NEDLADDNING FRÅN NÄTET

Slår upp ögonen och det första jag ser är bioplanschen för "Night at the museum" som hänger i pojkens rum. Tänker att "den borde man se på igen - den var bra" och spinner vidare med "kanske man borde ta och ladda ner några nya filmer från nätet iallafall"? 

MEN 

Jag har ju slutat med sådana saker!  

Under mina vilda datornovisdagar laddade jag ner både filmer och musik till höger och vänster. Fantastisk upplevelse det här med att man inte längre behövde ha en massa pengar för att köpa varken musik eller film - det enda man behövde göra var att betala månadsavgiften för Internetabbonemanget och så var det bra med det. 

I början var det kul.


Med tiden blev det mindre roligt. 

Det kom ALLTID ner en massa annat skit till datorn hur mycket man än pillade och påtade med brandmuren. Var det inte spioner så var det ständiga påtryckningar av trojaner eller annat otyg.  

När man hittade en låt som man länge letat efter och fick ner den upptäckte man att kvaliteten var urdålig och att låten inte gick att lyssna på OM det överhuvudtaget var rätt låt. 

Med filmer var det samma sak - först och främst tog det EVIGHETER att få ner dem eftersom man hade så långsam uppkoppling. Varje dag gick man och kollade läget och varenda eviga dag blev man lika besviken - 46%, 47%, 48%. När det ÄNTLIGEN var klart upptäckte man att det var helt fel film ELLER att ljudet var dubbat till spanska ELLER att man inte överhuvudtaget kunde SE filmen för det behövdes någon codec hit eller någon codec dit. 

En gång skulle jag ladda ner nyaste Harry Potter filmen och bara DET att vi skulle ha tillgång till filmen innan den ens haft premiär var ju en höjdare för oss alla. Den här gången var det faktiskt så illa att filmen skulle ha svensk premiär i JUNI medans den finska premiären sattes till AUGUSTI - tre månaders väntande  - det GICK ju bara inte. 

Hittade filmen och satte igång. Det tog som vanligt DAGAR att dra ner den. Under de här dagarna frågade barnen "- Är den klar snart?" och "-Hur mycket är det kvar?" med typ en timmes mellanrum. Mamma höll på att bli smått galen.

Efter fyra dagars ångestfylld väntan var det så ÄNTLIGEN dags - NU skulle vi se Harry Potter!  

Startade filmen och vad visas?  

PORR!  

Behöver jag berätta att jag blev ARG? Att jag samma kväll bokade en Stockholmskryssning, packade väskor och tog med barnen dit för att gå på bio?  

Å så påstås det att man sparar en massa pengar med att ladda ner saker från nätet? 

Efter det har jag hållit mig laglig - alla reportage om hur än den ena och än den andra åker fast hjälper nog till lite de också. Det är ju helt enkelt ganska FARLIGT att hålla på med fildelning och OM det är farligt och det ändå bara fittas så vad är vitsen? 

Jag HAR prövat alternativa utvägar - bland annat ladda ner speciella spelare och sedan KÖPA låtar av de sajter som lagligt säljer musik. I teorin fungerar konceptet  säkert riktigt bra men i praktiken blev jag bara MER galen än jag blev när jag laddade ner allt olagligt. Jag vet inte hur mycket pengar jag egentligen lagt ut på låtar som jag aldrig ens kunnat lyssna på - ännu mindre fått inbrända på en cd. Det må vara att det funkar för andra men det är absolut inget för mig. 

Varför ska det vara enklare att vara olaglig?


Jag laddar alltså inte ner något mera - inte lagligt och inte olagligt. 


MEN


Nog skulle det vara roligt med något nytt...

Kanske man borde ta och ladda ner några nya filmer från nätet iallafall?   


Kommentarer
Postat av: Annelie

Haha tog barnen till stockholm. det blev nog inget billigt kalas;)
Ja inbland kan man fundera över hur det kan vara lättare att vara olaglig och inte tvärtom.
Ha en fin dag/Kram

2007-05-09 @ 12:36:16
URL: http://rospinglan.blogg.se/
Postat av: KvinnaFruMamma

Har faktiskt inte laddat hem något, det överlåter jag till maken*s*. Jag hade nog kraschat datorn vid första försöket*hmmm*

Jag fick totalbrytning när jag skulle ladda ner musik i min nya mobil via datorn med dvd med det gick inte. Försökte krympa filerna med det gick fortfarande inte. Jag är väldigt nära att köpa en ipod men jag lär väl drabbas av samma problem där oxå*SUCK*
Ha en bra dag!

2007-05-09 @ 12:57:25
URL: http://kvinnafrumamma.blogg.se
Postat av: KvinnaFruMamma

Vet faktiskt inte hur lång tid som det är "normalt" med kännselbortfall. Läkaren har inte sagt något speciellt om det. Det händer grejer hela tiden med illningar, stickningar, tyngdkänsla och typ mjölken-rinner-till-känsla. Ska fråga på måndag när det är dags att ta stygnen eller klippa knutarna, vad de nu gör. HAr hört lite olika bud beroende på vem man frågar*s*

2007-05-09 @ 14:42:51
URL: http://kvinnafrumamma.blogg.se
Postat av: Annika

tack för komentaren på min sida om kisse !
nedladdningar ja de e en het debatt kring de ...säger inget än bloggar om det en annan dag ha en fin kväll mvh crue Annika

2007-05-09 @ 15:20:58
URL: http://motleycrue.blogg.se
Postat av: Åsa.S

Haha, jag minns i vår nedladdnings barndom. Sonen och sambon väntade spänt på "Hulken", när den väl var klar var det "Aktuell Rapport" UPP-OCH-NER!
Gissa två som hade nackspärr sen??? ;D

2007-05-09 @ 16:54:05
URL: http://glansigyta.blogg.se
Postat av: Pappan

Ladda ned från nätet...det är ju som att plocka liljekonvaljer i grannens trädgård..
Får det vara en bukett?
Kram

2007-05-09 @ 19:53:17
Postat av: Nette

Annelie:
Billigt nej men KUL eftersom vi såg filmen tre månader före alla andra iallafall då trots att jag inte fick nedladdningen att funka. :)

KvinnaFruMamma:
Jag VET hur det är. Har kameratelefon men får absolut inte över bilderna från kameran till datorn på annat sätt än att skicka dem till mig själv med mail! Suck! :)

Annika:
Ska läsa om det på din blogg sen :)

Åsa.S:
Hehehe, stackare! :)

Pappan:
Ja, det får det gärna! :D

2007-05-09 @ 21:39:06
Postat av: Blogglösa Camilla

Har själv aldrig laddat ner nåt från nätet. Har aldrig brytt mig om att lära mig det. Ber syrran om hjälp med låtar. Filmer ser jag gärna på bio, kan även lägga lite pengar på en hyrfilm. Det blir sällan bra kvalitet på filmer man laddar hem.

2007-05-09 @ 22:43:51
URL: http://blogglosacamilla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0