SKOLSKJUTSFUNDERINGAR

Nu är det ÄNNU mörkare ute än det var igår (och idag funkar ju till och med billyktorna - ÄNDÅ är det mörkt)...


Ska det vara så här?


BRUKAR det vara så här?


I november?


Ungarna skulle ta bussen idag men för att komma till busshållsplatsen måste de gå genom skogen på en sliddrig sladdrig skogsväg var minst tre bilar fastnat under hösten och allt är en enda lervälling. De har lärt sig var de ska stiga åt höger respektive vänster för att inte sjunka ner...


MEN


När hela världen är svart och man följer en ficklampas sken är det svårt...



Jag körde dem till busshållsplatsen - alla 150 eller 200 metrarna!


FÖR


Jag vill inte att de ska gå dit via stora vägen - den är, i det närmaste, livsfarlig!


Nu kommer vi till mitt verkliga ärende:


Grabbens skola ligger tre kilometer härifrån och därför är han inte berättigad till gratis skolskjuts- gränsen för DET ligger på fem kilometer. Han måste därför betala en euro för ditresan och en euro för att komma hem - sammanlagt två euro per dag - OM han inte vill ta sig till skolan på annat sätt...


Tre kilometer är ju inte så långt - det susar man ju snabbt fram på en cykel och när JAG var liten tog man sig minsann till skolan själv...


MEN


Fan heller att jag låter mina ungar spatsera eller trampa runt på Åbovägen - NÄPP - icke sa Nicke!


Vägen är alltså en lite större väg och alla från Kimito, Västanfjärd och Dragsfjärd använder den för att komma till eller från Åbo. Hastighetsgränsen ligger på 80 men det är ytterst sällan någon håller sig till det - det skulle vara någon försiktig pensionär då och DÅ sitter alla andra och svär ve och förbannelse över honom eller henne, pressar foten på gaspedalen och drar om ...


Den här tiden är det inte bara personbilar med stressade pendlare som susar förbi - nu kommer även alla lastbilar och långtradare med varor som ska hit och dit och DE har också bråttom...


ELLER


Rättelse: Det är ALLTID en massa lastbilar och långtradare som kör på den här vägen oberoende tid på dygnet...


IALLAFALL


Jag vill inte att mina barn vistas på den vägen - jag vill inte ens vara där själv!


Det kan te sig som om två euro per dag är en liten summa och det kanske det är men tillsammans blir det ju 43 euro per månad och när man en del månader ändå gråter blod och sliter sitt hår för att få pengarna att räcka till blir den futtiga summan plötsligt ganska stor...


DESSUTOM


Tycker jag att en euro är ganska dyrt för en resa på tre kilometer när bussen ÄNDÅ kör förbi vårt?


Skulle jag tanka min bil för 43 euro skulle jag kunna köra ungefär 400 kilometer för det jämfört med grabbens skolresor på sammanlagt 129 kilometer per månad...


OCH


Då använder inte min bil DIESEL som är BILLIGARE!


I vanliga fall gnäller jag inte utan accepterar att saker och ting är som de är...


MEN


Inte idag....


Tror minsann jag ska maila kommunen och göra en liten förfrågan...


Kommentarer
Postat av: Pia

Absolut....ring dem, tjata, säg att det är ta mig sjutton kommunens ansvar att ungen kommer hel till skolan...bli en riktig "häxa" ge dig inte. Är ju en avdankad kommunalare och vet hur jävligt vi hatade männsikor som ringde ner oss och tjatade, oftast gick vi dem till mötes för att slippa samtalen,som sagt....ring ring ! Självklart ska barnet inte gå vid en hårt trafikerad väg, absolut inte !

2007-11-23 @ 10:42:18
URL: http://zanahoria.blogg.se
Postat av: Nette

Pia:
Vågade inte ringa - skickade mail....börjar så där försiktigt och funkar inte det så trappar jag upp! ;)

2007-11-23 @ 11:20:53
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: Pia

Aaahhhaaaaa du har en PLAN !

2007-11-23 @ 13:52:33
URL: http://zanahoria.blogg.se
Postat av: Annelie

Jag förstår dig. Skulle inte heller vilja det.

2007-11-23 @ 14:35:49
URL: http://rospinglan.blogg.se/
Postat av: Pappa

...tappade bort lappen med namnet på "hon" som satt i rummet mitt emot hon som sålde biljetterna. Maila mig om namn och e-mail så skall jag också skriva till dem/ Kram

2007-11-23 @ 15:43:18
Postat av: Helena

kämpa på !! i andra kommuner i Åboland ordnas gratis skolskjuts om skolvägen är farlig. Vad anser polisen om Åbovägen som skolväg, är den trygg ? Jag skulle ta en diskussion med dem först och sedan gå till skolkansli...
Måste erkänna att jag ALDRIG kör 80 km / h förbi dig...

2007-11-23 @ 19:18:34
Postat av: Nette

Pia:
Jajamensan! :)

Annelie:
Jag tror att det r väldigt få som skulle vilja det och om någon av de som bestämmer bodde här skulle det hastigt bli ändrade regler!

Pappa:
Ok....var snäll sen! :)

Helena:
Vad kör du då? 60? :D

2007-11-23 @ 21:47:12
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: Hiddenobjects Games

Greetings! The excellent site, has especially liked design. Thanks.

2010-01-15 @ 09:03:27
URL: http://hiddenobjects-games.tk01.info

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0