ÅSKAN KOMMER

DE lovade åska till helgen! 

Det blev ju inget av med DET! :( 

Jag är sjukligt fascinerad  av åska. Så fort det dyker upp lite mörka moln på himlen står jag hoppfullt och glor upp mot himlen -  spejar till höger och vänster, bakåt och framåt - kommer det fler? Jo, där borta kommer det några. Kommer de hit eller vart far de? Det verkar som om de gaddar ihop sig - gör det inte det?
 

Blir det kanske åska idag?


De dagar det är kvavt ute går jag i väntans tider. Ju varmare det är desto mer spänd blir jag - när andra går och svär över att det inte går att andas för att luften är för tung är jag bara lycklig - SNART BLIR DET SÄKERT ÅSKA! 


MEN


Även om jag fullkomligen ÄLSKAR åskan och verkligen NJUTER när det blixtrar och smäller så har jag respekt för den. Samtidigt som jag är ÖVERLYCKLIG över att det ÄNTLIGEN åskar är jag LIVRÄDD - tänk om det slår ner här? Tänk om det börjar brinna? Tänk om det kommer in en sån där ÅSKBOLL som man hört om? Vad gör jag då? 

HU! 

Vid första mullret i horisonten ska alla elektriska grejer räddas. Alla kontakter länsas - det första som dras ur är ju NATURLIGTVIS bredbandsmodemet, datorer och tv-hörnan och därefter allt annat. När detta är gjort fyller jag på saftkannan i kylen (så att vi har något att dricka ifall det blir strömavbrott), fyller en hink med vatten på toaletten (så att det finns möjlighet att spola ifall det blir strömavbrott OCH finns tillgång till vatten om något börjar ryka)...

 

OCH

 

SEDAN VÄNTAR JAG!

 

Blixt - räkna - muller - jaha, nu är den så nära - blixt - räkna - muller - nu är den närmare - blixt - räkna - muller - oj då, nu är det ganska nära - blixt - KADAMMM!!!!!

 

SHIT!

 

NU är den HÄR!

 

PANIK!


Under tiden åskan är riktigt nära är jag fruktansvärt spänd - helt på det klara med att det NÄR SOM HELST kan slå ner i huset eller på gården - samtidigt som jag njuter av MAKTEN som vädret har. Vi människor är TOTALT underlägsna - det finns inget vi kan göra!  

Det är mörkt, regnet öser ner, hela världen lyser upp av blixtar och hela huset skakar när det brakar till. 

DET är mäktigt! 

När åskan dragit vidare är det ett slags antiklimax - JAHA, var det här ALLT? F*n vad snabbt det gick om den här gången då? Kanske det svänger och kommer tillbaka? Nähä, int då, bara att vänta tills nästa gång! 

SÅ 

Varje gång de lovat att det ska bli åska och det inte blir av så är jag grinig. Det är ungefär som om ett barn väntat på tomten och tomten struntat i ungen, pantsatt paketen och tagit en krogrunda istället. 

Det blev alltså ingen åska i helgen TROTS att de SA att det SKULLE BLI det! 

MEN 

Det ÄR ju faktiskt ganska kvavt där ute.


Vem vet?

Det kanske blir åska idag istället?


Kommentarer
Postat av: Think Think

Håller med dig där är en viss mysighetsfaktor med åskväder !

2007-05-28 @ 12:48:08
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: NewMe

Jag gillar också åskan. =D

2007-05-28 @ 13:44:54
URL: http://newme.blogg.se
Postat av: Pialotta

Just nu just här mullrade det nu.. Farbror Oskar är på G.. känner det i hela kroppa.. huvudvärken finns som en stålkeps som bara tränger på allt mer.
Konstiga svettningar o ilningar i hela kroppa.. Farbror Oskar är på G..
Gör som du snabbt stänger jg ner o drar ut allt från kontakterna.. väntar, men inte är det av lycka som du.. nä snarare tvärtemot. Gillar inte alls när han dånar o slår med hammaren.
Kan visserligen vara ett riktigt vackert himlaspel.. Har respekt för den där farbrorn med hammaren :-)
Ha de gött i din egen lilla åskevärld :-)

2007-05-28 @ 14:24:35
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Pappa

...hej tösen...här kan du se var den underbara blixten härjar
http://www.stormtracker.se/
kolla sedan vinden och tänk på att åskan oftast går emot vinden ( tror jag) Blixt och dunder / pappa

2007-05-28 @ 18:09:35
Postat av: Pappa

...du borde nog få åskan hos dig ikväll ( måndag)

2007-05-28 @ 18:11:52
Postat av: Annelie

Tycker det är mysigt,men mår dåligt när det är grått väder.Håller tummarna för dig/kram och ha det fint

2007-05-28 @ 18:38:13
URL: http://rospinglan.blogg.se
Postat av: Vicke

Ja, vem vet!! Sköt nu om dig och ha en fin kväll.
Vicke

2007-05-28 @ 20:06:13
URL: http://www.vicke.be
Postat av: MoggMaster

Kovjoki himmel, brukade vi kalla himlen för när den blev mörk o det drog ihop sej till åska.
Zee Ya !

2007-05-28 @ 20:30:54
URL: http://moggmaster.blogg.se
Postat av: Nette

För det första - det tog inte länge efter att jag skrivit klart innan första mullret hördes. Inte blev jag glad för det inte - ungarna var ju i skolan! Jag vill inte vara ENSAM HEMMA om det åskar! Tack och lov gick det snabbt om men ute är det fortfarande kvavt - så - det kanske blir mer. Är bara tacksam om det kan vänta tills ungarna kommer hem ;)
Think Think:
Jo det är det. Bra tisdagstema du kom på! :)
NewMe:
Jag kunde nästan gissa det! :)
Pialotta:
Det är ju säkert inte så roligt om man börjar må dåligt av åskan och trycket - så jag förstår dig nog. Jag är ju också rädd för åskan trots allt men ändå....ja....det är konstigt! :)
Pappa:
Tack! Fick den länken av dig för något år sedan och sparade den som favorit men det var i den bärbara datorn som jag lånade ut och sedan dess har jag saknat den där sidan! NU kan jag förbereda mig igen! :)
Annelie:
Tack - det hjälpte! Kram på dig också! :)
Vicke:
Hördu Vicke - jag är lite nyfiken! Hur hinner du som har så många besökare som besöker dig hälsa på tillbaka? :)
Sköt om dig du också och hoppas din kväll också blev fin! :)
MoggMaster:
Du måste ju ha bott där längre? Kan du dialekten? :)

2007-05-29 @ 09:13:38
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: MoggMaster

Dialekten haha aa har kunnat men e inte så bra på den längre. Men man skulle nog kunna återuppta den om man bodde där ett tag. En vanlig fras som vi använde i ungdomsåren var. - Ska vi far till Jeppis å bukk. Vet inte hur det stavas men jag vet hur man gör haha.Fick ner en och annan på den tiden haha.
To ska int idas byrri morras mojt na. haha
Ta hand om dej.

2007-05-29 @ 20:13:47
URL: http://moggmaster.blogg.se
Postat av: Nette

Int eri ju naa som man glööömbär bara fö at man flyttar taan? Eldä? I te me bukkasi veit int ja va i e - ja ha sluuta me toko fö läng saan - he vart fö klottot :D
Å ja tykkä om ti mojt så ja tror ja fortsäter me he. Annos - ja bruuka no va å skåda på tiin siido men he var aldär ov ti skriiv na! :)

2007-05-30 @ 19:41:10
URL: http://enkelmenrar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0