MOTIVDILEMMA

Igår bytte jag bank.  

Tog mitt pick och pack och flyttade - bara så där.  

I dagens läge är det ganska enkelt att byta - materiellt iallafall - känslomässigt kan det vara betydligt svårare. Så var det för mig! Personalen i min "gamla" bank är hur trevliga som helst - det har alltid varit ett nöje att gå in där, sitta ner och prata med banktanterna (alla kvinnor över 30 är tanter i mina ögon - på ett MYSIGT sätt alltså  - inte negativt). Jag har verkligen tyckt om dem och det gör jag fortfarande men av skäl som jag inte ids gå in på här så tyckte jag att det var dags att byta och så blev det. 

VIPS så blev jag kund i en annan bank! 

Nya rutiner att lära sig, ny internetbank att sätta sig in i, nytt bonussystem att förstå sig på. 

DET borde inte vara något större problem. 

MEN 

Det finns ett som är betydligt större! 

I och med att jag nu bytte bank så sade jag upp mitt VISA-kort som var ihopknutet med min gamla bank. Detta innebär att jag "måste" söka ett nytt - jag måste ju ha ett bankkort - det här med kontanter är nuförtiden ett ganska vagt begrepp i min arma skalle. 

SÅ 


Detta ska jag alltså göra - skaffa ett nytt kort!

 

Jag har fullkomligt DILLE på kort - det kan alla i min närkrets intyga -finns det ett nytt kort inom räckhåll MÅSTE jag ha det. Det gör ingen skillnad om man sedan kan betala med det eller inte - jag vill ha alla - jag SAMLAR på kort!

 

Igår satt jag nu där iallafall på min NYA bank och inspekterade de motiv man kan välja till sitt bankkort - det är de gamla vanliga motiven - typ Marimekkoskålar, bilfärjor och lite natur. Skulle situationen vara den att jag inte hade ANDRA valmöjligheter skulle jag väl relativt snabbt hitta ett motiv bland dem och säga att DET HÄR vill jag ha. 

MEN 

De har ju gjort det BETYDLIGT svårare!

Jag kan SJÄLV designa den bild jag vill ha på mitt kort, ladda upp den via Internet-banken och på så sätt få den tryckt på mitt kort - KOSTNADSFRITT! 

Suck och stön! 

Här har jag alltså en möjlighet att GRATIS göra ett personligt kort - ett kort som INGEN ANNAN har - ett kort som är UNIKT - det är klart jag måste ta den! 

Ge mig 40 valmöjligheter och jag kommer att ha mycket svårt att välja EN ENDA sak av dessa - ge mig obegränsade valmöjligheter och jag tiltar! 

Jag kommer ALDRIG att få mitt nya kort! 

Jag kommer ju inte att kunna välja vad jag vill ha för motiv! 

Som mamma skulle jag ju gärna vilja ha mina barn på mitt kort - varje gång jag handlar kan jag sedan se på mina "små" gullen. Som djurägare skulle det ju vara roligt att ha något av kräken på kortet - varför inte alla - i miniatyr då annars ryms de ju inte. Som husägare skulle det ju vara en enkel sak att ta en bild av t.ex. äppelträden som blommar just nu och använda den bilden som bakgrund på motivet - det skulle vara jättefint! 

VAD ska jag välja? 

Jag vill ju naturligtvis ha ett kort med vilket varje kassamänniska stannar upp i sitt rutinarbete, tittar på kortet de just har fått i sin hand och fullkomligt HÄPNAR över hur exeptionellt vackert det är!  

EGO! 

När jag diskuterade detta OERHÖRDA problem med min mamma hade hon en annan ide´! 

Nackdelen med de här korten som man kan BETALA med är ju att man ofta hyvlar det i onödan. Är man i butiken, får syn på något man inte behöver men som kanske skulle vara roligt att ha så är risken betydligt större att man köper det om man betalar med kort än om man skulle betala det med kontanter. Använder man sig av kontanter har man ett begrepp om hur mycket pengar man egentligen har tillgång till - använder man kort så är det mera sällan man har ett hum överhuvudtaget.  

Så är det iallafall med mig och det VET min mamma om! 

Vad som min mamma OCKSÅ vet är att jag undviker kameror - jag HATAR att bli fotograferad. Det sägs att en bild aldrig ljuger men det är BULLSHIT rakt igenom - ta en bild av mig och den visar någon helt annan - personen på bilden är INTE jag - jag ser inte ut sådär! 

SÅ 

Hennes ide´var istället att jag skulle använda ett fotografi av mig själv som kortmotiv.  

SEDAN skulle det vara sluthyvlat!

 

Jag skulle undvika att använda kortet till varje pris!

 

Varje gång jag handlade skulle jag SKÄMMAS när jag räcker fram kortet. Varje gång jag, knallröd i ansiktet (varför ska en fullvuxen människa annars rodna - jag tycker det är så fel - går det att operera?) sträcker fram kortet skulle jag iaktta kassamänniskan - redo att hugga vid minsta tillstymmelse av flin. Varje gång jag tagit tillbaka kortet skulle jag snabbt stoppa det UNDER alla andra och försöka glömma eländet.

 

Det är faktiskt en ganska bra ide´!


Jag BORDE använda mig av den. 

MEN 


Jag skulle ju så gärna vilja ha ett kort som är VACKERT - ett kort jag kan vara STOLT över - ett kort jag faktiskt skulle vilja använda!

 

 

VAD ska jag välja?

  

Önskar er nu en RIKTIGT fin dag!


Kommentarer
Postat av: Åsa.S

Vilket dilemma! Men hur coolt är det inte med ett eget kort! (Ja, nu menar jag givetvis inte att min förmyndare har hand om mitt, men ett eget motiv då... hihi)

2007-05-31 @ 09:04:14
URL: http://glansigyta.blogg.se
Postat av: Pialotta

Vi har en massa kort i plånböckerna och det kommer mera var så säker.. Kul ide att fixa designen själv.
Ha de gott denna varma sommardag..
(kram)

2007-05-31 @ 09:55:48
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Pappa

...hej "tanten" ! Vill du undvika att använda kortet? Sätt dit en bild av mamma. Garanterat påminnelse varje gång " Va va de ja saa!" Kram/pappa

2007-05-31 @ 10:03:17
Postat av: Carola

Jag måste också byta bank..Det låter kul med att fixa designen själv. Jag gillar inte kort något vidare..men det är så det fungerar.

2007-05-31 @ 10:56:41
URL: http://carolangel.blogg.se
Postat av: Annelie

Va roligt.Så vill jag också ha.Men här i gamla svedala har dom inget sånt vad jag vet iallafall. Du kommer nog på något bra;)
Ha en fin dag säger jag från trista sverige/kram

2007-05-31 @ 10:58:31
URL: http://rospinglan.blogg.se
Postat av: Think Twice

Rolig ide, med eget designat kort....men *motivet* kan ju ge en beslutsångest...:)
Ha det gott!
/Kram

2007-05-31 @ 12:26:12
URL: http://blueblueeye.webblogg.se/
Postat av: Vicke

Men det är ju en fördel med velandet, det är ju att du inte kan göra av med så mycke pengar innan du har skaffat kortet! Sköt nu om dig och ha en fin kväll!
Vicke!
http://www.vicke.be/min_blogg.htm

2007-05-31 @ 21:09:23
URL: http://www.vicke.be
Postat av: Blogglösa Camilla

Åh, en till som samlar på kort! Din mamma har en bra idé på bild iaf.

2007-05-31 @ 21:56:49
URL: http://blogglosacamilla.blogg.se
Postat av: Nette

Åsa.S:
Hahaha....förmyndare!!! Den var bra! :D
Pialotta:
Har ni haft varmt? Här har det varit mulet och svalt hela dagen - SKÖNT! Kram! :)
Pappa:
Det skulle kanske också funkat men jag undrar om mamma skulle ha velat det? Glömde fråga henne -kram! :)
Carola:
Kort är egentligen ett elände - det inser jag också trots att jag vill ha hur många som helst! :)
Annelie:
Jag kom inte riktigt på något - därför blev det en enkel lösning...det motivet jag valde nu är en tillfällig lösning - när jag VERKLIGEN vet vad jag vill ha så beställer jag ETT NYTT! Kram! :)
Think Twice:
Jo du! Beslutsångest var rätta ordet - kram! :)
Vicke:
Jag vet....därför bestämde jag mig hastigt och lustigt iallafall - det tar cirka tre veckor innan kortet kommer så det gick inte att vela så länge :(
Hoppas du också får en fin kväll...
Blogglösa Camilla:
Gör du också det? :)
Mammas ide´var riktigt bra nog - jag BORDE ha använt den men ....!

2007-05-31 @ 22:18:11
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: Akseleline

Hello my name is Cisco. English language is my second language . I visit sites like yours to learn new english vocabulary words and improve my english grammar . I hope to have effective communication and business communication for a new job in US. I learned a new word of the day from your site. I plan to be public speaking and business writing better now from your site. Thank you.

2009-12-16 @ 14:39:37
URL: http://akseleline.blogspot.com
Postat av: Ka

fin blogg :)

2009-12-16 @ 15:18:19
URL: http://priiinah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0