HACKEFORS

Jag har en förkärlek till porslin och glas...


Skulle kunna ha hur mycket som helst ...


MEN


Utrymmet är begränsat - liksom min ekonomi!


När jag upptäckte att vi som bor i Finland OCKSÅ kan shoppa via Tradera ökade utbudet hemma markant - paket efter paket damp ner i postlådan - koppar och glas - mera fina grejer - mindre plats i skåpen...


OCH


Till slut var det fullt - beställde jag nu hem mer skulle jag antingen vara tvungen att förvara det i källaren där det redan var en salig röra ELLER så måste jag föra en del till loppis ...


Inte vill jag förvara några saker nere i källaren inte - då kan jag ju inte SE eller använda dem och hur skulle jag kunna välja bort någonting - sälja det vidare?



Jag tog paus!


NU, när pappa kom hit, hade han med sig en låda - PROPPFULL med glas och porslin - arvegods av min farmor.


Vart skulle jag stoppa det?


FÖR


Ärvda grejer säljer man inte vidare - de SPARAR man! Speciellt om det har varit farmors saker - hon som, för alltid, kommer att ha en speciell plats i mitt hjärta...


Plötsligt blev allt mycket enklare...


Det blev total omorganisering i skåpen - det ska hit och det där ska dit. Det där kan jag ge bort - det där kan jag sälja...


TILLS


Jag hade allt som det skulle vara!


MEN


Nu ville jag UTÖKA!


Eftersom kaffeservisen är en Hackefors borde det ju inte vara något större problem att hitta fler delar - trodde jag ja...


Tyvärr var det tydligen inte så enkelt!


FÖR


Jag vet inte vad servisen heter - vet inte ens vad det är för blomma det föreställer - hur får jag reda på det?

(Klicka för att få större bild)

 


Vet du?


Kommentarer
Postat av: Pia

Har oxå en förkärlek till glas och porslin, en av anledningarna att det är ett problem nu när jag packar. Gubben vill inte alls att jag tar med mig så mycket till Spanien, jag vill ha med ALLT. Dessutom...man handlar ju även där nere. Han får helt enkelt hitta något större om det blir för mycket :)

2007-11-01 @ 18:23:08
URL: http://zanahoria.blogg.se
Postat av: Nette

Pia:
Hahaha...ja, det får han verkligen göra! :)

2007-11-01 @ 20:19:21
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: Gunvor

Så roligt att du tyckte om kaffeservisen. Tyvärr så fattades det koppar o fat men under årens lopp så blev det en del som blev kantstötta. Det har aldrig funnits några assietter till servisen. Jag tror att de köptes någongång i slutet av 40-talet eller i början av 50-talet. Jag skall hålla ögona öppna för erbjudande om delar till försäljning! Jag vet med säkerhet att din känsla för din farmor var ömsesidig - du hade också en stor plats i hennes hjärta!

2007-11-02 @ 22:26:11
Postat av: Nette

Gunvor:
Jag tycker jättemycket om den - den är så fin plus att den då också är en minnessak! Sitter nu och lusläser alla annonser på Tradera för att hitta liknande servisdelar - det borde ju gå att hitta fler! Vad glad jag blev över det du skrev om farmor - jätteglad! :)

2007-11-04 @ 10:09:04
URL: http://enkelmenrar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0