TRYGGT PÅ LANDET - HA!

JA!


Jag har ju SAGT det minst TUSEN gånger...


Det är INTE tryggt på landet!


FÖR


På landet finns det skog och i skogen finns det KRÄK!


Varje gång jag pirrar om hur obehagligt det är att tontta i skogen och plocka bär eller svamp ensam så skrattar folk. De vanligaste kommentarerna är "det är mycket tryggare i skogen än i stan" ELLER "djuren som bor i skogen är mycket mer rädda för dig än vad du är för dem" ELLER "Nu är du larvig - skogens djur är inte farliga - hur många har du t.ex. hört skulle ha dött i en björnattack de senaste 100 åren?".


HA!


Jag brukar svara att om lika många människor rantade i skogen som det rantades på stan skulle det vara MINST lika farligt att vara i skogen som på stan - det skulle ju finnas mer villebråd för björn, varg och andra kräk att fälla och HUR kan de veta att de mordiska kräken är mer rädd för mig än vad jag är rädd för dem??? Är det vetenskapligt bevisat?


VA?


NEJ


Skogen ÄR farlig - så det så!


IALLAFALL


Nu har det ju hänt IGEN - en björn har dödat en människa!


Jag är inte den typen som tycker att vi ska skjuta bort alla kräk - göra fällar av nallarna, mysiga innetofflor av vargarna och tandpetare av vildsvinen...


TVÄRTOM


Jag tycker faktiskt de kan få pyssla på där i skogen för de hör ju liksom hemma där...


MEN


Vad jag vill få fram är att det INTE ALLS är så himla tryggt ute på landet som det PÅSTÅS vara - kräken är inte ALLTID mer rädd för mig än vad jag är för dem och att det inte är SÅ himla löjligt av mig att tycka att det är obehagligt att gå ensam i skogen (eller ens utanför gården när det blivit mörkt - knappt ens ut på trappan).


Hur vet jag att björnen vi har här i närheten inte har en dålig dag?


"Jaha, där har vi den där trinda kärringen igen - nu vet jag varför det är så dåligt med bär - det är säkert HON som stoppar i sig alla - egotrippade su**a - kanske jag skulle ta mig en tugga!"


Tryggt på landet...


Jo PYTT!


Kommentarer
Postat av: Pia

he he he...jag litar på dig, slipper nu gå ut i skogen och leta efter kantareller, köper dem på ICA eller hoppas det finns bloggvänner som är mer modiga än mig och plockar några liter/kilon och skänker till en asfaltskäring

2007-10-09 @ 09:14:45
URL: http://zanahoria.blogg.se
Postat av: Think Twice

Jag läste också det om björnen huu *ryser*!
Nä hur ska man veta, om man råkar trampa in på deras revir, rätt kusligt när man tänker efter vilket lätt offer man är där!
Kommer ihåg när jag bodde på landet och skulle kvällsfodra djuren i stallet som låg tvärs över gården 20 meter i från boningshuset, då kom man ifrån ett upplyst hus och becksvart ute på gården och skulle tassa ut, man hade noll koll på om det låg någon i buskarna och trykte (ingen björn alltså) men där finns ju så mycket andra knepiga varelser. Men då var man inte tuff, tror varenda buske rörde sig och bilda elaka skuggor;(
Nä mörkret och skogen kan ha sina faror, tänker på dig som är ensam vuxen...tillika!
/Ha det gott
/Kram

2007-10-09 @ 12:09:37
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: Keka

Från Gene inlägget; forskar i mikrokosmos... Tänk, jag får bara en bild i huvudet från sisådär 15 år sedan. Du, jag å en herreman som satt en söndag å forskade i mikrokosmos. Alla med lika tom blick :-)Kram

2007-10-09 @ 18:23:44
Postat av: Helen

Tack så mkt Nette det värmer :)
Haha du är för härlig, full pott till dig du skriver så målande :) Men visst känns det säkert läskigt med skogen på nära håll, speciett nu när det mörknar tidigt. Var försiktig o kolla dig om ;)
Ha de gott o kramar till dig ;)

2007-10-09 @ 18:40:43
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Pappa

....Ja ja...mannen var ju ute där i stugan för att han skulle ut och jaga björnen...då tänkte björnen..."Om jag tar honom idag så klarar jag mig imorgon"..men då kom hämden...Människan rår och dödar! /Kram
Ps...Om du har Luna med i skogen...då lever du farligt! Ds.

2007-10-09 @ 20:13:02
Postat av: Annelie

I de lugnaste vatten..brukar man ju säga,-)Men rädd ska man nog inte vara, men försikig.
Ha det gott/kram

2007-10-10 @ 01:50:54
URL: http://rospinglan.blogg.se
Postat av: Cajsa

Om jag mötte en karl med ett gevär och en jaktsugen hund så skulle jag också försvara mig. ;-)

2007-10-10 @ 08:49:29
URL: http://newme.blogg.se
Postat av: Paula

Haha, va kul att läsa om din björnfrossa! Jag skulle nog pinka på mig om jag mötte en ute i skogen, men han som strök med måste ha haft en väldig otur! Det är INTE vanligt! Säger jag för jag vill kunna fortsätta gå i skogen som jag gjort i mitt över 50-åriga liv!
Så det så! Fast i år är ekar det i svampskogen, finns inget att plocka, så björnen har väl ätit upp dom också!

2007-10-11 @ 18:25:16
URL: http://paulaz.se
Postat av: Nette

Pia:
Vad bra - då vet jag att åtminstone du blir skonad från värsta björnattackerna! :)

Think Twice:
Ibland blir jag nog att fundera på det jag också - att man är ensam vuxen och så men då blir jag tröstad av att vi har Luna - hon är ju stor som en björn hon också och släpper inte frivilligt hit någon. Kram!

Keka:
Jag minns det också - det var tider....totalt borta alla tre :D Kram!

Helen:
Skogen är hemsk!!!! :)
Kram till dig oxå!

Pappa:
Sant! De flesta säger att man kan känna sig trygg med hunden med sig i skogen men det är ju just det - den ärtar upp björnen och sen springer den med svansen mellan benen hem till matte....vad gör man sen????

Annelie:
"Han är inte farlig - bara man är varlig" ...en visa med förnuft bakom! Kram! :D

Cajsa:
Det har jag inte tänkt på - det skulle ju jag också göra! :)

Paula:
Här finns både svamp och bär men jag vågar ju mig inte ut! :)

2007-10-15 @ 11:37:12
Postat av: Fun Games

Thanks, keep up the good work.

2010-01-14 @ 10:16:01
URL: http://fun-games.tk01.info

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0