NUNNAN I VÄGGEN

I min bokhylla har jag en del böcker skrivna av Victoria Holt - nu när jag räknar dem ser jag att det mer exakt är hela sju stycken. Holts böcker är gullegullitteratur som gullegull var DÅ - förr - när allt var så mycket bättre. 

Sött, rart och tämligen oskyldigt.  

Vad som däremot INTE är oskyldigt är alla förbannelser som hon plockat in som krydda - det är ond bråd död och lemlästning för halva slanten. 

Sånt som piggar upp - utan dem skulle det bli FÖR sliskigt! 

Som till exempel den jag läste inatt - där var det en nunna som inte kunde bete sig och som straff murades in i väggen! Jajamensan - så kunde det gå om man snuskade till sig utan att vara gift! 

MEN 

Det fick mig att fundera...

Murade de faktiskt in folk i väggar? PÅ RIKTIGT? Eller är det bara i böcker? 

När man läser slotts och gårdars historia så tar var och varannan upp att "här har vi då Lisa von Leonberger som ENLIGT LEGENDEN blev inmurad i väggen på grund av sina okyska göranden och låtanden". 

Enligt legenden ja! 

Varför finns det inga skriftliga bevis?  

Jag menar - var och varannan skrev väl dagbok på den tiden? 

11.1
Välsignad dagbok!
Idag hafer jag haft en fruktansvärt tråkig afton. Min högt älskade väninna Lisa hafver öfvergifit mig och blifvit inmurad i väggen på grund af sina otuktigheter med Börje. Jag hafver icke haft någon att leka med. Min högt älskade moder säga att vi bör skaffa mig en ny kamrat för Lisa kommer icke att plockas ut från väggen utan hon skall få sitta där till tidernas ändelse.  

Ps.
Börje äro i skampålen på torget - vi voro och besåg honom när vi besökte stånden för att inhandla kålrötter till middagen. 

FAST 

Jag borde nog inte sätta mig in i saken djupare än så här - det KAN ju ge mardrömmar!  

FÖR 

Om JAG levt DÅ hade det nog inte tagit länge innan jag smättades fast i väggen som en annan gobeläng.  Inget vidare trevligt öde!

Önskar er en jättefin dag - här har vi storm - hoppas ni har bättre väder!

Kommentarer
Postat av: KvinnaFruMamma

Har nog inte läst något av henne, tror jag iaf.
Du får oxå vara rädd om dig och försöka lyssna på kroppen.
Ha en underbart bra dag!
kram

2007-06-28 @ 10:35:07
URL: http://kvinnafrumamma.blogg.se
Postat av: Helen

Har oxå läst av hennes böcker:)Men jag tror att det stämmer, de gjorde så för avskräckande exempel tror jag, men inte hjälper det lusten är för stor ;)Ha det gott/Kram.

2007-06-28 @ 10:51:29
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Paula

Men snälla lilla rara....inte hade väl du murats in i väggen! Det fanns ju kyskhetsbälten!!!
Ser mig själv stå vid fönstret i tornet i min borg med tinnar och torn, titta ut på vallgraven genom min beslöjade blick, längta efter min riddare som begav sig ut på korståg, o heligt förbanna att han tog med sig nyckeln....både till tornrummet och bältet...
Själv läser jag just nu en bok som handlar om häxprocesserna i Salem....huvvaligen!
Ha en härlig dag!

2007-06-28 @ 11:41:34
URL: http://paulaz.se
Postat av: Paula

Mitt minne är bra - men kort!
Jag blir jätteglad om du länkar - jag gör vips detsamma!

2007-06-28 @ 11:44:32
URL: http://paulaz.se
Postat av: Think Twice

Ja det var hårda pix förr, om det nu var SANT!!!
Tyvärr hängde jag dåligt med på historielektionerna och
läst väldigt lite av den sortens böcker i mina dar:)
Men det går ju att råda bot på:)
Ska skärpa mig:)) hihi
/Kram och ha en trevlig fortsatt dag.

2007-06-28 @ 11:47:56
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: Annika crue

hej här regnar det idag :( ha en bra dag kram Annika

2007-06-28 @ 14:33:53
URL: http://motleycrue.blogg.se
Postat av: Nette

KvinnaFruMamma:
Hon skriver gammaldags romantiska böcker - upptäckte henne för många många år sedan och är en typ av "slöläsning" - när man inte orkar tänka! :)
Jo, man borde verkligen lyssna på sin kropp - den berättar hur man egentligen mår!
Kram! :)
Helen:
Det tror inte jag heller - syndiga varelser vi människor! Fy oss! :) Kram!
Paula:
Vem skulle ha satt kyskhetsbältet på mig? Nä, jag hade nog hamnat in i väggen jag! :) MEN ditt öde låter ju romantiskt - jag kan se det framför mig!!!! :)
Think Twice:
Jag hängde inte heller med i historian - var så där måttligt intresserad av korståg och kungar som förgiftades av ärtsoppa...nja....förgiftade kungar kunde jag faktiskt intressera mig för MEN om de hade haft om nunnor som blir introttade i väggar och annat roligt och intressant tror jag att mitt betyg hade varit betydligt högre! :D
Kram!
Annika:
Det var synd - nu har vi mycket bättre väder. Det har slutat regna och blåsa iallafall trots att det fortfarande är mulet. Jag städar - orkar inte göra något annat - sen ska jag slappa i soffan och göra absolut INGENTING! :)
Kram!

2007-06-28 @ 14:57:04
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: Annelie

Hahaha det är bara du och endast du som kan få till såna här texter.Det glädjer mig oerhört=)
JAg hade nog farit in som en liten klick jag också;-)
Ha en underbar dag.Här i roslagen har vi nu sol, efter en ganska grå förmiddag/kram

2007-06-28 @ 16:02:56
URL: http://rospinglan.blogg.se
Postat av: Vicke

Jo, det finns bevis på att folk har blivit inmurade!!
Vicke
http://www.vicke.be/min_blogg.htm

2007-06-28 @ 20:20:28
URL: http://www.vicke.be
Postat av: Kanf keato

Angående signaler, så blev jag nyfiken
Har jag träffat dig eller har jag missat några signaler från dig eller någon annan du känner?
Eller fick du fram det av texten jag skrev?
Det typiska med legender är att göra en inte så spännande sak till något spännande, har också hört om inmurade barn, bl.a. på ett ställe där jag har varit några gånger

2007-06-28 @ 21:32:51
URL: http://keato.blogg.se/
Postat av: Nette

Annelie:
Där skulle vi ha varit då - du och jag inklottade i väggen! :D Jag kan se det framför mig! ;)
Vicke:
Jag skulle vilja se bevis...inte fysiska men skriftliga! Hemskt hur de kunde behandla människor på den tiden :(
Kanf Keato:
Det var nog bara via din text som jag drog slutsatsen - det är lugnt! :)
Var har de murat in barn?

2007-06-29 @ 12:15:20
URL: http://enkelmenrar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0