ARKITEKTURPIRR

Jag har slutat med mitt "sluta röka" - tappade nerverna på alla bieffekter som ploppade upp - bland annat började jag se väldigt dåligt och så kan man ju inte ha det...


FAST


Tappar nerverna gör jag fortfarande - på det mesta!


Förhoppningsvis går det snabbt om - i bästa fall sitter det bara i ett par dagar till och sedan blir livet lite roligare igen...


Läste just att det kommer en bilaffär till byn ( Kimito ) ...


Varför det?


Varför vill en bilaffär bygga HÄR?


Kan DET vara lönsamt?


Kimito finns på en ö utanför Åbo. Ö och ö - det JAG definierar som ö är en plätt långt ute i havet med milsvida vattenmassor runt omkring. För att komma till den ön måste man åka färja eller pula in sig i en liten båt. DET är ö för mig!


Ska man till Kimitoön från fastlandet åker man bara över en bro - en KORT bro - tadaa så är man där.


MEN


Jag förstår ändå inte logiken med att bygga en bilaffär här?


Det tar oss cirka 45 minuter så är vi antingen i Åbo eller Salo beroende av vilken riktning vi väljer och DÄR finns det väl bilaffärer så det räcker?


Om de istället byggde upp ett köpcenter där man kunde köpa billig mat skulle jag förstå det ELLER en hamburgerkedja ELLER något annat man behöver var och varannan dag men BILAR???


Ska man köpa en bil kan man nog ta sig in till stan!


IALLAFALL


Nu ska bilaffären byggas på en tomt strax intill centrum. Så här står det på Yles lokala nyheter:


Vid kommunen har man inte tidigare velat bebygga den aktuella tomten, detta eftersom man inte velat skymma kyrkan på andra sidan Åbovägen. Nu hoppas man att den kommande bilaffären placeras så att kyrkan fortsättningsvis syns bra när man kommer körande från Dragsfjärd mot Kimito.


Jag antar att summan de fick för tomten har något med det beslutet att göra - om priset är det rätta är det inte SÅ himla viktigt om kyrkan syns eller inte...


MEN


NU kommer det riktiga gnället!


När jag flyttade hit tog det inte länge innan jag trivdes - jag gillar Kimito -jag gillar hela Kimitoön! Människorna som bor här är fantastiska! Eftersom jag är en riktig jopelfia så tycker jag om att prata med folk - ingen skillnad om jag känner dem eller inte - det har väl ingen betydelse och HÄR går det hur bra som helst.


Jättefin natur är det dessutom överallt - massor med skog, vatten, åkrar osv. osv.


MEN


Själva Kimitobyn är tyvärr FUL som stryk!


Den är ett typiskt exempel på hur det kan gå när nytänkande arkitekter sätter igång och planerar in sina moderna underverk lite här och där - mest där de helt enkelt inte passar in!


Vi bor ute på landet - varför skulle det då, med våld, planeras in stora otympliga betongklossar med glas, tinnar och torn? I Dalsbruk (som ligger cirka 25 kilometer från Kimito) har de ju lyckats kombinera gammalt och nytt på ett fint sätt - varför brydde sig ingen om det här?


Jag är inte ensam om att tycka så här - i stort sett de flesta här tycker att centrum är så fult som det bara kan vara och då kan man ju bara ANA sig till vad besökare - turister - tycker! Jag har diskuterat saken med en del av dem och väljer att inte upprepa deras åsikter men POSITIVT var det INTE om man säger så...


Enfaldiga jag tycker ju då att man borde ha lärt sig sin läxa - även om det FÖRUT planerades in en massa arkitektur som inte passade in behöver det ju inte upprepas? Istället för att fortsätta bygga en massa hus som inte går ihop med varken natur eller huset bredvid kunde man kanske anstränga sig lite för att få en slags enhetlighet - skapa lite myspys - trolla fram lite gullegull över byn?


Tydligen inte!


OK


Jag ska inte gnälla mer om det här nu - det KAN ju faktiskt hända att bilfirman bygger ett affärshus som smälter in i miljön och drar lite harmoni med sig - då har jag ju suttit här och pirrat i onödan...


FAST


Jag är ganska skeptisk!


Kommentarer
Postat av: Camilliondollar Baby

Undrar också varför man väljer att bygga en bilfirma där. Det är ju inte så att man shoppar bil dagligen.

2007-10-03 @ 08:42:28
URL: http://BlogglosaCamilla.blogg.se
Postat av: Anna-Carins:kafferep

Hej! vad bra du har skrivit om Kimito,hoppas jag stavade rätt,minns rätt
allafall :-)
Läste också om din son hur glad han blev av pc spelen,som sedan byttes ut mot ledsamheter.Inte kul för honom eller som förälder när man upptäcker att datorn inte räcker till för spelen.Det är skrämmande att se vad rasande fort allt går.Hoppas det löser sig så han kan spela sina spel.
Mvh

2007-10-03 @ 09:23:33
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: ulla

Kan bara bekräfta det du skriver ........... Kimito centrum , FULT som stryk, stämmer precis! Förr fanns det ju knappt ett centrum ( då för 30 år sen när jag vistades där ), busstationen o café ungefär. Men sen har man ju fått för sej att flytta lite på centrum o bygga en massa nya hemska "lådor", utan nån sorts planering verkar det som !
En bilaffär på Kimito ........... ?? låter helkorkat precis som du skriver med tanke på närheten till Åbo o Salo.
Va synd att "sluta röka" inte funkade........... nikotintuggis ? kan det va nåt ? Eller helt "enkelt" SLUTA ......... Lär finnas böcker i ämnet ......... hypnos ........ ??
Ha en bra dag i alla fall ö. Ulla

2007-10-03 @ 10:28:38
Postat av: matilda

Nej, ge inte upp med att försöka sluta röka! Du klarar det!!!

2007-10-03 @ 13:01:53
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Cajsa

Hahaha, jag såg din "räknare" just precis, riktigt kul ju...och sant. Du skriver långa inlägg men dom är ju oftast intressanta.

2007-10-04 @ 08:22:42
URL: http://newme.blogg.se
Postat av: Nette

Camilliondollar Baby:
Jepp, verkligen dumt! Fast kanske de tänker att vi som bor här ute inte har någonstans att spendera våra pengar och därför har i överflöd? :)
Anna-Carins kafferep:
Hej och välkommen! :)
Vi undersöker just nu möjligheterna till nytt grafikkort och minnen...snart kan han säkert spela...iallafall hoppas vi det! :)
Ulla:
Urbota dumt är det men kanske bilfirman var hit och tittade och trodde att centrum helt enkelt var ett industriområde utanför Åbo och att det därför skulle passa med en affär här? :D
Jag ska nog sluta men senare....inte nu...har för mycket annat att syssla med förutom att stressa upp mig med nikotinbegär!
matilda:
Tror du? Jag ska försöka på nytt lite senare - jag SKA sluta...men inte just nu! ;)
Cajsa:
Hehe - de flesta säger så jo...iallafall att jag skriver långa...suckar och stönar :D

2007-10-04 @ 09:21:10
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Postat av: Paula

Jag tror inte att jag besökt Kimito någon gång. Åbo är ganska bekant men inte heller där har jag tillbringat någon längre tid. I Salo föddes min dotters farmor, alltså min förra svärmor. Den staden tyckte jag var ful..
Jag kan peppa dig full med finska ord! Det ska väl inte hindra dig, om det verkligen är vad du vill!
Håller tummarna

2007-10-04 @ 18:21:14
URL: http://paulaz.se
Postat av: Nette

Paula:
Om du har vägarna förbi så är du hjärtligt välkommen på kaffe - sedan kan jag ge dig en guidad tur genom fulheten! :)

2007-10-04 @ 18:40:30
URL: http://enkelmenrar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0