DJÄVULSPAKT

Tro det eller ej men nu kan man göra doktorsavhandlingar inom ämnet "Djävulspakter" - KAN man ingå en pakt med djävulen och vad händer isåfall med den människa som gjort det?

 

Det ämnet skulle jag också vilja doktorera i!

 

FÖR

Det är nog inte så omöjligt som man kanske kan tro. 

Ända sedan jag var liten har det "övernaturliga" och mystiska fascinerat mig. Finns det liv efter döden? Finns djävulen? Finns demoner? Finns änglar - nej förresten - den frågan tar jag tillbaka för DET är jag helt hundra på att det finns! 

Men iallafall - alla såna där frågor är ju så otroligt INTRESSANTA!  

Tidigare var jag helt bombsäker på att det fanns både vampyrer och varulvar för att då inte tala om SPÖKEN. Med tidigare menar jag dock inte när jag var LITEN -  jag var helt på det klara med att de existerade ännu i tjugoårsåldern men sedan trillade varulvarna och vampyrerna ner i skymundan.

Jag tror fortfarande på det övernaturliga men om någon frågar mig om detta undviker jag att svara - då kan jag ju bli klassad som ännu mer ANNORLUNDA och emellanåt vill även jag smälta in i mängden. Det är helt enkelt bäst att påstå att saker som det onda, det goda och dansande älvor aldrig funnits, inte finns och att de inte heller någonsin kommer att finnas.  

MEN 

Om det, sedan mannaminne, funnits otaliga historier och berättelser om dessa fenomen så MÅSTE det ju finnas ett uns av sanning bakom? Alla människor som upplevt övernaturliga saker - har de verkligen bara hittat på allt?

JAG tror inte det! 

Ibland är jag övertygad om att vi alla både kan se och kommunicera med alla dessa "icke existerande" så länge vi är små och ännu inte blivit hjärntvättade med "vad som finns och vad som inte finns". Att vi har större mottaglighet för det okända innan vi blir formade för att "passa in". 

När min dotter var yngre såg hon saker vi vuxna inte kunde se - t.ex. när någon gått på en väg såg hon märken efter fotstegen - inte som VI gör utan istället lysande färger på marken där personen satt sin fot. Som tvååring berättade hon också om "falen" som bodde i skogen - "falen" som vi vuxna aldrig tycktes se men som tydligen ibland brukade rida på vår katts rygg. När vi vuxna aldrig såg honom (eller henne) trots att hon försökte visa gav hon till slut upp - när vi andra inte kunde se slutade hon också att se. 

Jag tyckte det var synd för tänk om det var HON som såg rätt och VI som såg fel?

Varför är det så SJÄLVKLART att dessa fenomen inte finns? HUR kan man avfärda allt som påhittat bara för att man aldrig SETT en tomte, blivit jagad av en varulv eller mött ett spöke?

Varför måste vi människor ha DNA-sträng på något innan vi accepterar att det verkligen finns? 

Varför kan vi inte vara mera öppna?

VAD är det som säger att det INTE är möjligt att ingå en pakt med djävulen?


Kommentarer
Postat av: Sanna

Jag kommer int ihåg något sånt! Fast visst sku d väl vara kiva att vara "synsk" x)Vad är en Fal(e)?

2007-05-06 @ 21:03:57
Postat av: Blogglösa Camilla

Du skulle umgås med min syrra (NewMe), ni tänker likadant. Jag själv vet inte vad jag tror på, men jag läser horoskop och syrran brukar dra tarot-kort om min framtid, så nåt finns det någonstans. Hmm...

2007-05-06 @ 21:20:27
URL: http://blogglosacamilla.blogg.se
Postat av: matilda

fräsig bild du satt längst upp på bloggen :D

Lät spännande med "falen", undrar om det förekommer i någon lokal historieberättande.

Själv vill jag nog disputera i något trevligt vardags mysterium. Lite åt det etnologiska hållet :)

2007-05-06 @ 22:04:24
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Annelie

Usch det där kunde ha varit jag som skrivit detta inlägg,med undantag att jag aldrig reflekterat över varulvar(inte vad jag kan erinra mig iaf)
Jag resonerar också att det ABSOLUT måste finnas något..tänk innan det fanns flygplan tex. och människor såg någonting som måste ha varit en stor konstig fågel, eller hur kan man berätta saker om någon, man aldrig skulle kunna veta någonting om, eftersom personen varit död och begraven länge.Det är väldigt intressant detta ämne tycker jag.Har själv ingen gåva,tror ärligt jag är för feg;-) men det är en del i släkten som har några annorlunda egenskaper.
Ha en fin kväll/kram

2007-05-06 @ 22:11:37
URL: http://rospinglan.blogg.se/
Postat av: Nette

Sanna:
Falen var ditt ord - något du sade att den hette. Synd att du inte minns :)

Blogglösa Camilla:
Tarot.kort undviker jag - är livrädd att det ska visa en massa hemskheter och även om de sedan inte stämmer så skulle jag undermedvetet gå och vara rädd att det skulle hända :(

matilda:
Visst ÄR den! Passar mig perfekt! :)
Jag gillar alla mysterier! Allt som får mig att forska i mikrokosmos med öppen mun och stirrig blick ;)

Annelie:
Roligt att höra att jag inte är ensam!!!! :)

2007-05-07 @ 09:57:35
Postat av: Annika

det här var det mest intressanta jag läst hittills på nån blogg håller med dej full ut :)

2007-05-07 @ 12:01:17
URL: http://motleycrue.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0