TÄND ETT LJUS

Jag vet inte vad jag ska säga...


Jag trodde då ALDRIG att något sådant kunde hända HÄR...


I USA ja...


MEN


Inte HÄR!


Inte i TRYGGA Finland!


Det lönar sig nog inte att fundera på VARFÖR han gjorde det han gjorde - det lönar sig nog inte att undra hur det kunde ha förhindrats...


FÖR


Gjort är gjort - hur overkligt och grymt det än är!


MEN


Mina tankar går till de som var med - till de som hade turen att överleva men som är tvungna att leva med detta i resten av sina liv...


Mina tankar går till de som inte hade samma tur. Jag tänker på DERAS familjer och den sorg de måste leva med från och med nu...


OCH


Mina tankar går till grabbens föräldrar, släkt och vänner - de som, förmodligen för alltid, kommer att undra vad DE gjorde fel och vad de borde ha gjort! Jag hoppas att, även de, får det stöd de behöver så att de orkar med framtiden!


Fick just ett sms (på finska - detta blir en snabb översättning):


Förmedla detta meddelande vidare till så många som möjligt. Imorgon kväll klockan 18 tänder vi ett ljus i våra köksfönster till minne av offren i Jokelas skola. Var även du med och minns de unga skolelever och lärare som ännu på onsdagsmorgonen trodde på livet och framtiden.


Jag är på jobb imorgonkväll men mitt ljus kommer att brinna där - tänd gärna ett ni också!


Kommentarer
Postat av: Helena

Säger som du. Sånt där ska inte hända hrä i vår del av världen. Möjligen i USA.... man får stanna upp och tänka till.

2007-11-07 @ 21:58:41
URL: http://gutta.blogg.se
Postat av: Mackan med kniven

Skrev precis om det här i min blogg. Är det så fruktansvärt konstigt att detta händer i finland? Varför? Vad kan man se för samband mellan skolmördarna i USA? jo, alla var utstötta, mobbade och inåtvända. Ingen såg dom, och ingen brydde sig. Självklart var det han gjorde fel och sjukt, men lika sjukt är det att ingen brytt sig om honom. Hade någon bara brytt sig från början hade vi sluppit allt det här. Mördaren var lika mycket offer som dom han skjöt.

2007-11-07 @ 22:47:02
URL: http://artvandelay.blogg.se
Postat av: Mackan med kniven

Och det här med att det är okej om det händer i USA gör mig ganska upprörd.

2007-11-07 @ 23:32:34
URL: http://artvandelay.blogg.se
Postat av: Cajsa

Det är så fruktansvärt. Tyvärr håller hela västvärlden på att förvandlas till Usa, och tyvärr bara allt hemskt som händer där.

Något är riktigt fel med vårt samhälle...och jag skyller på myndigheterna!

2007-11-08 @ 07:23:10
URL: http://newme.blogg.se
Postat av: Pia

Får hålla med "mackan" i hans/hennes resonemang lite. Tycker det är rent för jävligt det som hänt i Finland men lika jävligt när det händer i USA. De är ju "några fler" än oss i det landet och rent statistiskt händer det lika mycket skit i våra länder som i USA, faktiskt. I går körde två stollar över två andra på öppen gata i Fjollträsk, vad är det för idioter ? Vi kanske ska ställa oss frågan; Vad är det för samhälle VI har byggt upp.

Det är alltid oskyldiga som råkar ut för sådana här vidriga saker vilket gör oss oerhört frustrerade, tyvärr verkar ju dock våld bara öka. Men som sagt vi i Norden är ju på intet sätt annorlunda än gemeneman i USA. Utan att för den saken skulle tycka att USA är något drömland precis utifrån ett politiskt perspektiv.

2007-11-08 @ 07:41:32
URL: http://zanahoria.blogg.se
Postat av: Nette

Helen:
Jo, det blir säkert vanligare och vanligare - hoppas bara att vi får stopp på det på något vis!

Mackan:
Som jag tidigare skrev så lönar det sig nog inte att fundera på varför han gjorde det - efter vad man kan läsa av det han skrev till omvärlden så berättade han ju inget för varken vänner eller familj - HAN skyller alltså inte på brist av förståelse eller uppmärksamhet. Han höll det för sig själv och ingen kan egentligen förstå hur en annan människa tänker - man kan leva tillsammans med en människa i ett helt liv utan att man egentligen känner den personen ifall han eller hon VILL ha hemligheter. Det kan hända att han motvilligt blev utanför men han kan även ha valt det själv? Sedan förstår jag inte hur det skulle vara ok att det händer i USA men inte här? Jag tror inte att det är någon som tycker så? Det är ju lika hemskt om det händer där som om det händer här?

Cajsa:
Värre blir det hela tiden men varför vet jag nog inte...jag tror att vi människor blir mer och mer avtrubbade för vad som händer och det är ju INTE bra!

Pia:
Du har rätt - nu menade ju jag absolut inte att det skulle vara ok att något sådant här händer i USA men inte här utan det att det redan hänt där men jag inte kunnat föreställa mig att det hände på nytt och här i närheten! Blotta tanken på att det nu hände i en skola bara någon timmes körning härifrån i en likadan skola som min dotter går i gör mig sjuk och livrädd! Din fråga är bra - det är VI som skapar samhället och vi låter det gå för långt - men hur man ändrar det är en annan fråga...

2007-11-08 @ 08:12:13
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: Mackan med kniven

Nu ska jag inte hålla på och älta att jag har rätt, även om jag har det, men om man läser texterna mördaren skrev strax innan han gjorde det han gjorde är det tydligt att han var deprimerad och ensam. Det mest intressanta, tycker jag, är att han verkar vara en väldigt intellektuell människa. Han, precis Hitler, övertolkade Nietzches och Darwins värk och gick till skolan för att rensa upp bland dom svaga och svulstarna på samhällskroppen.

Jag tycker du lägger focus på fel delar i det här. Om du vill se till att din dotter inte kommer uppleva det här själv, uppfostra henne till en god människa. Lär henne allas lika värde. Jag är fortfarande övertygad om att om någon skulle sett och accepterat honom tidigare, så skulle nog IDOL-MARIES ÖVERVIKT vara största rubriken på aftonbldet.se

2007-11-08 @ 13:10:10
URL: http://artvandelay.blogg.se
Postat av: Nette

Mackan med kniven:
Du fokuserar på ditt vis - jag på mitt och...detta är min blogg! Jag hade inte för avsikt att hacka på varken grabben eller USA men så tolkade du det och det var ju synd -det var inte så jag menade - det jag ville få fram var att jag tyckte synd om ALLA som varit med om detta men det kan tydligen också missförstås.

Därtill angående min dotter - ALLA föräldrar uppfostrar väl sina barn till att bli goda människor och lär dem att alla är lika värda? Nåja, kanske inte alla men de flesta iallafall. Jag tror nog att grabbens föräldrar gjorde detta också OCH föräldrarna till de ungdomar som blev skjutna SÅ det är absolut ingen garanti för att hon inte skulle behöva uppleva något sådant eller något annat heller.

Du har rätt - det är onödigt att älta om detta!

2007-11-08 @ 13:35:43
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: Mackan med kniven

Det var absolut inte min mening att göra nåt påhopp här. Det är absolut din blogg och dina tankar är minst lika bra som mina, men disskutera skadar aldrig. Det bästa sättet att utveckla sina tankar.

2007-11-08 @ 13:42:14
URL: http://artvandelay.blogg.se
Postat av: Annelie

Det är fruktansvärt att något sådant kan hända var en det sker. Men jag förstår hur du menar. Man tror verkligen inte att sånt kan ske i sin närhet. Borta, men inte där man bor själv.
Jag hoppas du inte hade någon du kände vid platsen/kram

2007-11-09 @ 00:11:58
URL: http://rospinglan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0