir vräkt?

2007-07-05 @ 16:34:20
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0