VAL INFÖR FRAMTIDEN

De enda tidningar jag prenumererar på är "Elektronik i Norden" och "EU-posten".

De är gratis!

FAST

Emellanåt köper jag faktiskt lösnummer av bygdens enda lokala tidning så att jag får ett litet hum om vad som händer i trakten - ni vet - vem har dött och hur gamla var de? Var är den senaste konstutställningen som man aldrig kommer att besöka osv.

När jag igår köpte förra veckans tidning hittade jag en annons om att det ska anställas en städerska av kommunen.

Borde jag söka?

Jag gillar ju att städa - jo, jag GÖR det - på riktigt!

Jag tycker bland annat om att dammsuga och för det mesta åker min dammusgare fram ett varv varenda dag. Har jag inte dammsugit på ett par dagar är det både hund-, och katthår överallt och det gör mig tokig.

Jag VILL ha ORDNING!

Varje gång jag till exempel är till min skola stör jag mig på att de inte torkar av prydnaderna och tavlorna på väggarna - där är LAGER av damm. Jag skulle ha överseende med det om dessa dammsamlande saker hängde så att man inte såg men eftersom de är placerade i trappan har man dammlagren mitt framför näsan varje gång man går upp eller ner - det går helt enkelt inte att UNDGÅ att se hur dammiga de är. Varför torkar de inte av dem? Det tar ju MAX fem minuter?



Jag tror jag skulle trivas med att jobba som städerska!

MEN

Det känns lite dumt...

Här har jag i många år jobbat inom IT-branschen och nu till på köpet skaffat mig tilläggsutbildning inom området - en tilläggsutbildning som borde ge mig hur många chanser som helst. Orkar jag ta mig igenom hela utbildningen ska det inte finnas några hinder mellan mig och ett välbetalt jobb när jag väl börjar jobba igen.

Problemet är det att OM jag fortsätter min utbildning - OM jag fortsätter hålla på med datorer - då måste jag jobba på annan ort. Det finns inga såna jobb HÄR - jag skulle förmodligen vara tvungen att arbeta i antingen Åbo, Salo eller Ekenäs och oberoende skulle det innebära en timmes bilkörande för att komma dit på morgonen och en timmes bilkörande innan jag är hemma igen när arbetsdagen är slut!

Är det verkligen värt det?

Förra gången knäckte mig totalt - jag tror ärligt talat inte jag orkar med det ännu en gång.

DOCK

Får jag ju utbildningen jag nu går på betald - hur många får det? Hur många kan gå i skola och ändå få ekonomin att någorlunda gå ihop utan att ta  en massa lån? Avbryter jag nu kastar jag ju bort den chans jag fått?

Jag blir så TRÖTT på allt - varför kan inget vara enkelt? Då skulle livet vara betydligt lättare och man skulle ha TID och LUST att bara ta vara på det man har istället för att oroa sig för vad som komma ska!

Nåja, vem har å andra sidan sagt att jag faktiskt skulle få jobbet som städerska även om jag sökte? Det finns förmodligen många som har utbildning inom det området som skulle väljas framför mig.

Kanske jag bara borde fortsätta min utbildning och se tiden an?

Önskar er en riktigt fin dag!
Här regnar det men det är helt ok - då kan jag med gott samvete städa!


Kommentarer
Postat av: Ailoanastasia

Greetings from Arlington, Texas! Nice site!

2010-01-22 @ 09:54:53
URL: http://ailoanastasia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0